نکات اجرایی خرید و نصب آسانسور

  • تاریخ انتشار : 2022/08/14
  • نظرات : بدون نظر

با توجه به گسترش ساخت و ساز در طبقات بالا در دهه­‌های اخیر، وجود آسانسور در مجتمع­‌ های چند طبقه، امروزه یک نیاز نیست بلکه یک ضرورت است. طبق قوانین شهرداری نصب آسانسور در ساختمان­های چهار طبقه به بالا طبق استاندار­های خاصی الزامی است. اخیرا برای تسهیل رفت و آمد و خرید و فروش آسان­تر برای ساختمان­های کمتر از چهار طبقه نیز آسانسور نصب می­کنند. اگر قصد دارید در مورد خرید و نصب آسانسور و نکات تخصصی مربوط به آن، اطلاعات کسب کنید، پیشنهاد می­کنیم ادامه این مطلب از مجموعه مطالب سبلان در را مطالعه کنید.

نکات اجرایی خرید و نصب آسانسور

خرید و نصب آسانسور یک مقوله تخصصی می­باشد و از حساسیت خاصی برخوردار است. امروزه در طراحی و نقشه‌کشی ساختمان، جانمایی و مکان­یابی آسانسور یکی از مهم‌ترین اجزاء نقشه در ساختمان محسوب می‌شود. این مسئله از ضرورت خاصی برخوردار است، زیرا نصب آسانسور با استاندارهای جهانی باید منطبق باشد. یکی از وظایف اصلی معماران و مهندسان نقشه­کشی، تعبیه آسانسور در امتداد یا انتهای راهرو، در نزدیکی فرود راه پله­ها می­باشد. سهولت دسترسی و هدایت به سمت آسانسور با کمترین حرکت و جا به جایی افراد از مهم­ترین معیارها جهت جانمایی آسانسور می ­باشد. در خرید و نصب آسانسور باید در تعداد و ظرفیت آن با توجه به نوع کاربری و جمعیت آپارتمان توجه کرد.

شکایت نصب آسانسور

در صورتی که قصد خرید و نصب آسانسور دارید، سعی کنید در مورد شرکت نصب کننده آسانسور اطلاعات کافی کسب کنید. و اجرای پروژه را به آن بسپارید. در ابتدا به این نکته توجه کنید که آن شرکت، همه مجوزهای لازم در این خصوص را داشته باشد. در این قرارداد باید در مورد نوع آسانسور، تعداد طبقات، برنامه و هدف  به طور کلی بیان شود. ابتدا توضیحات کلی درباره موضوع و محتوای قرارداد نوشته می ‌شود. شکایت‌های واصله از شرکت‌های خدمات آسانسور پس از طرح در سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان نظام مهندسی ساختمان، استاندارد و دادگستری، با توجه به موضوع شکایت مورد رسیدگی قرار می‌ گیرد.

مقررات آسانسور

مبحث پانزدهم قوانین و مقررات ملی ساختمان شامل آسانسور و پلکان برقی می ­باشد. در ابتدای این دستورالعمل، الزامات اولیه انتخاب آسانسور تشریح شده است. یکی از نکات مهم این قوانین، مقررات انواع آسانسور بر اساس کاربری ساختمان (مسکونی، تجاری، درمانی و…) می­باشد. ابعاد چاه آسانسور باید متناسب با ظرفیت کابین، نوع در، و سرعت آسانسور طراحی شود. دیواره‌ها و تیغه­های پوشاننده چاه آسانسور باید از مصالح مقاوم در برابر آتش ساخته شوند. مقاومت این مصالح، باید طوری باشد که حرارت، گاز، دود مسموم کننده و گرد و خاک از آن متصاعد نشود. در بخش دیگر این دستورالعمل، تاثیرات آسانسور بر سازه ساختمان را توضیح داده است. مقررات این بخش شامل قطعات و اتصالات واقع در چاه، چاهک و اتاقک موتورخانه می ­باشد. پیشنهاد می ­کنیم قبل از خرید و نصب آسانسور این مقررات را مطالعه کنید.

آسانسور کوچک قیمت

آسانسور­های کوچک شامل آسانسور­های خانگی می ­باشد. آسانسور­های خانگی کوچک همان هوم لیفت است که کاربرد وسیعی دارد. هوم لیفت‌ها مشکل عدم وجود آسانسور در ساختمان‌های قدیمی چند طبقه را به خوبی برطرف می‌کنند. یکی از انواع آسانسورهای کوچک، آسانسور­های هیدرولیکی می ­باشند. مزیت این نوع آسانسور­ها، عدم نیاز به احداث موتورخانه روی پشت ‌بام ساختمان است. در حالی که برای نصب آسانسور کششی حتما باید فضایی روی پشت بام به موتورخانه اختصاص داده شود. در صورتی که ساختمان قدیمی ساز و فاقد آسانسور باشد، شهرداری اجازه ایجاد اتاقک جدید روی پشت بام را نخواهد داد. اگر قصد خرید و نصب آسانسور کوچک را دارید،  ابتدا معیار­های ایمنی و نوع آن را در نظر بگیرید و با فعالان این حوزه مشورت کنید. قیمت این نوع آسانسورها بر اساس قطعات و نوع آن متفاوت می ­باشد.

هزینه نصب آسانسور ۴ نفره

آسانسورها برای کاربردهای مسکونی، تجاری و کارگاهی استفاده می‌شوند و در انواع هیدرولیکی (هوم لیفت)، پیچی، مغناطیسی و کششی موجودند. با رشد ساخت و ساز یا بازسازی ساختمان‌ها، به ویژه در مناطق شهری، تقاضا برای خدمات نصب آسانسور افزایش یافته است. معمولا آسانسور را برای ساختمان­های ۴ طبقه و بیشتر استفاده می­کنند؛ اما این عامل در افزایش ارزش ساختمان، صرفه­جویی در فضا و افزایش ایمنی ساختمان بسیار موثر است. هزینه خرید و نصب آسانسور در ساختمان‌‌هایی که محل نصب آسانسور در آن از قبل پیش‌بینی شده به نسبت ساختمان‌هایی که در این مورد تدابیری اتخاذ نکرده‌اند، کمتر است. قیمت آسانسور ربطی به هزینه های کلی آسانسور ندارد. نکته قابل توجه در آسانسورهای ۴ نفره این است که سرویس و نگهداری این نوع آسانسور­ها نسبت به سایر آسانسورها، هزینه کمتری دارند.

آسانسور لوکس

آسانسور پنوماتیک، یکی از آسانسورهای مدرن و لوکس می­باشد که ایده اولیه و اختراع آن به سال ۱۹۸۹ میلادی برمی­گردد. ساخت آسانسورهای بادی، یا آسانسورهای پنوماتیکی طی سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ شکل جدی تری به خود گرفت. به مرور ویژگی های آسانسور بادی توسعه داده شد و به سرعت در بازار آسانسور برای خود سهمی بدست آورد. فناوری پنوماتیک و خلاء در خدمت رفت و آمدهای عمودی ساختمان­های کوتاه قرار گرفت. آسانسور پنوماتیکی، یا آسانسور خلاء، آسانسوری است بسیار جالب و ارزان قیمت برای ساختمانهای کوتاه ۲ تا ۴ طبقه، با نصب بسیار آسان، نصب این آسانسور در مدت کوتاه یک روز الی سه روز با توجه به نوع و تعداد طبقات انجام می ­شود. پیشنهاد می­کنیم، اگر برای ساختمان­هایی با طبقات کم به خرید و نصب آسانسور فکر می­کنید، آسانسورهای پنوماتیک را بررسی کیند.

مشخصات آسانسور­های پنوماتیک

ظرفیت آسانسورهای پنوماتیک معمولا به ترتیب ۱۶۰، ۲۰۶ و ۲۳۸ کیلوگرم می­باشد. در این نوع آسانسورها از برق تک­ فاز با فشار نرمال استفاده می­شود. برق مصرفی داخل کابین و چاه این آسانسور ۲۴ ولت بوده که خطر برق­گرفتگی و شوک برقی را به شدت کاهش می­دهد و احتمال آن را به صفر می­رساند. امکان نصب این آسانسورها در فضاهای هندسی، دست طراح را برای طراحی مناسب درب­های آن باز می­گذارد.  آسانسور پنوماتیک با دید ۳۶۰ درجه بدون هیج عنصر مزاحم از قبیل کابلهای تخت، سیمهای داخل چاه و سیم بگسل و قاب وزنه تعادل و…، شرایط ویژه­ای برای دید بهتر محیط اطراف، برای اسفاده­کنندگان داخل کابین شیشه­ای فراهم می­کند. دوره سرویس این نوع آسانسور هر ۴ سال یک­بار می­باشد که در سرویس آن از روغن، گریس و… استفاده نمی­شود.

نصب کابین آسانسور

کابین آسانسور در سه بخش چارچوب اصلی، سکوی حمل و دیواره­ها تشکیل شده است که هر کدام از این بخش­ها از قطعات خاصی تشکیل شده­اند. درب کابین آسانسور محل نصب و قرارگیری درب آسانسور در محل ورود و خروج آسانسور است. شما هنگام خرید درب کابین آسانسور  با گزینه‌های متنوعی اعم از نیمه اتوماتیک، تمام اتوماتیک، دولته، سه لته، سانترال، تلسکوپی و… مواجه می‌شوید. چارچوب اصلی بخش دیگر کابین است که دراری یوک بالا و پایین می­باشد. تمامی بار کابین اعم از وزن کابین و مسافرین، توسط یوک به سیم بکسل‌ها وارد می‌شود. در خرید و نصب آسانسور جنس کف کابین بسیار مهم است. اندازه‌ی کف به همان اندازه‌ی عرض و عمق کابین است و معمولا با روکشی از جنس PVC یا سنگ گرانیت پوشانده می‌شود.

 

دستمزد آهن کشی آسانسور

آهن‌کشی به معنای پیاده‌سازی شاسی برای آسانسورها می­باشد. اجرای آهن­کشی آسانسور به نوع سازه ساختمان بستگی دارد. به طوری که اجرای آن در سازه­های فلزی و بتنی تفاوت­های خاص خود را دارد که روی قیمت این کار تاثیر گذار است. در ساختمان­های سازه فلزی، در صورتی که یکی از ستون­های خود ساختمان در گوشه چاه آسانسور قرار داشته باشد، می ­توان آن را به عنوان یکی از ستون­هایی که در اجرای آسانسور مورد نیاز است، استفاده کرد. محل قرارگیری پیلت­ها در ساختمان­های اسکلت بتنی بسیار حائز اهمیت می ­باشد. کارفرما در زمان بتن ریزی سقف­ها، محل قرارگیری پیلت­ها را که برای اتصال ستون­ها به طبقه مورد استفاده قرار می­گیرند را فراهم کند. در هنگام خرید و نصب آسانسور سعی کنید برای برآورد هزینه­ها، محاسبه دقیقی انجام بدهید و با برنامه­ریزی مناسب آسانسور را اجرا کنید.

قیمت اتحادیه نصب آسانسور

به طور کلی قیمت آسانسور بر اساس آیتم‌هایی مانند تعداد توقف، ظرفیت، تراکم ترافیک، نوع درب، نوع آسانسور و نوع موتور تعیین می ­گردد. نوع کاربری یک ساختمان در قیمت آسانسور نیز موثر است به طوری که پلن آسانسور تمام شیشه­ای که در وسط یک رستوران مجلل چندین طبقه اجرا و نهایی می­شود، تفاوت بسیاری از لحاظ زیبایی، قطعات آسانسور و نحوه اجرا با یک ساختمان ۴ طبقه معمولی خواهد داشت. برند قطعات نیز در هزینه خرید و نصب آسانسور بسیار تأثیرگذار است. قیمت قطعات به کار رفته در آسانسور با افزایش و کاهش قیمت دلار دچار نوسان شدید شده است. به طور مثال فقط قیمت موتور آسانسور از ابتدای دو سال گذشته تاکنون بیشتر از سه برابر شده است که این امر به همراه هزینه­های تیم نصب و مالیات و … تاثیر بسیار زیادی بر بازار آسانسور داشته است.

جمع‌­بندی پایانی

همان­طور که گفته شد آسانسور از اجزای بسیار مهم در ساختمان­ها و آپارتمان­ها می­باشد. در هنگام خرید و نصب آسانسور حتما سعی کنید از برندهای با کیفیت در سیم بکسل، تراول کابل، سیستم متحرکه، تابلو فرمان و دیگر اجرای آن استفاده کنید. چون آسانسور هر روز چندین بار مورد استفاده قرار می ­گیرد و بدون نقص بودن آن بسیار ضروری می­ باشد. در رعایت ضوابط و استانداردها تا می ­توانید سخت­گیری کنید زیرا با رعایت این ضوابط و استانداردها می­توان تا اندازه زیادی از وقوع حوادث و سوانح جلوگیری کرد.