آیا میدانستی چگونه در چوبی را رنگ می کنند ؟

  • تاریخ انتشار : 2022/09/17
  • نظرات : بدون نظر

رنگ کردن درب چوبی چه شرایطی لازم دارد. خیلی وقت‌ها بسیاری از افراد تمایل دارند دکوراسیون منزل خود را تغییر دهند و مجبور هستند برای این تغییر هزینه زیادی پرداخت کنند. اما برخی اوقات راه‌هایی وجود دارد که بتوان با صرف هزینه کمتر دکوراسیون خانه را تغییر داد. یکی از این راه‌ها رنگ کردن درب‌های ورودی و درب‌های داخلی ساختمان است.  در واقع رنگ کردن درب‌ها هزینه‌ای به مراتب کمتر از تعویض آن‌ها دارد اما تا حد زیادی در در تغییر دکوراسیون خانه تاثیر دارد. در این مقاله درباره رنگ کردن درب چوبی صحبت می‌کنیم. پس با سبلان در همراه باشید.

بیشتر بخوانیممعرفی درب ضد سرقت مدرن

رنگ کردن درب چوبی

قبل از صحبت در رابطه با رنگ کردن درب چوبی بهتر است شناخت کلی از درب چوبی کسب کنیم.

آیا رنگ کردن درب چوبی تاثیری در مقاومت آن دارد؟

همان‌طور که می‌دانید درب‌ها تاثیر زیادی در زیبایی خانه دارند. از این رو دربی که فاقد رنگ است تاثیری در زیبایی منزل ندارد و تا حد زیادی در معرض آسیب قرار می ‌گیرد. اما با رنگ آمیزی درب پوششی بر روی آن ایجاد می ‌شود که از بافت چوب محافظت کرده و در برابر شرایط آب و هوایی نیز مقاومت آن را افزایش می‌دهد.

زمان مناسب برای رنگ آمیزی درب چوبی 

به طور کلی در صورت نیاز در هر زمانی می ‌توان درب چوبی را رنگ کرد. اما زمانی که درب تازه ساز است رنگ آمیزی آن تاثیر بیشتری دارد. برای همین بعد از ساخت درب یا هنگام نصب آن زمان مناسبی برای رنگ آمیزی است. 

  قبل از رنگ کردن درب چه کاری باید انجام داد؟ 

معمولا بسیاری از ما بر این باوریم که برای رنگ کردن درب اگر بر روی برخی اجزای آن نظیر دستگیره یا قفل روزنامه بکشیم یا با چیز دیگر بپوشانیم کافی است و می‌توانیم درب را به راحتی رنگ آمیزی کنیم. اما این طور نیست برای این‌ که همه قسمت‌ های درب یکسان رنگ شود؛ باید یراق آلات آن باز شود. 

نکات مهمی که در رنگ آمیزی درب رعایت آن الزامی است.

برای این که رنگ کردن درب چوبی به طور صحیح و موثر انجام شود باید برخی نکات را در نظر داشت. این نکات عبارتند از 

قبل از رنگ آمیزی درب باید زیر سازی سطح آن با روش‌های درست انجام شود. 

رطوبت سطح چوب تا ۱۶ درصد مناسب است اما رطوبت بیشتر می‌تواند سبب پوسته پوسته شدن درب بعد از رنگ کاری شود. 

روش‌های تمیز کردن درب چوبی 

معمولا قبل از رنگ کردن درب چوبی باید تمام ایرادهای آن نظیر فرو رفتگی، برجستگی یا شکاف برطرف شود و سطح آن کاملا یکدست باشد. لذا این کار با روش‌های مختلفی انجام می ‌شود که به شرح زیر است. 

یکی از راه‌ های حذف ترک‌های بزرگ استفاده از خاک اره و چسب چوب است. این دو ماده را به صورت خمیر در آورده و با کمک کاردک بر روی سطح مورد نظر می‌کشند. با این کار تمامی ترک‌ ها پر می‌شود. 

روش دیگری که برای یکدست کردن سطح چوب به کار می‌رود؛ استفاده از پلی استر پوست و پولیش یا رزین اپوکسی است. در این روش اگر درب سوراخ هم باشد سطح آن قابل ترمیم است. برای این کار یک تکه چوب در پشت سوراخ قرار داده و روی آن را با رزین پر می ‌کنند. 

راه دیگری که برای تعمیر سطح درب چوبی کاربرد دارد؛ استفاده از یک چوب آغشته به چسب چوب است که در شکاف درب قرار می‌ گیرد و بعد از این که خشک شد؛ قسمت‌های اضافی بریده می ‌شود. 

بتونه کاری چیست؟ 

بتونه از ترکیب نوعی پودر رنگی و مل به وجود می‌آید و در سه نوع بتونه فوری، بتونه روغنی و بتونه مل و سریش در بازار موجود است. معمولا بعد از ترمیم درب این ماده به کمک کاردک بر روی ناهمواری‌های درب کشیده می‌ شود. نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که بتونه باید متناسب با رنگ مورد نظر انتخاب شود. 

منظور از سمباده کشی چیست؟ 

سمباده کاری روشی برای صاف کردن سطح درب است. این کار بعد از بتونه کاری و خشک شدن آن انجام می‌شود. سمباده ورق پارچه‌ای یا کاغذی حاوی دانه‌های سیلیس است. معمولا میزان زبری و شماره سمباده به تعداد این دانه‌ها بستگی دارد. هر چه تعداد دانه‌های سیلیس کمتر و درشت‌تر باشد؛ سمباده نیز زبرتر بوده و شماره آن کمتر است. به طور کلی تمام ناهمواری‌هایی که توسط بتونه بر روی سطح درب ایجاد شده؛ با سمباده کاری از بین می ‌رود و سطح مورد نظر صاف و صیقلی می‌شود. 

رنگ آمیزی درب‌های چوبی 

بعد از بتونه کاری و سمباده کاری نوبت به رنگ آمیزی درب می‌ رسد. البته بهتر است قبل از آن با یک دستمال تمیز و نم‌دار سطح درب کاملا صاف و تمیز شود. معمولا برای رنگ کردن درب چوبی رنگ‌های پلاستیکی رنگ مناسبی نیستند. زیرا قابلیت شستشو ندارند و از جلوه‌ای مات نیز برخوردار هستند. اما رنگ‌های براق و نیمه براق قابل شستشو بوده و زیبایی درب را دو چندان می‌کنند. 

رنگ‌های مناسب برای رنگ آمیزی درب چوبی 

انتخاب رنگ مناسب اولین مرحله رنگ آمیزی است. برای همین چند نوع رنگ مناسب برای درب وجود دارد که به آن‌ها اشاره می‌ کنیم. 

رنگ پلی اورتان

این رنگ برای هر نوع سطحی از جمله سطح چوب کاربرد دارد. از ویژگی‌های این رنگ می ‌‌توان به خشک شدن سریع و مقاومت در برابر نور خورشید و رطوبت اشاره کرد. 

رنگ پولیش

رنگ پولیش نوعی رنگ براق و درعین حال مقاوم در برابر رطوبت است. از این محصول برای رنگ کردن درب چوبی نیز استفاده می‌شود. اما خشک شدن این رنگ به زمان بیشتری نیاز دارد. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که در صورت استفاده از این رنگ سطح چوب باید چند لایه رنگ بخورد و برای این که از برق و جلای بهتری برخوردار باشد بهتر است از نمد بر روی آن استفاده شود. رنگ پولیش یکی از بهترین رنگ‌های موجود است و در مقایسه با رنگ‌های دیگر قیمت بالاتری دارد.  

رنگ پلی استر 

این رنگ  در مقایسه با رنگ‌های دیگر از مقاومت کمتری برخوردار است. به همین علت قیمت پایین‌تری دارد. معمولا از این رنگ برای رنگ آمیزی درب‌ های چوبی قدیمی استفاده می‌شود. 

مراحل رنگ آمیزی درب چوبی 

بعد از سمباده کاری و صیقلی شدن سطح چوب نوبت به رنگ آمیزی آن می‌رسد. رنگ آمیزی درب چوبی طی چند مرحله انجام می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود. 

در مرحله اول: 

یک لایه رنگ به عنوان آستر (شاپان) بر روی سطح درب کشیده می‌شود. لایه آستری یا شاپان در دو رنگ قهوه‌ای و مشکی وجود دارد و طیف‌های رنگ قهوه‌ای حاصل ترکیب این دو رنگ است. در این مرحله شاپان را با نوعی حلال نظیر بنزین رقیق می‌کنند و به کمک یک پارچه بدون پرز بر روی سطح چوب می‌کشند. لازم به ذکر است که برای تیره یا روشن نمودن رنگ آستر میزان حلال را کم و زیاد می‌کنند. به عنوان مثال برای این که درب چوبی رنگ تیره‌تری داشته باشد؛ در شاپان مقدار کمی بنزین می‌ریزند. 

در مرحله دوم:

بعد از آسترکشی نوبت استفاده از سیلر است. سیلر ماده‌ای است که مانع نفوذ رنگ به داخل چوب می‌شود. در این مرحله ابتدا سیلر را با ماده‌ای به نام تینر رقیق کرده و در طی چند مرحله به کمک قلم‌مو بر روی سطح درب می ‌کشند. لازم به ذکر است که فاصله بین هر بار سیلر کشیدن نیم ساعت است و این کار بیشتر به منظور ایجاد رنگ بهتر بر روی سطح چوب انجام می‌شود. 

در مرحله سوم :

مجددا سمباده کاری انجام می‌شود تا سطح مورد نظر کاملا صاف و یکنواخت شود. 

در مرحله چهارم: 

نوبت کیلر است. کیلر نوعی حلال یا تینر فوری است که با کمک قلم‌مو بر روی سطح چوب کشیده می ‌شود. معمولا در صورت استفاده از قلم‌مو کیلر باید کمی غلیظ‌‌تر باشد و با رنگ‌های مختلفی ترکیب شود تا رنگ مورد نظر به دست بیاید. 

البته به جای کیلر از نیم پلی استر نیز می‌توان به عنوان پوشش نهایی استفاده کرد. در مقایسه با کیلر پلی استر از کیفیت بهتری برخوردار است. اما استفاده از آن نیاز به دقت بیشتری دارد. معمولا نیم پلی استر را با کمک تینر رقیق می‌کنند و در طی سه مرحله با فواصل زمانی مشخص بر روی سطح درب می‌کشند و بعد از اتمام این مرحله برای براق شدن سطح درب از پوست و پولیش استفاده می‌شود. 

رنگ درب چوبی قهوه‌ای سوخته 

درب چوبی قهوه‌ای سوخته از جنس چوب راش است که به کمک رنگ  پلی اورتان رنگ آمیزی شده است. البته کلاف دور درب هم تمام چوب بوده و همرنگ با درب است. 

رنگ مناسب برای درب‌های چوبی چه رنگی است؟

معمولا برای رنگ کردن درب چوبی از سه رنگ پولیش، پلی اورتان و نیم پلی استر استفاده می‌شود. پولیش جلوه‌ای براق دارد و رده رنگ‌های لوکس به شمار می‌آید. نیم پلی استر نیز نوعی رنگی معمولی است که برای درب‌های چوبی نیز قابل استفاده است و پلی اورتان نیز از رنگ‌هایی است که دوام و ماندگاری درب را افزایش می‌دهد. 

رنگ روغنی درب چوبی 

همان‌طور که اشاره شد رنگ‌های پلاستیکی برای درب‌های چوبی مناسب نیستند. زیرا در مقابل شستشو از مقاومت کمی برخوردار هستند. برای رنگ آمیزی درب چوبی بهتر است از رنگ‌های روغنی یا اکریلیک استفاده شود. اما رنگ روغنی براق برای درب چوبی مناسب‌تر است و به راحتی نیز شسته می‌شود. 

بیشتر بخوانیمقفل درب‌های ضد سرقت چقدر ایمن هستند؟

جمع بندی 

در این مقاله درباره رنگ آمیزی درب چوبی و مراحل آن مطالبی به اختصار بیان شد. درب‌های چوبی تاثیر زیادی در زیبایی منزل دارند. اما امکان تعویض زود به زود آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل با رنگ کردن درب می‌توان زیبایی دکوراسیون خانه را افزایش داد و نوعی پوشش جدید و مقاوم بر روی آن ایجاد کرد.