درب ضد سرقت از چه اجزایی تشکیل شده است؟

  • تاریخ انتشار : 2023/08/01
  • نظرات : بدون نظر

همان‌طور که می‌دانید درب‌های ضد سرقت در مقایسه با درب‌های معمولی از استحکام بیشتری برخوردار هستند. به همین دلیل در دهه‌های اخیر استفاده از این نوع درب رشد چشمگیری داشته است. اما به راستی دلیل استحکام درب ضد سرقت چیست؟ چرا از این نوع درب به منظور ایجاد امنیت استفاده می‌شود؟ مسلما موادی که در ساخت این نوع درب به کار می‌روند؛ تاثیر زیادی در مقاومت آن دارند. از این رو در این مقاله درباره اجزاء تشکیل دهنده درب ضد سرقت و اهمیت این اجزا مطالبی را بیان می‌کنیم.

درب ضد سرقت چیست؟

همان‌طور که ذکر شد درب ضد سرقت ساختار محکمی دارد و به منظور ایجاد امنیت استفاده می‌شود. این نوع درب در برابر برش، فشار، دستکاری قفل و اهرم مقاوم بوده و عایق خوبی در برابر صدا، گرما و سرما است. مهم ترین امتیاز انتخاب درب ضد سرقت ، ایمن بودن و داشتن خیالی آسوده در زمانی است که در منزل یا محل کار خود حضور ندارید.

بیشتر بخوانیم: نکات اجرایی خرید و نصب آسانسور

 انواع درب ضد سرقت

در حال حاضر دو نوع درب فلزی و چوبی در بازار وجود دارد.درب ضد سرقت چوبی که شبیه درب‌های معمولی است و در تولید آن از چوب و فلز استفاده شده است. درب ضد سرقت فلزی نیز همان‌طور که از نامش پیداست ساختاری فلزی نظیر فولاد یا آهن نرم دارد و در پشت پنل آن نیز از نوعی شیشه آب دیده استفاده شده است. با توجه به ساختار درب ضد سرقت می‌توان نتیجه گرفت که برای ایجاد مقاومت در ساختار آن از فلز استفاده شده است و ورقه‌های چوب برای زیباتر شدن درب بر روی ورق‌های فلزی قرار گرفته‌اند.

درب ضد سرقت چگونه ساخته می‌شود؟

به طور کلی درب ضد سرقت طی چند مرحله تولید می‌شود.

  1. مرحله اول اسکلت داخلی درب ساخته می‌شود.
  2. مرحله دوم شامل ایجاد عایق و نصب روکش‌ها می‌شود.
  3. مرحله سوم افزودن یراق آلات به درب ضد سرقت

اجزاء تشکیل دهنده درب ضد سرقت

به طور کلی کیفیت اجزاء تشکیل دهنده درب ضد سرقت نقش بسزایی در کیفیت آن دارند. هر چه این اجزا مرغوب‌تر باشند؛ درب تولید شده نیز از کیفیت بالاتری برخوردار است. چهارچوب، لولاها، قفل و اسکلت درب اجزاء تشکیل دهنده آن محسوب می‌شوند.

چهارچوب

چهار چوب یکی از اجزاء مهم درب ضد سرقت است که بر  عملکرد درب تاثیر می‌گذارد. معمولا قطر چهارچوب ۱۸ سانتی‌متر است و ضخامت ورقه فلزی به کار رفته در آن به ۱٫۵میلیمتر می‌رسد. مقاومت چهارچوب نیز عاملی تعیین کننده در کیفیت درب ضد سرقت است. از این رو آن را با رنگ پودری الکترواستاتیک می‌پوشانند تا در برابر آسیب‌های احتمالی از مقاومت بیشتری برخوردار باشد.

لولاها

لولا نیز به عنوان یکی دیگر از اجزاء درب ضد سرقت نقش بسزایی در مهار سارقین دارد. به طور کلی درب‌های ضد سرقت دارای سه عدد لولای بلبرینگ دار مخفی هستند. معمولا سارقان با اهرم نمودن لولا درب را باز می‌کنند. اما با وجود لولاهای مخفی امکان انجام این کار وجود ندارد. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که به دلیل وزن زیاد درب‌ ضد سرقت لولاها باید جنس و کیفیت مطلوبی داشته باشند تا بتوانند این وزن را تحمل کنند.

ورق فلزی

یکی از اجزاء داخلی درب ضد سرقت ورق فلزی، کلاف و کمربند فولادی است. ورق فلزی بین دو لایه چوبی قرار می‌گیرد و  ضخامت آن تاثیر زیادی در مقاومت درب دارد.

عایق

همان‌طور که در بالا اشاره شد برای این که درب در برابر صدا، گرما، سرما و حرارت مقاوم باشد؛ فضای بین ورق فلزی و لایه چوبی با موادی مانند پشم سنگ پوشانده می‌شود تا درب ضد سرقت خاصیت عایق بودن پیدا کند.

رویه درب ضد سرقت

رویه یا همان روکش همان قسمت قابل رویت است و تاثیر زیادی در زیبایی درب دارد. روکش درب ضد سرقت طرح و رنگ‌های متنوعی دارد که پرفروش‌ترین‌ آن‌ها روکش ام دی اف، روکش چوب طبیعی و روکش پی وی سی است. معمولا جنس روکش را با توجه به مکانی که درب ضد سرقت استفاده می‌شود؛ انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال اگر درب در محل دارای رطوبت قرار دارد؛ جنس رویه باید ضد رطوبت باشد یا اگر در در محیط صنعتی است باید روکش آن ضد اسید انتخاب شود.

قفل درب ضد سرقت

قفل نیز یکی از اجزاء درب ضد سرقت است که نقش مهمی در تامین امنیت دارد. همان‌طور که می‌دانید بهترین درب ضد سرقت دربی است که قفل آن کیفیت بالایی دارد و از تعداد زبانه‌های بیشتری برخوردار است. بنابراین کیفیت قفل سبب افزایش امنیت درب می‌شود. در غیر این صورت درب ضد سرقت تفاوتی با درب‌های معمولی ندارد.

معمولا طرز کار قفل‌ها به این صورت است که زمانی که کلید چرخانده می‌شود ۸ زبانه ثابت و متحرک آن در چهارچوب جای می‌گیرند. در واقع زبانه‌ها سبب افزایش امنیت می‌شوند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد تعداد قفل‌های درب ضد سرقت است. هر درب دو قفل دارد یکی قفل اصلی درب و دیگری قفل شب‌بند است. لذا بهتر است هر دو قفل جنس و کیفیت بالایی داشته باشند.

دستگیره درب ضد سرقت

معمولا دستگیره جنسی فلزی نظیر فولاد ضد زنگ، کروم یا نیکل دارد و در طرح‌های متنوعی مانند بیضی، دکمه‌ای، تخم مرغی و اهرمی تولید می‌شود. دستگیره صرفا جهت باز و بسته نمودن درب کاربرد دارد و تاثیری در ایجاد امنیت ندارد.

چشمی

یکی دیگر از اجزاء درب ضد سرقت چشمی است که بیشتر در درب‌های ورودی نظیر درب آپارتمان دیده می‌شود.

درکوب

درکوب یکی از اجزاء سلیقه‌ای است که بر روی درب در کنار چشمی نصب می‌شود.

زنجیر

زنجیر از اجزاء ضروری محسوب نمی‌شود و استفاده از آن کاملا سلیقه‌ای است.

زوار درب ضد سرقت

زوار نوعی نوار باریک چوبی است که بیشتر جنبه تزئینی دارد.

کلید درب ضد سرقت

معمولا درب‌های ضد سرقت چند کلید اصلی و دو کلید با نام کلید کارگری دارند. کلید کارگری در زمان ساخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما بعد از آن این کلیدها کاربرد ندارند و از رده خارج می‌شوند.

کدام درب ضد سرقت بیشترین میزان امنیت را دارد؟

کیفیت درب ضد سرقت تحت تاثیر عوامل مختلفی است. اما ضخامت ورق فولاد تاثیر بسزایی در ایجاد امنیت دارد. به بیان ساده هر چه ضخامت ورق فولاد بیشتر باشد؛ درب ضد سرقت از امنیت بیشتری برخوردار است.

ورق فولادی درب ضد سرقت

معمولا برای افزایش ایمنی درب ضد سرقت در ساختار داخلی آن از ورق‌های فلزی نظیر فولاد استفاده می‌شود. به طور کلی ضخامت ورق فولاد نقش مهمی در مقاومت درب دارد. هر چه ورق فولادی ضخیم‌تر باشد به همان اندازه مقاومت و ایمنی درب افزایش می‌یابد. نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که علت وزن زیاد درب ضد سرقت به خاطر وجود ورق فولاد است. بنابراین هرچه درب سنگین‌تر باشد از کیفیت بهتری برخوردار است.

چه نوع دربی برای آپارتمان‌ها مناسب است؟

عوامل زیادی در انتخاب درب ضد سرقت وجود دارد. یکی از این عوامل مکانی است که آن درب استفاده می‌شود. برای خانه‌های آپارتمانی که امکان سر و صدا وجود ندارد؛ دربی که دولایه فلزی با ضخامت ۱ میلیمتر و یک لایه عایق در برابر صدا و گرما دارد؛ مناسب است.

در کارگاه‌های صنعتی از چه نوع دربی استفاده می‌شود؟

بهتر است برای کارگاه‌های صنعتی یا حتی خانه‌های ویلایی ورق فلزی یا شبکه فولادی از ضخامت بیشتری برخوردار باشد تا امکان تخریب درب برای سارقان به راحتی وجود نداشته باشد. البته در محیط‌های صنعتی به غیر از ضخامت ورق فلزی باید مواد ضد اسید، ضد برش، ضد تخریب و ضد مته را نیز اضافه نمود.

تفاوت درب‌های ضد سرقت با درب چوبی معمولی با توجه به مشخصات فنی 

همان‌طور که گفته شد درب‌های ضد سرقت با تجهیزاتی خاص ساخته می‌شوند. در ساختار این نوع درب‌ها از ورق‌های فولادی استفاده شده و قفل، لولا و سایر اجزاء آن با دقت زیادی در کارخانه نصب شده‌اند تا درب تولیدی از عملکرد بهتری برخوردار باشد.

اما جنس بدنه درب‌های معمولی از چوب است و روی آن نیز روکشی خاص کشیده می‌شود. بر روی روکش نیز یک لایه رنگ پلی استر می‌زنند تا درب از مقاومت بیشتری برخوردار شود. لازم به ذکر است که در تولید درب‌های معمولی تکنولوژی خاصی به کار نمی‌رود و برای نصب آن نیز نیاز به نصاب نیست.  درب‌های داخلی ساختمان نمونه‌ای از درب‌های معمولی هستند.

چرا سبلان درب:

  • ظرفیت بالای تولید و حجم بالای سفارشات باعث گسترش خطوط تولید کارخانه سبلان شده است. کیفیت محصولات ارسالی این خطوط، تضمینی بوده و ۵ سال گارانتی تولید دارند.
  • در مجموعه سبلان درب مهر، تولید مطابق آخرین استانداردهای روز دنیا صورت می گیرد و پیاده سازی، نکته های بهینه در تولیدات از برنامه های اولیه مجموعه می باشد.
  • شما با خرید از سبلان درب، امنیت خانه خود را به دست آن برند می سپارید. پس با قدری تامل بهترین انتخاب  و ایمن ترین  خرید را داشته باشید.

با هم بخوانیمراهنمای اجرای تاسیسات ساختمان

جمع بندی

در این مقاله درباره درب ضد سرقت و انواع آن، اجزاء درب ضد سرقت و اهمیت آن‌ها در تامین امنیت صحبت کردیم. همچنین درباره ورق فولادی، درب مناسب برای آپارتمان و محیط‌های صنعتی و تفاوت‌های ساختاری درب ضد سرقت با درب معمولی مطالبی را ارائه نمودیم.  مسلما هر یک از اجزا نظیر قفل، لولا، ورق فلزی یا چهارچوب نقش مهمی در عملکرد بهتر درب دارند و تا حد زیادی به تامین امنیت آن کمک می‌کنند.