چگونه درب کمد ریلی را اندازه گیری کنیم ؟

  • تاریخ انتشار : 2023/07/02
  • نظرات : بدون نظر

از اندازه گیری درب کمد ریلی  تا چه اندازه اطلاع دارید. در این مقاله درباره نوعی کمد دیواری به نام کمد درب ریلی صحبت می‌کنیم. اگر برای سامان دادن به منزل خود نیاز به کمد دیواری دارید، توصیه ما به شما کمد دیواری ریلی است. در این مقاله قصد داریم به نحوه اندازه گیری درب کمد ریلی  و ویژگی‌های این نوع درب بپردازیم.

همان‌طور که می‌دانید خانه‌های امروزی وسعت خانه‌های گذشته را ندارند و کمبود فضا در آن‌ها به خوبی احساس می‌ شود. اما با وجود کوچک‌تر شدن خانه‌ها تجهیزاتی به آن‌ها  افزوده می شود که مشکل کمبود فضا را تا حدی جبران  کند. یکی از این تجهیزات کمد دیواری است. امروزه در اکثر خانه‌ ها به خصوص اتاق خواب‌ها کمد دیواری وجود دارد و مردم از آن برای قرار دادن وسایل خود استفاده می‌کنند.

کمد درب ریلی چیست؟ 

کمد درب ریلی بر خلاف کمد دیواری ساده درب‌های آن به بیرون باز نمی ‌شوند. بلکه این درب‌ها به صورت کشویی بوده و در یک مسیر ریلی به سمت چپ یا راست کشیده می‌شوند. معمولا این نوع کمد برای اتاق ‌هایی که فضای چندانی ندارند؛ مناسب است. زیرا درب آن به بیرون باز نمی‌شود و فضای داخل کمد نیز به راحتی در دسترس است.

با هم بخوانیم: راهنمای خرید گچ ساختمانی

نحوه اندازه گیری کمد درب ریلی 

در ابتدا باید محل نصب کمد دیواری مشخص شود. معمولا قسمت ‌هایی از اتاق که تو رفتگی دارند؛ برای این کار انتخاب می‌شوند. اما در کنار درب ورودی نیز این کمد قابل نصب است. برای اندازه گیری درب  کمد ریلی نیاز به عرض، ارتفاع و عمقی است که برای آن در نظر گرفته می شود. البته عمق کمد دیواری اندازه استانداردی دارد و نباید فضای زیادی از اتاق را  به آن اختصاص داد.

لازم به ذکر است که درب کمد دیواری ریلی اندازه استانداردی ندارد و با توجه به عرض اتاق به صورت دو، سه یا چهار درب ساخته می‌شود.

عرض کمد درب ریلی

برای محاسبه عرض کمد دیواری، دیوار سمت چپ تا دیوار سمت راست را اندازه می‌ گیریم. البته این کار را یک بار از سمت پایین و یک بار نیز از سمت بالا انجام می‌دهیم. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که در اندازه گیری کمد دیواری باید اندازه اتاق را در نظر داشت تا فضای زیادی اشغال نشود.

ارتفاع کمد درب ریلی 

در اندازه گیری درب  کمد ریلی ارتفاع کمد نیز در نظر گرفته می‌شود. برای تعیین اندازه ارتفاع کف تا بالای اتاق به صورت عمودی اندازه گیری می‌شود. البته برای محاسبه دقیق ‌تر ارتفاع نیز یک بار سمت چپ و بار دیگر سمت راست اندازه گیری می‌شود.

عمق کمد درب ریلی 

اگر کمد دیواری مورد نظر در قسمت تو رفتگی اتاق نصب می‌شود؛ عمق کمد همان میزان تو رفتگی است. البته با توجه به اندازه اتاق و محل نصب کمد می‌ توان برای عمق کمد اندازه‌ای در نظر گرفت. معمولا اندازه استاندارد برای عمق کمد دیواری ۶۰ سانتی‌متر  است. البته اگر فضای کافی وجود دارد؛ در صورت تمایل می ‌توان عمق بیشتری برای کمد دیواری در نظر گرفت.

لازم به ذکر است که برای اطمینان از یکسان بودن اندازه‌ها نیاز است طول، عرض و عمق دو بار اندازه گیری شود.

تعیین اندازه تو رفتگی محل نصب 

برای اندازه گیری تو رفتگی ابتدا عرض را از قسمت جلو و سپس از قسمت عقب اندازه می‌گیریم.. عمق و ارتفاع را نیز با همین روش اندازه گیری کرده و در نهایت اندازه کوچک‌تر را انتخاب می‌کنیم.

تعیین اندازه بیرون زدگی محل نصب 

اگر در محل نصب کمد دیواری بیرون زدگی وجود داشته باشد، ابعاد این قسمت را از جلو و عقب اندازه گرفته و بر خلاف تو رفتگی بزرگترین اندازه در نظر می‌گیریم.

نرم افزار اندازه گیری کمد درب ریلی 

معمولا برای اندازه گیری کمد درب ریلی متخصصین از نرم افزاری استفاده می‌کنند که از چهارچوب در دو نقطه اندازه گیری می‌ کند. این نرم افزار قابلیت تنظیم دارد و ابعاد وارد شده را در زمان کوتاهی محاسبه می‌کند.

اندازه استاندارد درب کمد درب ریلی 

معمولا کمد درب ریلی اندازه مشخصی ندارد و برای سفارش باید طول، عرض و عمق آن اندازه گیری شود. البته ناگفته نماند که اندازه استاندارد برای عمق کمدهای دیواری ۶۰ سانتی‌ متر  است که در صورت تمایل قابلیت تغییر دارد. عرض درب نیز با توجه به مکانی که کمد در آن نصب می ‌شود؛ محاسبه می‌گردد و ابعاد استاندارد آن نیز بین ۴۵ تا ۶۰ سانتی‌ متر  متغیر است. برای ارتفاع اندازه ۲۷۰ تا ۲۸۰ سانتی ‌متر  در نظر گرفته می‌شود و در صورتی که ارتفاع بیشتر از این مقدار باشد؛ کمد  بصورت دو تکه ساخته می‌شود.

کمدهای درب ریلی با توجه به اندازه‌های آنها به صورت تک، دو، سه یا چهار درب ساخته می‌شوند. نکته ‌ای که باید در نظر داشت این است که ترکیب عرض درب‌ ها باید با عرض فضای محل نصب برابر باشد. البته به این مقدار ۲٫۵ سانتی‌متر  دیگر نیز اضافه می‌کنند تا درب‌ها هیچ فاصله ‌ای با هم نداشته و به اندازه ۳ سانتی‌متر  همدیگر را بپوشانند.

منظور از مکانیزم درب ریلی چیست؟

معمولا برای ریلی کردن درب‌های داخلی نظیر درب اتاق، کمد دیواری یا سرویس بهداشتی از یک سری یراق آلات باکیفیت استفاده می‌شود تا با ریلی شدن درب‌ها ؛ امکان استفاده بهتر از فضا وجود داشته باشد.

کمدهای درب ریلی و درب لولایی چه تفاوت‌هایی دارند؟

همان‌طور که می‌ دانید هر یک از کمدهای درب ریلی یا درب لولایی مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این جا به شرح برخی از این تفاوت ‌ها می‌پردازیم.

عمق مفید 

یکی از تفاوت ‌های کمد درب ریلی با کمد درب لولایی عمق مفید آن‌ها است. به طور کلی اگر عمق کمد را ۶۰ سانتی ‌متر  در نظر  بگیریم. عمق مفید برای کمدهای درب لولایی ۵۸ سانتی‌ متر  است. زیرا این درب‌ها بر روی بدنه نصب می‌شوند. اما در کمدهای درب ریلی به دلیل وجود دو ریل و نحوه قرار گرفتن درب‌ ها بر روی هم فضای بیشتری از عمق کمد اشغال می ‌شود. در این کمدها فضایی برای قرار گیری درب ‌ها به اضافه بادخور در نظر گرفته می ‌شود که در نهایت عمق مفید به ۵۳ سانتی‌متر  می‌رسد.

دسترسی آسان 

کمدهای درب ریلی و کمد درب لولایی از نظر دسترسی به فضای داخلی کمد نیز با هم تفاوت دارند. البته میزان دسترسی هر یک از کمدها به عرض آن‌ها بستگی دارد. برای مثال اگر فضای موجود عرض کمی داشته باشد؛ نمی ‌توان از کمد درب ریلی استفاده نمود. زیرا درب‌ها در داخل فضای کمد حرکت می‌ کنند و دسترسی به فضای داخل آن از نصف هم کمتر می‌شود.

دوام و کارایی 

همان‌طور که می‌دانید درب‌های ریلی از نظر موقعیت مدام در حال تغییر هستند و برای این که حرکت روان‌تری داشته باشند؛ نیاز به ریل موازی و بستری دقیق دارند. اما درب‌های لولایی بر روی یک بدنه ثابت نصب شده و محدودیتی در عملکرد خود ندارند. به همین دلیل درب‌های لولایی از دوام و عملکرد بهتری برخوردار هستند.

به طور کلی کمد درب ریلی برای چهارچوب قدیمی، فلزی یا گچی مناسب نیست. اما برای کمدهایی که کف، طاق و بدنه آن‌ها از ام دی اف است؛ توصیه می‌شود.

زیبایی و سبک مناسب 

معمولا با توجه به سبک کار از کمد های درب لولایی یا کمدهای درب ریلی استفاده می‌شود. به علت پیدایش همزمان کمدهای مدرن و درب‌های ریلی، این دو با هم تلفیق شده‌اند. به همین دلیل در کمد دیواری ‌های مدرن از درب ریلی استفاده می‌شود. درب‌ های لولایی نیز برای کمد دیواری‌ های کلاسیک کاربرد دارند. لازم به ذکر است که دسته بندی درب‌های کمد دیواری به این شکل یک قانون کلی و استاندارد نیست. اما معمولا در کمد دیواری ‌های امروزی از درب‌ های ریلی استفاده می‌شود.

قیمت کمد درب ریلی 

کمدهای درب ریلی در مقایسه با کمدهای درب لولایی به دلیل استفاده از مکانیزم ریل و قرقره از قیمت بالاتری برخوردار هستند. به طور کلی در ساخت کمدهای درب ریلی از مواد بیشتر و تکنولوژی بالاتری استفاده می‌شود. به همین دلیل این کمدها گرانتر هستند.

قرقره درب ریلی کمد 

قرقره به نگهداری بهتر درب بر روی ریل کمک می‌کند و حرکت آن را بر روی ریل آسان می‌سازد. قرقره‌ها انواع مختلفی دارند و به صورت جفت استفاده می‌شوند تا وزن درب بین آن‌ها تقسیم شود. از انواع قرقره می‌توان به قرقره درب چوبی، قرقره آویز درب و قرقره چرخ زیر درب اشاره کرد.

ترمز درب ریلی کمد 

ترمز یا آرام بند براقی مکمل است که بر روی درب نصب شده و سرعت باز و بسته شدن درب را کنترل می‌کند.

آیا بر روی چهارچوب قدیمی کمد دیواری می‌توان درب ریلی نصب کرد؟ 

در پاسخ باید گفت امکان نصب درب ریلی بر روی چهارچوب قدیمی وجود دارد. اما اگر در اندازه گیری کمد درب ریلی ابعاد با هم اختلاف داشته باشند؛ یا باید چهارچوب را عوض کرد یا درب را با ابعاد کوچکتر سفارش داد. در این صورت زمانی که درب بسته است در قسمت وسط درز باریکی ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانیمدرب چوبی ورودی

جمع بندی 

همان‌طور که اشاره شد خانه‌ یا آپارتمان‌های امروزی به دلیل متراژ کم نیاز به تجهیزاتی نظیر کمد دیواری دارند تا وسایل منزل بهتر جمع و جور شوند. در واقع کمد دیواری یکی از نیازهای اساسی خانه‌های امروزی است. در این مقاله درباره نوعی کمد دیواری به نام کمد درب ریلی صحبت کردیم. همچنین درباره نحوه اندازه گیری درب  کمد ریلی ، نرم افزار مورد استفاده، اندازه‌های استاندارد کمد درب ریلی، تفاوت درب‌های ریلی با درب‌های لولایی و برخی یراق آلات کمد درب ریلی مطالبی ارائه گردید.