راهنمای خرید بلوک دیواری

  • تاریخ انتشار : 2023/11/13
  • نظرات : بدون نظر

مصالح ساختمانی از تجهیزات اولیه در ساخت وساز می­باشند که کیفیت آن­ها در مقاوت ساختمان بسیار ضروری است. بلوک دیواری یکی از مصالح پرکاربرد ساختمانی محسوب می­گردد که درساخت آن از متریالهای مختلف استفاده شده است. بلوک­ها در دو نوع سیمانی و سفالی تولید می­شوند که در سازه­های فلزی و بتنی مورد استفاده قرار می­گیرند. هر پیمانکاری می­تواند با توجه به نیاز خود به خرید بلوک دیواری در انواع مختلف اقدام کند. اگر می­خواهید در مورد بلوک­های دیواری اطلاعات بیشتری داشته باشید پیشنهاد می­کنیم ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

راهنمای خرید بلوک دیواری

بلوک دیواری یا ساختمانی یک قطعه مجزا و پیش ساخته از سیمان یا مواد دیگر است که می­ت.اند به عنوان بخشی از سازه مورد استفاده قرار بگیرد. بلوک­های دیواری معمولا از آجر بزرگ­تر­ هستند و سرعت ساخت­وساز را افزایش می­دهند. اگر قصد خرید بلوک دیواری را دارید بد نیست بدانید این نوع بلوک­ها در انواع بلوک سفالی، بلوک لیکا، بلوک هبلکس، بلوک اتوکلاو شده و… در بازار موجودند که هر کدام از آنها ویژگی‌های خاص خود را دارد. در این بین بولک­های لیکا بلوک­هایی را شامل می­شوند که از مواد اولیه آنها را سیمان تشکیل بدهد. تعدد بلوک­های ساختمانی باعث ­برخی اشتباهات می­شود، مثلا اگر قصد دیوار­چینی با تیغه­کشی دارید در نظر داشته باشید که از بلوک­های سقفی استفاده نکنید. نکته بسیار مهم در نظر گرفتن مرغوبیت بلوک­های دیواری است که سعی کنید از فروشندگان معتبر خریداری کنید.

بیشتر بخوانیمقیمت درب ضد سرقت

استاندارد بلوک دیواری استاندارد

در مبحث هستم مقررات ملی ساختمان به استناندارد مواد مصالح ساختمانی پرداخته شده است. ارائه استاندارد ملی برای کلیه مصالح مورد استفاده در ساختمانها بالاخص بلوکهای مورد استفاده در دیوارهای پیرامونی اعم از سفالی و سیمانی و … الزامی است. این امر به این دلیل است که ابتدا مقاومت ساختمان از حساسیت بالایی برخوردار است و سپس روی عایق بودن سازه نیز موثر است. اگر در ساختمانی از مواد و مصالح نا مرغوب استفاده شود ممکن است در کوتاه مدت مشکلاتی حرارتی و برودتی موجب بروز رطوبت شود؛ در دراز مدت نیز موجب تخریب بنا شود. مسئولیت نظارت بر کیفیت مصالح­های ساختمانی بر عهده سازندگان و ناظرین خواهد بود. اگر قصد خرید بلوک دیواری استاندارد را دارید، از کارخانه­های معتبر و خوشنام تهیه کنید.

 

انواع بلوک دیواری

بلوک­های دیواری تعدد بالایی دارند که این عامل به دلیل نیاز بازار در ساخت و ساز­های مختلف است. یکی از رایج­ترین بلوک ­های دیواری نوع سفالی آن است. در ساخت بلوک­های دیواری سفالی معمولا از خاک رس و آهک استفاده می­شود. فرایند ساخت این نوع بلوک دیواری این­گونه است که خاک رس و آهک و برخی مواد دیگر را در قالب‌ها ریخته، برش زده و خشت می‌کنند. آن‌ها را در کوره‌های مخصوصی با میزان دمای بالا قرار می­ دهند و در نهایت پس از مدتی بلوک­ها آماده می­ شوند. اگر قصد خرید بلوک دیواری برای مکان­هایی دارید که باید عایق باشند از بلوک دیواری فوم دار استفاده کنید. نوع دیگر بلوک­های دیواری، بلوک­های سیمانی می­ باشند. این بلوک‌ها عموماً از مخلوط کردن ماسه، آب و سیمان در ابعاد مختلفی تولید می ‌شوند که می ‌توانند شکل‌های مختلفی داشته باشند.

 

قیمت بلوک دیواری

در خرید بلوک دیواری این موضوع را در نظر داشته باشید که قیمت انواع بلوک دیواری به عوامل مختلفی بستگی دارد. در کشور نیز به دلیل نوسانات عوامل دخیل در صنایع مختلف قیمت مصالح ساختمانی نیز نوسانات زیادی را تجربه می­کند. برای نمونه در قیمت بلوک دیواری سیمانی پارامترهایی همچون قیمت سیمان، قیمت پوکه­های معدنی، قیمت سنگدانه­های طبیعی،   هزینه­های حمل و نقل و … دخیل هستند. یکی از راه­های کاهش هزینه­ها در خرید بلوک دیواری این است که از کارخانه­ها و کارگاه­هایی این بلوک­ها را خریداری کنید، که تولیدشان در تیراژ بالا است. همین امر سبب می­شود، هزینه­ها به طور قابل توجهی کاهش یابد. توجه داشته باشید بلوک سیمانی در انواع سبک و سنگین دارای قیمت متفاوتی است اما سعی کنید با مشورت مهندسان و متخصصان امر ساختمان از بلوک­های دیواری استاندارد استقاده نمایید.

قیمت بلوک سبک دیواری

از بلوک­های سبک دیواری معمولا در قسمت‌های غیر باربر سازه استفاده می­کنند. قسمت­های غیرباربر، بخش­هایی را در ساختمان شامل می­شوند که باری را تحمل نمی­کنند. بلوک­های سفالی از سبوک­های سبک دیورای هستند که وزن بسیار کمی نسبت به بقیه بلوک­ها دارند. در خرید بلوک دیواری سبک باید ابتدا مشخص کنید برای کدام قسمت ساختمان می­خواهید بلوک تهیه کنید زیرا این بلوک­ها در ابعاد و وزن­های مختلف موجودند. برای مثال بلوک بیست سانت که به طول ۴۰ سانت، عرض ۲۰ سانت و ارتفاع ۲۰ سانت تولید می شود. قیمت بلوک سیمانی ۲۰*۲۰*۴۰ بستگی به نوع و ابعاد این محصول پرکاربرد و پرفروش دارد. این نوع بلوک سبک از از ترکیب پوکه معدنی با سیمان و آب در دستگاه های تمام اتوماتیک و پرسی تولید می شود و جهت خشک شدن به اتاق بخار به مدت چند روز منتقل می شود.

قیمت بلوک سیمانی اصفهان

اصفهان در کشور یکی از قطب­های صنعتی می­باشد که در تولید بسیار از تجهیزات صنعتی، مواد اولیه و مصالح ساختمانی سرآمد است. بلوک­های دیواری در انواع مختلف در اصفهان تولید می­شوند به طوری که به دیگر استان­ها نیز صادر می­شود. یکی از بلوک­هایی که بسامد تولید آن زیاد است بلوک­های سیمانی هستند، بلوک های سیمانی از نظر شکل ظاهری به انواع توخالی باربر و غیر باربر توپر و آجر بتنی تقسیم می شوند. این نوع بلوک ها از لحاظ محل مصرف به دیواری توکار و نمادار، تیغه ای، ستونی و سقفی گروه بندی می شوند. بلوک های مخصوصی نیز برای دودکش، جدول خیابان­ها و پیاده­رو ها و فرش کف ساخته می شود. با خرید بلوک­های دیواری سرعت ساخت و ساز شما افزایش می­یابد و در مقایسه با آجر نیز پول کمتری هزینه می­کنید.

بلوک دیواری جدید

امروزه دستگاه­های اتوماتیک پرسی، بلوک­های دیواری جدید را با سرعت بیشتر و مقاومت بالایی تولید می­کنند. از انواع بلوک سیمانی جدید دیواری به بلوک سبک یا بلوک پوکه‌ای می‌توان اشاره کرد که جایگاه اول مصرف در میان انواع بلوک ساختمانی را دارد. در صورتی که تصمیم به خرید بلوک دیواری گرفتید، سعی کنید بلوک­هایی را انتخاب کنید که تولید دستگاه­های جدید باشند. بلوک‌های پومیسی یا پوکه‌ای از پوکه معدنی تحت پرس بالای دستگاه تمام اتوماتیک تولید می‌گردند. بلوک‌های سبک از لحاظ کیفیت و عایق بودن خیلی بهتر از قدیمی ها هستند، در واقع غیرقابل مقایسه می‌باشند. اما از لحاظ قیمت کمی بالاتر می باشند، که آن هم به دلیل قالب بزرگتر و ملات و سیمان بیشتر است.

بلوک دیواری هبلکس

یکی از جدیدترین بلوک‌های دیواری موجود در بازار، بلوک­های دیواری هبلکس می­باشد که نسبت به سایر بلوک­های دیواری از محاسن بیشتری برخوردار است. هبلکس به یک نوع بتن متخلخل گفته می­شود که در ساختمان­ها قابل استفاده و کاربرد دارد. مقاومت فشاری بالا و وزن پایین از مزایای هبلکس است. لوله‌گذاری و سیم‌کشی ساختمانی که در آن از هبلکس استفاده شده به راحتی انجام می‌پذیرد چون هبلکس به راحتی توسط اره برش خورده و میخ و پیچ به راحتی در آن فرو می‌رود. با خرید بلوک دیواری هبلکس مقدار قابل توجهی از دستمزد­های پرداختی شما به کارگران کاهش می­یابد چرا که سرعت دیوارچینی چند برابر خواهد شد.

ابعاد بلوک دیواری

قبل از خرید بلوک دیواری برای محاسبه تعداد مورد نیاز، باید ابعاد دقیق آن را بدانید. این کار سبب می­شود، هم تعداد بیشتری سفارش ندهید و هم در کاهش هزینه­های شما موثر خواهد بود. بلوک سیمانی به شکل مکعب مستطیل ساخته می­شوند. سطوح این محصولات به گونه­ای است که انواع اندود و ملات به سادگی به آن­ها میچسبد. در واقع چسبندگی مواد به سطوح آن هم بستگی به مواد مورد استفاده و هم به سطح بلوک بستگی دارد. بلوک های توخالی دیواری به انواع ۴۰*۳۰*۲۰، ۴۰*۲۰*۲۰ و ۴۰*۱۰*۲۰ تقسیم می شوند. بلوک های سیمانی سبک در اقسام دیواری و سقفی به منظور کاهش بار، تبادل حرارتی و صوتی در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. ساختار این بلوک­ها از بتن­های سبک نظیر بتن­های گازی و سبکدانه می باشد.

قیمت بلوک دیواری ۱۴۰۰

براساس اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار ایران قیمت مصالح و نهاده­های ساختمانی در پاییز ۱۴۰۰ در مقایسه با تابستان همان سال برابر با ۲٫۸ درصد بوده است. نرخ این شاخص نسبت به پاییز سال گذشته با ۴۰ درصد افزایش همراه بوده است. در کل می­توان براساس تورم اینگونه تحلیل کرد که اگر در خرید مصالح ساختمانی تعلل کنید ممکن است همه معادلات شما به هم بریزد. شرکت­های تولیدکننده بلوک­های دیواری از درج قیمت روی سایت­های خود به دلیل نوسانات هزینه­های مرتبط خودداری می­کنند. در خرید بلوک دیواری تعداد جداره بلوک، ابعاد بلوک سیمانی، درجه کیفیت مواد موجود در آن، مسافت محل تحویل بلوک، هزینه ارسال بلوک سیمانی و وسایل حمل را در نظر بگیرید. به طور معمول قیمت بلوک‌ سیمانی براساس تُن حساب می‌شود.

بیشتر بخوانیم:نکات اجرایی خرید و نصب آسانسور

جمع­ بندی نهایی

امروزه مدیریت هزینه در ساختمان­سازی یکی از اصول مدیریتی دارای اثبات در میان پیمانکاران است. معمولا پیمانکارانی که چندین سال در حوزه ساختمان­سازی فعال هستند، سعی می­کنند علاوه بر کیفیت بالای ساخت‌وساز از مصالحی استفاده کنند که سرعت ساخت را بالا ببرد. بلوک­های دیواری یکی از مصالحی است که کم کم جایگزین آجر می گردد. با توجه به نکاتی که در این مقاله بیان شد، صرفه اقتصادی و سرعت بالای ساخت و ساز از شاخص­های مهم بلوک­های دیواری هستند. بنابراین موضوع استفاده از بلوک­های دیواری را جدی بگیرید و برای استفاده از آنها با مهندسان پروژه خود مشورت کنید.