نکات اجرایی اسکلت فلزی

  • تاریخ انتشار : 2023/11/13
  • نظرات : بدون نظر

نکات اجرایی اسکلت فلزی چه می باشد. آیا با نکات نصب اسکلت فلزی آشنا هستید؟ در صنعت ساخت و ساز برای احداث یک ساختمان باید مراحل مختلفی طی شود. یکی از این مراحل اجرای سازه‌های فلزی است که همواره در این عرصه با چالش‌های زیادی روبرو بوده و هست. در صنعت ساخت و ساز اجرای این نوع سازه انتخابی مناسب به نظر می‌رسد زیرا اجرای آن با سرعت بالایی انجام شده و از استحکام مناسبی نیز برخوردار است. اما برخی مواقع عدم آگاهی و اجرای غیر حرفه‌ای و اصولی این ساختار فلزی سبب تحمیل خسارات زیادی می‌شود. آنچه مسلم است وجود سرمایه کافی و اجرای کار توسط تیمی کار بلد به ارتقا کیفیت این ساختار کمک می‌کند. در این مقاله سعی داریم نکات لازم در ساخت و اجرای اسکلت فلزی را به طور کامل شرح دهیم.

عوامل موثر بر عملکرد نامناسب سازه‌های فلزی

معمولا ماده اولیه‌ سازه‌های فلری از جنس فولاد است زیرا همگان بر این باورند که فولاد عنصری شکل پذیر و قابل انعطاف است اما تجربه ثابت نموده در حوادثی نظیر زلزله ساختمان‌های فلزی رفتاری نامطلوب و متفاوت دارند. این عملکرد متفاوت تحت تاثیر عوامل زیر حاصل می‌شود.

  • وصله نامناسب اعضا
  • شاقول نبودن ستون‌ها
  • جوشکاری ضعیف
  • نداشتن آگاهی و درک صحیح از اتصالات و گیرایی آنها

نکات اجرایی اسکلت فلزی

ساخت سازه‌های فلزی در پروژه‌های کوچک و بزرگ متفاوت است. معمولا در پروژه‌های کوچک این ساختار فلزی در همان محل پروژه ساخته می‌شود اما در پروژه‌هایی با مقیاس بزرگتر این کار در کارخانه انجام می‌شود. در ابتدای کار مقدار آهن مورد نیاز مشخص می‌شود و بعد از آن سفارش به صورت شاخه یا برش خورده در محل انجام پروژه تحویل داده می‌شود. معمولا جهت صرفه جویی در هزینه‌ها سازه‌های فلزی تا ۶ طبقه در محل کارگاه ساخته می‌‌شوند و در ساخت آن‌ها از قطعات تک و دوبل استفاده می‌شود.

در ابتدای امر در زیر کار از تیر آهن شاسی کشی شده استفاده می‌کنند و ایجاد ستون‌ها اولین مرحله ساخت اسکلت فلزی محسوب می‌شود. در این مرحله قطعات مورد نیاز ستون‌ها در طول‌های مشخص برش داده شده و به دو صورت پاباز یا پا جمع دوبل می‌شوند و ورق تقویت نیز بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد. پس از ساخت ستون‌ها جوشکاری صورت می‌پذیرد و بعد از آن ورق‌های اتصال بر روی آن‌ها قرار گرفته و مجدد جوشکاری می‌شوند. لازم به ذکر است که تیرها و مهاربندها نیز با همین روش و در محل پروژه ساخته می‌شوند.

بیتر بخوانیم:جدیدترین مدل درب اتاق خواب سفید

نکات اجرایی اسکلت فلزی در پروژهای بزرگ

مان‌طور که قبلا اشاره شد سازه‌های فلزی بیشتر از ۷ طبقه در کارخانه ساخته می‌شوند و ستون‌های دارای مقاطع BOX و صلیب شکل و تیرهایی که به صورت I دوبل هستند؛ نیاز به دقت بیشتری حین ساخت دارند. مراحل ساخت اسکلت فلزی در کاخانه به شرح زیر است.

نصب صفحه ستون‌ها:

به دو روش صورت می‌پذیرد در روش اول این صفحه به ستون جوش داده شده و در محل پروژه به وسیله میلگردی که در فونداسیون قرار گرفته به پی اتتقال می‌یابد. در روش دوم صفحه‌های ستون یا بیس پلیت در محل بر روی فونداسیون قرار می‌گیرند و بعد از اینکه بتن ریزی فوندانسیون تمام شد ستون‌ها به وسیله بولت‌ها به صفحه ستون وصل می‌شوند.

ساخت و نصب ستون‌ها:

در این مرحله ورق‌ها با عرض مشخص برش داده می‌شوند و لبه‌های آن‌ها اصطلاحا پخ‌زنی و با جوش شیاری کاملا به هم وصل می‌شوند. بعد ورق‌ها بر روی شاسی خال جوش شده و جهت جلوگیری از تغییر زاویه دیاق‌ها بر روی آن قرار می‌گیرند. با تکمیل روند جوشکاری طولی اعضا و اتصالات بیرونی و همچنین مونتاژکاری، این ستون‌ها آماده نصب می‌شوند.

ساخت و نصب تیرهای اصلی:

ساخت تیرها شباهت زیادی به مراحل ساخت ستون‌ها دارد. یعنی پس از انجام تسمه بری و تسمه سازی، مونتاژ جان و بال‌ها انجام می شود و دیاق نیز بر روی آن‌ها نصب می‌گردد و به کمک دستگاه زیر پودری نیز جوش طولی اعضا صورت می‌پذیرد. در مرحله بعد جوشکاری موردنظر تحت کنترل قرار می‌گیرد و به مرحله رنگ می‌رود. در نهایت این قطعات به محل پروژه منتقل می شوند و هر قطعه با توجه به شماره از پایین به بالا در جای خود نصب می‌شود.

شاقول کاری نهایی ستون‌:

بعد از این که ستون و تیرها نصب شدند نیاز به شاقول کاری است. زیرا با این عمل بارهای ثقلی و زلزله به فونداسیون انتقال می‌یابند اما انجام این کار نیاز به دقت بالایی دارد. از طرفی اگر ستون‌ها درست شاقول کاری نشوند. دیوار چینی و نازک کاری با مشکل روبرو شده و هزینه‌های دیگری را تحمیل می‌کند.

نصب تیرهای فرعی:

معمولا بار یا وزن سقف به کمک تیرهای فرعی یا اصطلاحا تیرچه‌ها به تیرهای اصلی انتقال داده می‌شود. تیرهای مورد نظر از جنس پروقیل I هستند و اتصالاتی مفصلی دارند. این تیرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند بارهای ثقلی را انتقال دهند.

ساخت و نصب مهاربند:

در این مرحله صفحه‌های اتصال در آکس تیر و ستون‌ها جای می‌گیرند و از طریق جوش گوشه به آن‌ها اتصال می‌یابند. لازم به ذکر است که نصب صفحات اتصال مهاربندها باید در راستای تیر و ستون باشد. در غیر اینصورت اتصال این صفحات به تیر مناسب نخواهد بود.

تکمیل جوشکاری و اتصالات تیرها و ستون‌ها:

همان‌طور که اشاره شد عملکرد نامناسب اتصالات در اسکلت فلزی به دلیل جوشکاری ضعیف و ابعاد نامناسب ورق اتصال است که کل این ساختار را با مشکلات جدی مواجه می‌سازد. از این رو در انتهای مراحل نکات اجرایی اسکلت فلزی، بصورت مجدد اتصالات تیرها و ستون‌ها جوشکاری می‌شوند تا ساختار فلزی از عملکرد بهتری برخوردار باشد.

 نکات نصب اسکلت فلزی

در مرحله اول مصالح به محل پروژه انتقال می‌یابند و بعد باید محل مناسب و دقیق صفحه ستون و بولت‌ها مشخص گردد. زمانی که صفحه ستون و بولت‌ها نصب شدند باید ستون‌ها برپا شوند. در این مرحله به کمک جرثقیلی که با سازه مناسب است به ترتیب ستون‌ها و تیرها مطابق نقشه در جای خود نصب می‌شوند. در مرحله بعدی بادبند و شمشیری پله در مکان معین مستقر می‌شوند. لازم به ذکر است که در برخی مواقع اسکلت فلزی به صورت قابی نیزنصب می‌گردد.

نکات اجرایی اسکلت فلزی جوشی

معمولا در صنعت ساخت و ساز از دو نوع سازه بتنی و فولادی استفاده می‌شود. مرحل اجرا و نصب ساختارهای فولای در مقایسه با اسکلت بتنی از سرعت بیشتری برخوردار است و اتصالات آن نیز از طریق جوشکاری و پیچ و مهره صورت می‌پذیرد. البته در پروژه‌هایی با مقیاس کوچک برای اتصال قطعات از جوشکاری استفاده می‌شود. نکته‌ای که باید به آن اشاره نمود این است که ساخت اسکلت فلزی جوشی نیاز به دقت، مهارت و نیروی متخصص در زمینه جوشکاری دارد زیرا اجرای غیر اصولی خسارات زیادی را وارد می‌سازد و به مرور به دلیل بار ساختمان این جوش‌ها سست می شوند و ساختمان فرو می‌ریزد.

مزایای اسکلت فلزی  

  • اجرای این نوع سازه در مناطق شهری بسیار رایج و کاربردی است.
  • مواد کاربردی در این ساختار از جنس فلز می باشد و طبعا مصالح آن آلودگی و دور ریز ندارند.
  • در مناطقی که زمین سست یا ناهموار است می‌توان از اسکلت فلزی استفاده نمود زیرا این سازه از مقاومت بالایی برخوردار است.
  • ساختمان دارای سازه‌های فلزی در مقایسه با ساختار بتنی از وزن کمتری برخوردار است.
  • ساختمان‌هایی که اسکلت فلزی دارند به دلیل جوشکاری قطعات مقاوم سازی می‌شوند.
  • سازه‌های فلزی به دلیل وجود فولاد در ساختار خود در برابر نیروهای دینامیکی از مقاومت بالایی برخوردار هستند.
  • در مقایسه با اسکلت بتنی ستون‌ها و تیرهای فلزی فضای کمتری در ساختمان اشغال می‌کنند.
  • به دلیل خاصیت ارتجاعی فولاد ساختمان در برابر زلزله مقاوم است.
  • در صورت وجود عیبی در سازه می‌توان بدون تخریب آن را تعمیر نمود.
  • قطعات دارای پیچ و مهره ؛ قابلیت استفاده مجدد دارند.
  • سازه‌های فلزی در مقایسه با اسکلت بتنی در برابر انفجار مقاوم‌تر هستند.
  • اجرای اسکلت فلزی سبب افزایش سطح زیر بنا می‌شود.

بیشتر بخوانید: قیمت درب ضد سرقت

معایب اسکلت فلزی

همان‌طور که می‌دانید ماده اولیه سازه‌های فلزی فولاد است. این عنصر با توجه به تمام مزایایی که دارد در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم نیست. پس در صورت خوردگی حجم ان کاهش و نیازمند تعمیر می باشند.

  • اگر در مرحله جوشکاری نظارت درستی وجود نداشته باشد این ساختار از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار نخواهد بود.
  • در این نوع اسکلت از قطعات زیادی استفاده می‌شود. از این رو احتمال خم شدن کمانی قطعات وجود دارد
  • اگر دمای این نوع سازه از ۵۰۰ یا ۶۰۰ سانتیگراد بالاتر رود؛ مقاومت خود را از دست خواهد داد.

هزینه اسکلت فلزی

معمولا با توجه به وزن آهن آلات مصرفی، حجم کلی پروژه، نوع طراحی و روش‌های اجرایی این هزینه محاسبه می‌شود. البته در برخی موارد نیز بین کارفرما و پیمانکار توافق‌هایی صورت می‌پذیرد. به طور کلی حجم پروژه و مدت زمان آن، نیروی انسانی و ماشین آلانی که مورد استفاده قرار می گیرند، موقعیت مکانی و مسافت مجموعه عواملی هستند که در برآورد هزینه‌ها موثرند.

جمع بندی

صنعت ساخت و ساز  در کشور ما با مشکلات زیادی روبرو بوده است . عدم آگاهی و درک صحیح نیز همیشه آسیب‌های جانی و مالی زیادی به بارمی آورد. به همین دلیل جهت ارتقا کیفیت در این عرصه باید از دانش روز بهره برد و نیروهای متخصص را به کار گرفت. در این مقاله سعی شد در مورد یکی از مراحل احداث ساختمان یعنی اجرای اسکلت فلزی مطالبی ارئه گردد. همچنین روند ساخت سازه فلزی، مراحل اجرای سازه، مزایا و معایب این نوع سازه و هزینه‌های ساخت سازه مورد بررسی قرار گرفت.

عنوان:

 

توضیحات متا: