راهنمای اجرای رابیتس بندی

  • تاریخ انتشار : 2023/11/13
  • نظرات : بدون نظر

رابیتس یک صفحه مشبک فولادی بوده که با استفاده از سیم رابیتس‌بندی در قسمت بخش فرعی متصل شده و بکارگیری میله‌های عمودی و افقی برای محکم کردن آن الزامی می‌باشد، چرا که بر روی این میله‌ها سقف رابیتس جوش داده می‌شود. سطح زیرین رابیتس از جنس گالوانیزه تولید شده است که به خوبی تحت پوشش قرار می‌گیرد. از مزایای اجرای رابیتس‌ بندی می‌توان به طراحی متنوع و زیبا اشاره کرد. همچنین مصالح رابیتس‌بندی در دسترس بوده و اجرای آن با سرعت بالا انجام می‌گیرد. همچنین این محصولات با کیفیت بسیار عالی و درجه یک را به منزل میبرم.

تعریف اجرای رابیتس‌کاری و اجرای سقف رابیتس

اجرای رابیتس بندی از فرمت‌های اجرایی سقف کاذب می‌باشد که به خصوص در کشور ما ایران بسیار رواج دارد. برای پوشاندن تیرآهن و بتن از روش رابیتس‌کاری استفاده می‌شود که یک بستر بسیار عالی برای نصب تاسیسات کاربردی دارد. از رابیتس بندی به منظور زیرسازی گچ کاری سقف یا زیباسازی و استحکام سقف استفاده می‌شود. رابیتس یک شبکه فلزی بوده که از ورق‌های گالوانیزه ساخته می‌شود و معمولاً طول ورق‌های گالوانیزه‌ای که برای تولید این محصول استفاده می‌شود ۲۴۰ سانتیمتر بوده و عرض آن ۶۰ سانتیمتر می‌باشد. با انجام عملیات مختلف بر روی ورق‌های گالوانیزه و پرسکاری این صفحات رابیتس بندی انجام می‌گیرد.

اجزای سقف کاذب رابیتس

در این جا می‌خواهیم به معرفی و بررسی اجزای سقف کاذب رابیتس بپردازیم. میلگرد‌های آویز، نبشی‌های باربر، رابیتس و مفتول رابیتس‌بندی گالوانیزه، اندود گچ و سیمان از اجزای سقف کاذب رابیتس است. میلگرد‌های آویز به شکل جوشی بار یا دفنی سقف کاذب رابیتس را به تیرآهن یا سقف اصلی منتقل می‌کنند. پیش از اجرای سقف صلب در زمان اجرا در محلی که پیش‌بینی شده است، بخشی را در سقف دفن کرده و قسمتی از آن به صورت آویز باقی خواهد ماند. توجه کنید که باید فردی که در کار جوشکاری مهارت دارد کار جوشکاری را انجام دهد تا خروجی کار مناسب و تمیز باشد. انتقال بار از سقف کاذب به سقف اصلی و میلگردهای آویز وظیفه نبشی بار بوده  نبشی‌ها باید حدود ۶۰ سانتیمتر از یکدیگر فاصله داشته باشند.

 

مراحل اجرای رابیتس بندی حرفه‌ای و کامل

مراحل اجرای رابیتس بندی حرفه‌ای و کامل چگونه است؟ اجرای رابیتس بندی در سه مرحله انجام می‌شود. مرحله بعدی  نصب میلگردهای آویز می‌باشد که از پیش میلگردهای آویز را درون سقف دفن می‌کنند یا آنها را به تیرآهن در زمان اجرای سقف رابیتس جوش می‌دهند. در حقیقت میلگردهای آویز یا میلگرد رابیتس کاری تحمل کننده بار اصلی سقف کاذب رابیتس می‌باشند. سپس میله‌ها را خم کرده و میله‌های دیگری به آنها جوش داده می‌شود. توجه کنید که نباید فاصله میلگردهای آویز از یکدیگر بیش از ۶۰ سانتیمتر باشد. مرحله بعدی نصب رابیتس است که آنها را بر روی میلگردها جوش می‌دهند و چون جنس رابیتس از فولاد است، مقاومت بالایی در برابر جوشکاری دارد. مرحله سوم گچ‌کاری است که با اندود، گچ روی رابیتس را یکنواخت و صاف می‌کنند. توجه کنید که مرحله گچکاری چندین بار انجام می‌شود تا کاملاً سقف رابیتس منظم شود.

کاربرد اجرای رابیتس بندی نما

در واقع رابیتس‌کاری را به منظور یکنواخت و زیبا کردن دیوار انجام می‌دهند. رابیتس کاری سقف ساده موجب یکنواختی و پیوستگی دیوار می‌شود. رابیتس کاری سقف آشپزخانه از ترک و انفصال جلوگیری می‌کند. در واقع برای هموار سازی سطوح ساختمانی از رابیتس‌بندی کمک گرفته می‌شود و یک انتخاب عالی و منحصر به فرد برای پنهان کردن بتن‌های ساختمانی گچ کاری، اجرای سقف کاذب و ترک‌های ساختمانی و غیره است. در واقع انجام رابیتس بندی دارای کاربرد بسیار زیادی در زیباسازی دکوراسیون داخلی منازل می باشد و از بهترین محصولات فولادی جهت پوشاندن تاسیسات برقی و مکانیکی ساختمان می‌باشد.

نکات مهمی که در اجرای رابیتس بندی باید توجه کرد

میلگردهایی که در اجرای رابیتس بندی استفاده می‌شود باید داشته و از فولاد نرمه باشند. باید متناسب با نوع سقف و نما و متراژ آن از رابیتس مناسبی استفاده شود. برای اینکه از شکم دادن کار جلوگیری کنید، باید از رابیتس تعداد پل و وزن زیادی استفاده کنید. باید برای بستن رابیتس زیرسازی صحیح داشته باشید و برای این کار از مفتول گالوانیزه رابیتس‌بندی استفاده کنید. به همین خاطر به شرایط حمل و نگهداری آن نیز توجه داشته باشید و در حمل نبشی‌ها و میلگردها باید احتیاط کنید تا در هنگام جابجایی کج نشوند و تاب برندارند.

باید از نبشی‌ها و میلگردها در برابر باران و برف محافظت کنید تا زنگ نزنند. همچنین باید برای نگهداری نبشی و میلگردها، آنها را دور از سطح زمین نگهداری کنید تا رطوبت و گرد و غبار بر روی میلگرد و نبشی‌ها تاثیر منفی نگذارد، برای این کار می توانید در زیر آنها آجر یا چهارتراش قرار دهید.

اجرای رابیتس بندی چقدر زمان میبرد و به چند نیروی کار احتیاج دارد ؟

برای رابیتس بندی نیازمند به صرف زمان زیادی نیست و زمان تقریبی آن با توجه به متراژ کار متفاوت است. اگر سقف ساده باشد، حدود یک روز زمان می‌برد تا بتوان کار رابیتس‌بندی را انجام داد. البته به این موضوع نیز توجه کنید که میزان مهارت استادکاران و آشنایی آنها با اجرای رابیتس بندی دیوار و سقف در زمان اجرا و پیاده سازی رابیتس تاثیر خواهد گذاشت و هر چقدر مهارت و آشنایی با این کار بیشتر باشد، مطمئناً رابیتس کاری نور مخفی سقف در حداقل زمان انجام خواهد پذیرفت. برای اجرای رابیتس‌کاری سقف به چهار نفر نیروی کار احتیاج دارید که شامل یک جوشکار و یک کمک جوشکار، یک رابیتس‌بند و یک نیروی کمکی برای رابیتس‌بندی می‌باشد.

بیشتر بخوانیم:نکات اجرایی خرید و نصب آسانسور

انواع متنوع رابیتس‌بندی

رابیتس‌بندی در امور مختلفی انجام می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به نورپردازی‌های مخفی، طراحی سقف‌های زیبا و خاص، ساخت تندیس‌ها و سقف‌های کاذب، ایجاد اندودکاری کانال‌ها و تونل ‌های تاسیسات، جلوگیری از ترک‌های ستون و دیوار ها، رابیتس‌بندی دور ستون، ایجاد انواع پلاستر کاری‌های سیمانی و گچی و… اشاره کرد. اما در کل توجه کنید که انجام رابیتس‌بندی در ساختمان الزامی می‌ باشد و در صورت عدم اجرای رابیتس‌کاری ممکن است ترک‌هایی روی دیوار ایجاد شود. همچنین رابیتس کاری کانال کولر نیز باید توسط اشخاص ماهر انجام گیرد.

ابزار های مورد نیاز برای اجرای رابیتس کاری:

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، برای اجرای رابیتس بندی به افرادی با تخصص‌های گوناگون احتیاج دارید که هر کدام از این افراد، دستگاه‌ها و ابزارآلاتی به منظور پیشبرد کار خود دارند. ابزارها و دستگاه‌های مربوط به اجرای رابیتس‌کاری عبارت از دستگاه جوش، انبر آرماتوربندی، قیچی ميلگردبُری، شاقول و … هستند.

چه شرایط آب و هوایی برای اجرای رابیتس کاری مناسب‌تر است ؟

برای اجرای رابیتس‌کاری بهترین درجه هوا ۵ درجه سانتیگراد بالای صفر می‌باشد. اگر دمای هوا در محل رابیتس‌بندی کمتر از درجه مورد نظر باشد گچ فروکش خواهد کرد، چرا که اندود گچ خشک می‌شود. همچنین این را نیز در نظر بگیرید که اگر دمای محل از دمای فوق کمتر باشد، گچ پفکی می‌شود و مقاومت فشاری آن به شدت کاهش می‌یابد و اگر این مشکل ایجاد شود، نمی‌توان با رنگ و بتونه مشکل را برطرف کرد.

شرایط نگهداری رابیتس‌کاری پس از اجرا

بعد از اجرای رابیتس‌کاری نیاز به مراقبت خاصی نیست فقط باید مراقب باشید که در اطراف تاسیسات ضربه زیادی به آن وارد نشود. زیرسازی سقف کاذب بعد از اجرای خاک گچ و پایان تیغه چینی و زیرسازی سقف  انجام می‌گیرد و باید توجه شود در ابتدا در مکان عبور کانال کولر، نصب کانال انجام گیرد. سپس می‌توان عملیات زیرسازی رابیتس را اجرا کرد  و این کار می ‌تواند از آسیب رسیدن به کانال جلوگیری کند.

عوامل مهمی که در اجرای صحیح رابیتس‌کاری باید به آن توجه شود

همانطور که یک بار هم در این مقاله توضیح دادیم، باید در هنگام اجرای رابیتس‌کاری فاصله آویزها و جوش رعایت شود. همچنین در زمان اجرای سفیدکاری باید میزان هدر رفت گچ کنترل شود. در هنگام اجرای رابیتس‌کاری حتما از یک رابیتس کار ماهر کمک بگیرید. در نظر گرفتن صحیح بودن قوس و هندسی بودن طرح‌ها و اندازه یکنواخت اهمیت بسیار زیادی دارد و باید اختلاف ترازها را در نظر بگیرید. به همین خاطر در سطوح مختلف باید به شکل صحیح تراز انجام گیرد.

بیشتر بخوانیم:راهنمای خرید گچ ساختمانی

جمع بندی 

در این مقاله مراحل اجرای رابیتس بندی را توضیح دادیم و بیان کردیم که چه ابزارهایی برای انجام این فرآیند مورد نیاز  است. در اجرای رابیتس بندی از بافت میلگرد از نوع فولاد نرم و از از مفتول گالوانیزه رابیتس‌بندی جهت محکم کاری استفاده میشود. رابیتس بندی دور ستون، ایجاد انواع پلاستر کاری‌های سیمانی و گچی به منظور زیرسازی گچ کاری سقف یا زیباسازی و استحکام سقف و جلوگیری از ترک‌های ستون و دیوار ها اجرا می شود.

همچنین نکات مهمی نیز درباره رابیتس بندی سقف که باید رعایت کنید شرح دادیم. در حال حاضر برای ایجاد طرح‌های خاص و زیبا و ایجاد نماهای چند لایه و ترکیبی از رابیتس‌بندی استفاده می‌شود. پیاده کردن انواع طرح‌ها برای زیبا کردن سقف و نما بدون استفاده از رابیتس‌بندی امکان پذیر نیست، به همین دلیل کاربرد رابیتس‌بندی در این زمینه بسیار زیاد است. همچنین در این مقاله در مورد زمان اجرای رابیتس مطلبی را اراٸه دادیم. در صورتی که تمایل دارید زمان اجرای رابیتس کاری سقف شیروانی کاهش یابد، می‌توانید از افراد زیادی در این پروژه کمک بگیرید.