چگونه درب قدیمی را با درب ضد سرقت تعویض کنیم؟

  • تاریخ انتشار : 2023/11/23
  • نظرات : بدون نظر

آیا تعویض درب قدیمی با درب ضد سرقت امکان پذیر است ؟ امروزه یکی از دغدغه‌هایی که درباره تامین امنیت اماکن وجود دارد؛ چگونگی استفاده از درب‌های ضد سرقت است. معمولا در بناهای جدید از این نوع درب استفاده می‌شود. اما در بناهای قدیمی‌تر نیاز به تعویض درب‌های قدیمی بیشتر احساس می‌شود. از طرفی همیشه این سوال مطرح است که آیا تعویض درب قدیمی با درب ضد سرقت شرایط خاصی لازم دارد یا می ‌توان بدون هیچ گونه تخریبی درب قدیمی را تعویض نمود؟ در این مقاله سعی داریم در رابطه با درب ضد سرقت و چگونگی تعویض آن با درب قدیمی صحبت کنیم. پس اگر این موضوع دغدغه شما نیز است تا انتها با سبلان در همراه باشید.

 

چگونه درب قدیمی را با درب ضد سرقت تعویض کنیم؟

اگر قرار است درب بناهای قدیمی‌ تعویض و به دربهای ضد سرقت امروزی مبدل شود به جرات می توان گفت نه تنها امنیت خانه و کاشانه تضمین می شود، بلکه با اولین نگاه چنین تصور می شود که پا به خانه جدیدی گذاشته اید. مزایای دربهای ضد سرقت  و اینکه این دربها چقدر در حفظ ایمنی می توانند مفید باشند، چیزی است که در  ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

آیا استفاده از درب ضد سرقت لازم است؟

معمولا در اماکنی نظیر منازل، اداره یا شرکت حفظ امنیت نیازی اساسی است. استفاده از درب ضد سرقت یکی از راه‌ هایی است که به تامین امنیت کمک می‌ کند. این نوع درب ‌ها به دلیل ساختار منحصر به‌ فردی که دارند از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند و به راحتی نصب یا تعویض می‌شوند.

درب‌های معمولی با درب‌های ضد سرقت چه تفاوتی دارند؟

آنچه مسلم است درب ‌های ضد سرقت از ایمنی بیشتری برخوردار هستند. برخی تفاوت‌های دیگر نیز وجود دارد که به شرح زیر است.

  • درب‌های ضد سرقت به دلیل عایق بودن نسبت به صدا، گرما، سرما و حرارت مقاوم هستند در صورتی که درب‌های معمولی این قابلیت را ندارند.
  • قفل درب‌های ضد سرقت باز شدنی نیست اما قفل درب‌های معمولی به راحتی باز می‌شود.
  • درب‌های ضد سرقت دارای لولاهای پنهان هستند در صورتی که لولای درب ‌های معمولی با فشار شکسته می‌شود.

استفاده از درب ضد سرقت چه مزایایی دارد؟

همان‌طور که قبلا اشاره شد امنیت بالا مهم‌ترین مزیت درب‌های ضد سرقت محسوب می‌شود. این درب‌ها ظاهری زیبا دارند و ساختارشان نیز بسیار بادوام و مستحکم است. قابلیت عایق نیز یکی دیگر از عواملی است که افراد را به تعویض درب قدیمی با درب ضد سرقت ترغیب می ‌کند. از مزایای دیگر درب ‌های ضد سرقت می‌توان به نکات زیر اشاره نمود.

  • سفارش ابعاد توسط مشتری
  • نصب درب بدون تخریب چهارچوب قدیمی
  • دارای پوشش فولادی
  • دارای اسکلت و چهارچوب فولادی
  • استفاده از روکش‌های مناسب با سلیقه کاربران

بیشتر بدانیمدرب ضد سرقت ۲۰۰۲

انواع درب ضد سرقت

در حال حاضر سه مدل درب ضد سرقت ایرانی، ترک و چینی در بازار وجود دارد. از نظر کیفی همه این درب‌ها از کیفیت خوبی برخوردار هستند. حتی نوع ایرانی آن از نظر قیمت نیز مقرون به صرفه است. اما بنا به گفته کارشناسان نوع ترک این محصول از کیفیت بهتری برخوردار است. نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که درب‌های ضد سرقت ایرانی سفارشی هستند اما ابعاد نوع چینی ۱۰۵*۲۰۵/۲۱۰ و اندازه نوع ترک نیز ۱۱۰/۱۱۵*۲۲۰ سانتیمتر است که هنگام خرید باید این ابعاد را در نظر گرفت.

نصب درب ضد سرقت بدون تخریب

همان‌طور که می‌دانید امکان تعویض درب قدیمی با درب ضد سرقت آن هم بدون تخریب وجود دارد. البته در ایران این نوع درب را می‌توان سفارش داد. پس برای نصب درب نیاز به تخریب نیست. دو حالت دیگر نیز وجود دارد که ممکن است ابعاد چهارچوب قدیمی با ابعاد درب ضد سرقت یکی نباشد اما می‌توان بدون تخریب درب ضد سرقت را نصب نمود. این دو حالت عبارتند از

  • ابعاد کوچکتر از ۳ سانتیمتر : در صورتی که چهارچوب قدیمی از ابعاد درب ضد سرقت تا ۳ سانتیمتر کوچکتر باشد می‌توان به کمک فرز قسمت قابلمه‌ای را جدا نمود که در این صورت ابعاد درب ضد سرقت توسط مصالح ساختمانی یا فوم فشرده پلی اورتان پر می‌شود.
  • چهار چوب های قدیمی :اگر ابعاد چهار چوب قدیمی بزرگتر باشد هم امکان نصب درب ضد سرقت بدون تخریب وجود دارد. در این حالت یک قوطی به چهارچوب در جوش داده می‌شود.

لازم به ذکر است در صورتی که ابعاد چهارچوب قدیمی بیش از ۳ سانتیمتر کوچک باشد؛ نمی‌توان بدون تخریب درب ضد سرقت را نصب نمود و باید چهار چوب قدیمی تخریب شود.

 مراحل تعویض درب قدیمی با درب ضد سرقت به شرح زیر است.

  • در مرحله اول ابعاد چهار چوب توسط نصاب اندازه گیری می‌شود.
  • در مرحله بعد اگر چهار چوب قدیمی مناسب باشد درب ضد سرقت در طی ۳ الی ۴ ساعت بر روی آن نصب می‌شود.
  • در مرحله سوم اگر ابعاد چهار چوب قدیمی کوچکتر باشد یک تکه از آن با کمک فرز برش داده شده و چهارچوب جدید ایجاد می‌شود. اگر هم چهار چوب قدیمی بزرگتر باشد بر روی آن عمل جوشکاری انجام می‌دهند.
  • در این مرحله در پشت چهار چوب جدید بتن ریزی می‌شود تا از ورود گرما و سرما جلوگیری شود و دزدها نیز نتوانند به راحتی از دیلم استفاده کنند.
  • در مرحله بعدی درب ضد سرقت بر روی چهار چوب نصب می‌گردد.
  • در مرحله آخر بعد از خشک شدن بتن برای زیبایی بیشتر قسمت داخل و خارج درب از روکوب‌ یا پوشش‌های چوبی یا فلزی استفاده می‌شود. این کار نیز توسط نصاب انجام می‌گیرد.

نکات مهم در نصب درب‌های ضد سرقت وارداتی

همان‌طور که قبلا ذکر شد درب‌های ضد سرقت ایرانی از طریق سفارش ساخته می‌ شوند. اما درب‌های ضد سرقت ترک و چینی ابعادی استاندارد دارند که به این ابعاد در بالا اشاره شد. مثلا برای نصب درب ‌های ضد سرقت چینی فضای داخلی چهارچوب باید بین ۱۰۵٫۵/۱۰۶*۲۱۰٫۵/۲۱۱ سانتیمتر باشد. این حداقل و حداکثر ابعادی است که می‌ توان درب ضد سرقت را بدون تخریب بر روی چهارچوب قدیمی نصب نمود.

نصب درب ضد سرقت

معمولا جهت نصب درب ضد سرقت مراحل زیر انجام می‌شود.

  • ساخت و نصب چهارچوب درب ضد سرقت

ساخت چهار چوب در ساختمان‌های نو انجام می‌شود. اما در ساختمان‌های قدیمی با توجه به ابعاد چهارچوب می‌توان درب ضد سرقت را جایگزین نمود. در این مرحله فریم درب ضد سرقت و عایق ضدزنگ باید قبل از سفید کاری انجام شود.

  • نصب قفل و دستگیره ضد سرقت

در این مرحله می‌توان قفل‌ها را با کمک دو پیچ متصل نمود و بعد از آن قفل داخلی را نصب کرد. لازم به ذکر است که مراحل نصب قفل و دستگیره کاملا مجزا از مراحل نصب درب است.

  • اندازه گیری و مشخص نمودن محل نصب لولا

در این مرحله درب بر روی چهارچوب قرار گرفته و بعد از اینکه فاصله ۳ میلی متری ایجاد شد؛ لولاها علامت زده می‌شوند.

  • نصب لولا

معمولا سه لولا در قسمت بالا، پایین و وسط  وجود دارد که توسط مته ۲ میلیمتری نصب می‌شوند.

 

بیشتر بدانیمدرب چوبی ورودی

نصب درب ضد سرقت

نصب در ضد سرقت نیز به دو روش جوش دادن و رول بولت صورت می‌پذیرد.

در این قسمت به روش‌های نصب درب ضد سرقت نیز اشاره مختصری می‌شود که به شرح زیر است.

  • درب ضد سرقت با کمک جوش نیز قابل نصب است. در این روش ابتدا درب قدیمی را در آورده و درب ضد سرقت در چهارچوب قرار می‌گیرد. این درب باید در حالت تراز باشد. بعد در قسمت داخلی چهارچوب چند خال جوش ایجاد می‌کنند و بعد از اطمینان کامل عمل جوشکاری نهایی انجام می‌شود.
  • در روش رول بولت باید دیوارها از مقاومت بالایی برخوردار باشند. در این روش بعد از تراز نمودن درب با چهارچوب، لولاها با دیوار مماس شده و با توجه به سوراخ‌های چهارچوب، دیوار نیز سوراخ می‌شود. مجددا تراز درب و دیوار بررسی شده و در نهایت رول بولت‌ها درون سوراخ‌های مشخص شده جای می‌گیرند.

نصب درب ورودی آپارتمان

برای درب ورودی آپارتمان از درب‌های ضد سرقت می‌توان استفاده نمود. برای این کار ابتدا ابعاد چهارچوب قدیمی را اندازه گرفته و با توجه به این ابعاد درب ضد سرقت را سفارش می‌دهند. با این روش نیاز به تخریب چهار چوب وجود ندارد. اما اگر چهارچوب ابعاد بزرگتر یا کوچکتر نیز داشته باشد؛ باز هم طبق روش‌های گفته شده می‌توان اقدام به نصب درب ضد سرقت نمود.

هزینه تعویض درب قدیمی چقدر است؟

معمولا اگر این تعویض بدون تخریب باشد؛ به غیر از قیمت درب ضد سرقت، هزینه حمل و نصب نیز وجود دارد که بین ۱۲ تا ۱۵ درصد قیمت درب است.

آیا امکان نصب درب ضد سرقت بر روی دیوارهای پارتیشنی وجود دارد؟

بله. امکان نصب درب ضد سرقت بر روی این نوع دیوارها نیز وجود دارد. در ابتدا چهارچوب با دقت اندازه گیری می ‌شود. سپس به ضد زنگ آغشته شده و در انتها بعد از اطمینان از تراز بودن برای نصب درب ضد سرقت اقدام می‌شود.

 آیا استفاده از چهار چوب قدیمی تاثیری بر امنیت درب ضد سرقت ندارد؟

آنچه مسلم است استفاده از چهارچوب قدیمی باعث کاهش امنیت درب ضد سرقت می‌شود. به همین دلیل در قسمت پشت چهارچوب از مصالح ساختمانی استفاده می ‌شود که نتیجه آن افزایش مقاومت درب و چهارچوب است.

جمع بندی

همان‌طور که اشاره شد درب‌های معمولی در مقایسه با درب‌های ضد سرقت از مقاومت و امنیت کمتری برخوردار هستند. پس در اماکنی که تامین امنیت مهم است؛ نمی‌توان از آن‌ها استفاده نمود. اما درب‌های ضد سرقت با توجه به ساختار محکمی که دارند؛ گزینه بهتری برای تامین امنیت هستند. در این مقاله راجع به تفاوت درب ‌های معمولی و درب‌ های ضد سرقت صحبت شد. همچنین در مورد مزایای استفاده از این نوع در، امکان تعویض درب قدیمی با درب ضد سرقت و مراحل نصب درب ضد سرقت مطالبی ارائه گردید.