آیا روکش درب ضد سرقت قابل تعمیر است؟

  • تاریخ انتشار : 2022/09/15
  • نظرات : بدون نظر

موضوع این مبحث در رابطه با روکش درب ضد سرقت است.  معمولا هر وسیله‌ای که استفاده می‌کنیم به مرور زمان دچار فرسودگی شده یا خراب می‌شود. این مساله در مورد درب‌ ها نیز صادق است. درب‌های ورودی یا درب ‌های داخلی محصولاتی هستند که در معرض رفت و آمد زیاد قرار دارند و در گذر زمان نیاز به تعمیر یا تعویض دارند. درب ضد سرقت نیز به عنوان یکی از درب ورودی دچار همین معضل می‌ شود و نیاز به سرویس دارد. اما سوالی که پیش می ‌آید این است که این درب از قابلیت تعمیر یا تعویض برخوردار است؟ یا در صورت آسیب باید درب ضد سرقت را تعویض کرد؟ ما در این مقاله درباره امکان تعمیر یا تعویض روکش درب ضد سرقت صحبت می‌کنیم. پس تا انتها ما را همراهی کنید.

چه موقع روکش درب ضد سرقت نیاز به تعمیر دارد؟

همان‌طور که اشاره شد درب‌ های ورودی نظیر درب ضد سرقت به دلیل رفت و آمد و برخورد به مرور دچار فرسودگی می‌شوند. همچنین ممکن است درب بر اثر ضربه آسیب ببیند. گاهی نیز کاربر قصد تعویض دکوراسیون منزل خود را دارد و مایل است که این درب نیز تغییر کند. در این مواقع امکان تعمیر یا تعویض روکش درب ضد سرقت وجود دارد. نکته‌ای که باید اشاره کرد این است که هزینه تعمیر روکش از تعویض درب کمتر است و این کار باید توسط افراد متخصص در این زمینه انجام شود.

تعمیر درب ضد سرقت 

معمولا درب‌ های ضد سرقت بیشتر از درب‌های دیگر تحت تاثیر شرایط آب و هوا و در معرض نور خورشید یا تماس هستند. به همین دلیل بیشتر از آن‌ها نیاز به سرویس دارند. البته تعمیر این درب‌ ها حتما باید توسط افراد کار بلد انجام شود و افراد غیر متخصص نمی‌ توانند انتظارات شما را برآورده کنند و روکش جدید نیز دوام و عمر بالایی نخواهد داشت.

به طور کلی برای تعمیر روکش درب ضد سرقت در مرحله اول شرایط فیزیکی، کلاف درب و جنس روکش در نظر گرفته  می‌ شود. در مرحله بعد کاربر با توجه به نیاز و بودجه‌ خود روکش مورد نظر را انتخاب می‌کند و بعد از آن تعمیر روکش توسط متخصصین انجام می ‌شود.

هزینه تعمیر روکش درب ضد سرقت 

همان‌طور که می‌دانید نوع و جنس روکش درب ضد سرقت  در قیمت درب ضد سرقت تاثیر دارد. بنابراین اگر این روکش نیاز به تعمیر یا حتی تعویض داشته باشد، هزینه آن نیز با توجه به جنس، کارخانه و برند برآورد می ‌شود. گاهی اوقات این هزینه بسیار بالا است. لازم به ذکر است که استفاده از روکش‌ های وارداتی نیز هم در خرید درب ضد سرقت و هم در تعمیر آن نقش دارد. با این وجود استفاده از یک روکش با کیفیت و درجه یک مقاومت و دوام درب را افزایش داده و نیاز به تعمیر یا تعویض روکش را تا سال‌ها به تعویق می ‌اندازد.

 مراقبت از درب ضد سرقت با کمک روکش پودری 

به طور کلی با انجام برخی مراقبت‌ ها می‌توان از درب ضد سرقت محافظت نمود. استفاده از روکش پودری نیز یکی از روش‌های مراقبت از این درب است. این روکش بر روی درب ضد سرقت نصب شده و از آن در برابر خش و زنگ زدگی محافظت می‌کند. روکش مورد نظر دوام، عمر و مقاومت درب ضد سرقت را افزایش می‌ دهد. البته تمیز کردن صحیح این درب‌ها نیز یکی دیگر از روش‌های مراقبت است. لذا برای تمیز کردن درب نباید از آب پر فشار استفاده کرد. زیرا به بافت روکش پودری آسیب می‌زند. پس بهتر است درب مورد نظر را با یک پارچه نرم و مرطوب تمیز کنید.

بیشتر بخوانیم: معرفی درب ضد سرقت CNC

انواع روکش درب ضد سرقت 

این نوع روکش انواع مختلفی دارد که در این قسمت آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

روکش لمینت 

روکش لمینت یک فرآورده چوبی است که علاوه بر درب در تهیه کفپوش و دیوارپوش نیز قابل استفاده است. این روکش شباهت زیادی به روکش ‌های چوبی دارد. از این رو تشخیص آن گاهی به سختی انجام می‌ شود. از مزایای این محصول می‌ توان به مقاومت بالا در برابر نور خورشید اشاره کرد.

روکش هات پرس 

روکش فوق محصولی معمولی و ضعیف است. از این محصول برای روکش درب‌های HDF استفاده می‌ شود و در مقایسه با سایر روکش ‌ها از قیمت پایین‌تری برخوردار است.

روکش پرینت 

روکش پرینت نیز نوعی روکش است که برای درب ضد سرقت استفاده می ‌شود. البته این محصول در رده روکش‌های مصنوعی است که با چاپ رگه‌های چوب بر روی MDF تولید می ‌شود. لازم به ذکر است که این نوع روکش در بازار قیمت چندانی ندارد.

روکش هایگلاس 

این روکش در واقع نوعی MDF با رویه‌ای از جنس پلی کربنات است. در مقایسه با شیشه پلی کربنات سبک‌تر و درعین حال مقاوم ‌تر است. با توجه به ساختار این روکش می‌ توان گفت که در تولید این محصول هیچ ماده طبیعی به کار نرفته است. بنابراین این نوع روکش ظاهری طبیعی بر روی درب ضد سرقت ایجاد نمی‌ کند.

روکش طبیعی گردو 

یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین روکش‌ های درب ضد سرقت روکش‌ طبیعی است. این نوع روکش با رگه ‌های چوبی خود زیبایی ظاهری درب را دو چندان می ‌کند. به همین دلیل طرف‌داران زیادی دارد.

روکش طبیعی راش 

این نوع روکش نیز مانند دیگر روکش‌ های طبیعی از کیفیت بالایی برخوردار است و مانند چوب گردو رگه‌ های چوبی بر روی آن کاملا نمایان است. به طور کلی اگر هدف از تعمیر یا تعویض روکش توجه به جنبه زیبایی درب است؛ روکش‌های طبیعی بهترین گزینه برای جایگزینی هستند.

تعمیر روکش درب چوبی 

همان‌ طور که اشاره شد درب ‌های چوبی مانند درب‌های دیگر یا حتی بیشتر از آن ‌ها در معرض آسیب قرار دارند. روکش‌ این درب‌ها نیز به مرور زمان در اثر رفت و آمد، تماس، ضربه و دیگر شرایط فیزیکی آسیب می‌ بیند. این آسیب‌ها تا حدی قابل تعمیر است. اما در صورتی که میزان آسیب بالا باشد و از لحاظ اقتصادی نیز تعمیر آن به صرفه نباشد؛ بهترین گزینه تعویض روکش درب است. تنها در این صورت دوام و زیبایی درب افزایش می‌یابد.

قیمت روکش درب چوبی 

معمولا نمی‌توان قیمت مشخصی را برای روکش این نوع درب در نظر گرفت. اما مواردی نظیر نوع روکش، میزان مقاومت، کیفیت و مکانی که استفاده می‌ شود؛ در قیمت روکش درب چوبی تاثیر دارد.

قیمت تعویض روکش‌ درب ضد سرقت   

معمولا این نوع روکش به دوام و مقاومت آن کمک می‌کند و در عین حال زیبایی ظاهری آن را افزایش می ‌دهد. لذا فاکتورهای زیادی وجود دارد که بر تعیین قیمت تعویض روکش تاثیر می‌گذارد. یکی از این فاکتورها جنس روکش است. برای مثال اگر روکش انتخابی از نوع روکش‌های طبیعی نظیر چوب گردو باشد؛ مسلما قیمت بالایی دارد. میزان برجستگی و تزئینات روکش درب و ضخامت آن نیز در میزان قیمت روکش موثر است. هر چه تزئینات و ضخامت روکش بیشتر باشد؛ طبعا قیمت آن نیز بالاتر است.

در بین انواع روکش کدام نوع برای درب ضد سرقت بیشتر استفاده می‌شود؟

در پاسخ باید گفت هر کدام از روکش‌ها ویژگی و جذابیت‌های خاص خود را دارد و از همه آن‌ها به عنوان روکش درب ضد سرقت استفاده می‌شود. اما به دلیل این که اکثر درب ‌های ضد سرقت طرح دار هستند و با دستگاه CNC برش می‌خورند. روکش‌ وکیوم ممبران در بین درب‌های ضد سرقت زیاد مشاهده می‌شود. البته دوام و ماندگاری این روکش نیز در انتخاب آن بی‌تاثیر نیست.

قیمت درب ضد سرقت 

در تعیین قیمت این درب پارامترهای زیادی نقش دارند. به طور کلی جنس بدنه، جنس روکش و یراق آلات مورد استفاده در قیمت درب تاثیر می‌گذارند. هر چه ورق فولادی به کار رفته در بدنه درب ضد سرقت ضخیم ‌تر باشد و یراق آلات نظیر قفل و لولا از کیفیت بهتری برخوردار باشند؛ قیمت درب نیز بالاتر است.

آیا رنگ زدن بر روی روکش در افزایش مقاومت درب موثر است؟

در پاسخ باید گفت بله. رنگ زدن روکش یکی از راه‌ های مراقبت از درب ضد سرقت است. معمولا برای محافظت از روکش پودری چند لایه رنگ بر روی آن می‌ زنند. البته این روش در مناطق مرطوب موثرتر است و تا حدی به افزایش مقاومت درب کمک می‌کند.

بیشتر بخوانیممعرفی درب ضد سرقت مدرن

جمع بندی روکش‌ درب ضد سرقت

در این مقاله در باره انواع روکش‌ درب ضد سرقت و امکان تعمیر آن صحبت کردیم و در ادامه بحث به هزینه تعمیر و روش‌های مراقبت از درب ضد سرقت اشاره شد. همچنین مطالبی را در مورد تعمیر روکش درب چوبی و قیمت‌ تعویض روکش درب ضد سرقت به صورت مختصر ارائه دادیم. با توجه به تمامی مطالب گفته شده می‌توان این‌طور نتیجه گیری کرد که درب ضد سرقت با توجه به موقعیتی که در ساختمان دارد؛ شاید بیشتر از درب‌های داخلی نیاز به سرویس داشته باشد. برای همین تعمیر یا حتی تعویض روکش این درب‌ها تا حد زیادی در زیبایی و افزایش مقاومت آن تاثیر دارد و هزینه آن نیز به مراتب کمتر از هزینه تعویض درب است.