قفل درب‌های ضد سرقت چقدر ایمن هستند؟

  • تاریخ انتشار : 2022/09/10
  • نظرات : بدون نظر

قفل درب‌های ضد سرقت  چه شرایطی جهت ایمنی بیشتر باید داشته باشد. همان‌طور که می ‌دانید درب‌های ضد سرقت به دلیل داشتن ساختار محکم گزینه مناسبی برای ایمنی بیشتر منازل، ادارات یا شرکت‌ها هستند.

البته باید در نظر داشت که امنیت درب ضد سرقت به فاکتورهای زیادی وابسته است. یکی از این فاکتورها قفل  است که کیفیت آن تاثیر زیادی بر عملکرد درب ضد سرقت دارد.

در این مقاله درباره قفل درب‌های ضد سرقت و میزان ایمنی آن‌ها صحبت می ‌کنیم. اگر دانستن این موضوع برای شما مهم است؛ تا انتها همراه سبلان در باشید.

درب ایمن چه نوع دربی است؟

درب ایمن همان درب ضد سرقت است که در کشور ما به اشتباه به این نام شناخته شده است. اکثر مردم فکر می‌کنند که درب ضد سرقت ایمنی صد در صد ایجاد می‌کند. در صورتی که این‌طور نیست. این درب‌ها نمی‌توانند امنیت را به طور کامل تامین کنند. بلکه به دلیل داشتن ساختار مقاوم نسبت به درب‌های معمولی ایمن‌تر هستند.

باهم بخوانیمدرب ضد آب ABS

 

ست قفل کاله درب ضد سرقت

ست قفل کاله نصب شده بر روی درب ضد سرقت  قفل پایین که از دو طرف درب با کلید باز و بسته می شود. قفل میانی یا قفل پیک و پستچی که فقط از داخل با خروسک قفل می شود. بالاتر از قفل پستچی قفل شب بند نصب می شود که از داخل با خروسک و از نمای بیرونی درب با کلید باز و بسته می شود.

قفل درب‌های ضد سرقت 

به طور کلی قفل‌ یکی از یراق آلاتی است که اگر با کیفیت و استاندارد انتخاب شود به میزان قابل توجهی ایمنی را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر با ساختار درب ضد سرقت آشنا باشید؛ می‌دانید که بدنه درب ضد سرقت از مقاومت بالایی برخوردار است. پس امکان تخریب آن توسط سارقان کمتر است. به همین دلیل سارقین سعی می‌ کنند با دستکاری قفل و لولا به داخل نفوذ کنند. برای همین هر چه قفل و لولای این درب‌ها جنس بهتر و باکیفیت‌تری داشته باشند؛ ایمنی بیشتری حاصل می ‌شود.

انواع قفل درب ضد سرقت 

به طور کلی قفل‌ها به منظور ایمنی بیشتر بر روی درب ضد سرقت نصب می‌شوند. قفل‌ این نوع درب انواع مختلفی دارد و هر کدام از نظر ویژگی و کاربرد با دیگری متفاوت است. در این قسمت انواع قفل درب‌های ضد سرقت را معرفی می‌کنیم.

قفل گاو صندوقی

این قفل از نظر طراحی شبیه به قفل گاو صندوق است و ایمنی و استحکام بالایی دارد. لازم به ذکر است که این نوع قفل توپی و سیلندر ندارد و کلید آن در قفل جای می‌ گیرد.

قفل مرکزی درب ضد سرقت 

یک مدل دیگر از قفل درب‌های ضد سرقت است و به دلیل استحکام بالا یکی از ایمن‌ترین قفل‌ها محسوب می‌ شود. قفل مرکزی ۱۲ زبانه دارد و برای منازل مسکونی و ادارات مناسب است. البته ناگفته نماند که این نوع قفل تنها با کلید اصلی باز می‌ شود.

قفل دیجیتالی

این مدل قفل بهترین نوع قفلی است که بر روی درب ‌های ضد سرقت می ‌توان نصب کرد. معمولا این نوع قفل از طریق کد یا اسکن اثر انگشت باز می‌شود و اگر احیانا کد اشتباه وارد شود؛ با به صدا در آمدن آژیر این موضوع به کاربر اطلاع داده می‌شود. جالب است بدانید قفل‌های هوشمند دیگری نیز وجود دارد که به اینترنت Wi-Fi متصل می‌ شوند و کاربر می ‌تواند از راه دور آن‌ها را کنترل کند.

قفل چنگکی

یکی دیگر از قفل‌های درب ضد سرقت قفل چنگکی است. البته این مدل به عنوان قفل اصلی درب قابل استفاده است. زیرا چنگک آن در چهارچوب جای می‌گیرد و به دلیل ساختار فولادی چهارچوب، شکستن زبانه و امکان نفوذ به داخل برای سارقان  وجود ندارد.

قفل دربهای ضد سرقت

قفل چنگکی درب ضد سرقت

 

قفل مقابل برقی

این قفل نوعی دیگر از قفل درب‌های ضد سرقت است. این قفل دو بخش مکانیکی و الکترونیکی دارد. بخش الکترونیکی این قفل با دکمه هوشمند و بخش مکانیکی توسط کلید کامپیوتری باز می‌ شود. این قفل‌ با توجه به ساختاری که دارد از ایمنی نسبتا بالایی برخوردار است ولی در صورت خرابی؛ این قفل توسط افراد متخصص باز می‌ شود. وزن پایین، اخطار به منظور ضعیف بودن باتری، عدم نیاز به سیم کشی، حذف رمز قدیمی و ایجاد رمز جدید از مزایای این نوع قفل به شمار می‌ آید.

مقایسه قفل‌های ایرانی و خارجی 

قفل‌های ایرانی کیفیت و ایمنی خوبی دارند. از این رو افرادی که به دنبال درب ضد سرقت با قیمت مناسب هستند؛ می‌توانند از این نوع قفل‌ها استفاده کنند. اما درب‌های ضد سرقت ترک دارای قفل کاله هستند که از ایمنی بالایی برخوردار است. متاسفانه نوع تقلبی این قفل نیز در بازار وجود دارد. به همین دلیل هنگام خرید درب ضد سرقت ترک باید از اصل بودن قفل آن مطمئن باشیم. معمولا تولیدکنندگانی که درب های ارزان قیمت تولید می کنند در تبلیغ و معرفی محصولات خود به جای قفل کاله از ( قفل تیپ کاله ) استفاده می کنند.

آیا امکان تعویض قفل درب‌های ضد سرقت وجود دارد؟ 

در پاسخ به این سوال باید گفت که درب‌های ضد سرقت نوعی درب‌های پیش ساخته با قفل‌های کامپیوتری هستند. اما در صورت نیاز امکان تعویض این قفل‌ها وجود دارد. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که در مقایسه با درب‌های معمولی هزینه تعویض قفل درب‌های ضد سرقت بیشتر است.

آیا قفل پستچی نوعی قفل محسوب می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید در پشت درب‌های قدیمی زنجیری وجود داشت که از یک طرف به درب و از طرف دیگر به چهارچوب متصل می‌شد. زمانی که این زنجیر بسته بود؛ درب به اندازه دریافت یک بسته پستی باز می‌شد. البته در گذشته این نوع قفل ایمنی لازم را ایجاد نمی‌کرد و با کوچک‌ترین فشاری زنجیر پاره می‌شد. اما امروزه قفل‌ پستچی به چهارچوب درب ضد سرقت متصل شده و از ایمنی لازم نیز برخوردار است.

قفل در امنیت درب ضد سرقت چه نقشی دارد؟

همان‌طور که قبلا ذکر شد؛ درب‌های ضد سرقت ساختار محکمی دارند و سارقان بیشتر با دستکاری قفل می‌توانند به داخل منزل نفوذ پیدا کنند. پس اگر درب ضد سرقت قفل باکیفیت و استانداردی داشته باشد؛ ایمنی ساختمان ارتقا یافته و میزان نفوذ سارقان به حداقل می‌رسد.

آیا درب ضد سرقت به راحتی باز می‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت در صورتی که قفل درب‌های ضد سرقت از کیفیت و استاندارد مناسب برخوردار نباشد؛ درب به راحتی باز می‌شود. به طور کلی هر چه قفل کیفیت و امنیت بیشتری داشته باشد؛ باز کردن درب هم به مراتب دشوارتر است.

شکستن درب ضد سرقت

درب‌های ضد سرقت بدنه مستحکمی دارند. پس شکستن آن‌ها کار آسانی نیست اما در صورتی که قفل کیفیت لازم را نداشته باشد؛ سارقان با شکستن آن درب را باز نموده و به داخل خانه نفوذ می‌کنند. بنابراین استفاده از دو قفل و نیز مغزی قفل نشکن می‌تواند به ارتقا امنیت درب ضد سرقت کمک کند.

دیلم کردن لنگه درب ضد سرقت

یکی از روش‌های قدیمی که سارقان از آن استفاده می‌کنند استفاده از دیلم و اهرم قرار دادن آن است. برای دیلم کردن درب ضد سرقت سارقین دیلم خود را بین چهارچوب و لنگه درب قرار می‌دهند و با تکیه گاه کردن چهارچوب فشار زیادی به درب وارد می‌ کنند. در درهایی که از قفل اضافه در بالای درب هم استفاده می شود دیلم کردن سخت می شود چون سارق نمی تواند تمام وزن خود را بر روی دیلم وارد کند. در صورتی که درب ضد سرقت ساختار مستحکمی نداشته باشد؛ با اندک فشاری لنگه درب خم شده و به راحتی باز می ‌شود.

آیا قفل درب ضد سرقت بر روی درب‌های معمولی قابل نصب است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بله امکان نصب قفل درب ضد سرقت بر روی درب‌های معمولی وجود دارد و باز کردن آن را سخت می‌ کند. اما نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که برای جلوگیری از ورود سارقین تنها قفل کافی نیست و ساختار درب و لولاها نیز اهمیت دارند. پس اگر از درب ضد سرقت استفاده شود؛ امنیت افزایش می یابد و درصد ورود سارقین نیز کاهش پیدا می ‌کند.

بهترین قفل ضد سرقت برای درب‌های چوبی چه قفلی است؟ 

به طور کلی برای افزایش امنیت درب‌های چوبی بهتر است در کنار قفل اصلی از قفل کمکی نیز استفاده شود. اما قفل‌هایی که بیشتر از یک زبانه دارند نظیر مونو بلاک و مولتی پوینت گزینه مناسبی برای درب‌های چوبی هستند.

قیمت قفل درب ضد سرقت ایرانی 

معمولا فاکتورهایی نظیر تعداد قفل، تعداد زبانه، نوع عملکرد یا حتی کشور تولید کننده در تعیین قیمت قفل درب ضد سرقت نقش دارند. درب‌ های ضد سرقت ایرانی اگر مجهز به قفل کاله ترک باشند؛ قیمت بالاتری دارند. اما معمولا استفاده از این نوع قفل از نظر اقتصادی به صرفه نیست و فروشندگان از قفل‌های دیگری استفاده می ‌کنند. به همین دلیل کیفیت این قفل‌ها متفاوت بوده در نتیجه قیمت آن‌ها نیز متغیر است.

تعمیر قفل درب ضد سرقت 

درب‌های ضد سرقت مانند وسایل دیگر در معرض خرابی قرار می‌گیرند. یکی از اجزایی که ممکن است عملکرد آن با اختلال همراه شود؛ قفل است. البته تعمیر قفل کار دشواری نیست اما اگر آسیب دیدگی آن زیاد باشد به ناچار باید تعویض شود. اگر مغزی قفل آسیب ببیند؛ قفل درب ضد سرقت کار خود را به درستی انجام نداده و چاره‌ای جز تعویض مغزی آن نیست.

باهم بخوانیم: نکات اجرایی خرید و نصب آسانسور

جمع بندی 

در این مقاله در مورد قفل درب‌های ضد سرقت و اهمیت آن صحبت کردیم. همچنین در مورد انواع قفل، امکان تعویض قفل ضد سرقت، قفل پستچی، امکان باز شدن یا شکستن درب ضد سرقت و قیمت قفل درب ضد سرقت مطالبی را به صورت مختصر بیان کردیم.

همان‌طور که در این مقاله اشاره شد قفل نقش به سزایی در امنیت درب ضد سرقت دارد. حال هر چه این قفل از کیفیت و استاندارد بالاتری برخوردار باشد؛ درب ضد سرقت نیز ایمنی بیشتری دارد.

 

شرکت سبلان درب مهر 

تولید کننده درب ضد سرقت و ضد حریق

با کیفیت و ایمنی بالا