نکات اجرایی اسکلت بتنی

  • تاریخ انتشار : 2023/11/23
  • نظرات : بدون نظر

اسکلت بتنی چیست؟ از نکات اجرایی ساختمان بتنی و معماری آن چقدر اطلاع دارید؟ اجرای اسکلت بتنی به چه مواردی نیاز دارد؟ اگی در حال ساخت و ساز هستید و قصد دارید نوع اسکلت بندی ساختمان را ارزیابی نمایید با سبلان در همراه باشید تا با هم نکات اجرایی اسکلت بتنی را  مورد بحث و بررسی انجام دهیم.

اسکلت بتنی چیست و از چه اجزایی استفاده شده است؟

اسکلت بتنی به سازه هایی گفته می‌شود که برای ساخت آن از بتن استفاده میشود. بتن شامل شن ، ماسه ، سیمان و پولاد بوده که به صورت میلگرد ساده یا آجردار می‌باشد. اگر از بتن آرمه استفاده شود، در این صورت به آن اسکلت بتنی گویند. اسکلت بتنی شامل اجزایی همچون ،پی ، ستون ،سقف ، دیوار و تیرهای اصلی است. دانستن نکات  و مراحل اجرایی اسکلت بتنی امری ضروری بوده و موجب بهبود عملکرد سازه میشود.

بیشتر بخوانیم: درب های اتاقی و سرویس

۴گام اجرایی ساختمان بتنی

  • خاک برداری یا گودبرداری: در شروع عملیات اسکلت بتنی ابتدا لازم است ، زمین را از مصالحی همچون شن و ماسه و… پاک نمود و لازم به ذکر است که به کندن و حفر زمین گودبرداری گوییم. گاهی گودبرداری کوچک بوده و با بیل امکان پذیر است؛ ولی گاهی این خاک برداری بزرگ است و به وسیله ابزارهای دستی امکان پذیر نبوده و توسط ماشین های گودبرداری صورت میگیرد. هدف از این گودبرداری، رسیدن به سطح مورد نظر برای پی ریزی و ساخت ساختمان مورد نظر می‌باشد.
  • پی کنی: دومین گام برای اجرای ساختمان بتنی، پی کنی است. پی کنی یعنی، کندن محل پی ساختمان مورد نظر و پای دیوارها و پله ها به وسیله ماشین آلات ویژه است.
  • قالب بندی: در این مرحله براى احداث يك سازه بتن آرمه، بایستی بتن خميرى در قالب هايى ريخته شود تا پس از پر شدن تمام حجم قالب و سفت شدن، به شكل مورد نظر در آید. قالب باید از کم شدن رطوبت بتن جلوگیری کرده و عایق مناسب در فصول مختلف سال باشد. هم چنین بدون آسیب و صدمه زدن به بتن جدا شود.
  • استفاده از داربست و شمع‌های قالب: شمع وسیله ای برای نگهداشتن ستون های تکی و استقرار قالب های سقفی است.
  • قالب برداری: پس از مدت زمانی قالب برداشته میشود. قالب وقتی برداشته میشود که بتن قادر به تحمل تنش ها و تغییر شکل احتمالی باشد. عملیات قالب برداری باید به صورت گام به گام انجام گیرد تا بتن صدمه نبیند. و خدشه‌ای به قطعات اسکلت بتنی وارد نشود.
  • آرماتور بندی: در بخش های مختلف قطعات بتنی ، آرماتور داخل قالب قرار میگیرد و سپس بتن آماده را كه از قبل تهيه شده است ، داخل قالب ريخته تا آرماتورها به صورت کامل در آن پنهان شود.

موارد اصلی شامل چهار گام میباشد و گامهای بعدی زیر مجموعه ۴ مرحله گفته شده می‌باشد.

 

لازم است در مورد  گودبرداری و پی کنی نکاتی را رعایت کنیم؛ از جمله موارد زیر:

_ شكل و نوع حفاظت بدنه به عوامل مختلفى بستگی دارد؛ نظير جنس خاک، عمق گودبردارى، مدت زمان لازم برای تداوم عملیات، وجود آبهای زیرزمینی و … . با توجه به عوامل گفته شده، استفاده از پشت بند و سپر به عنوان نگهدارنده توصیه می‌شود.

_  پى كنى و خاک برداری پی سازی، که در مکان هايى كه در آن پى سازى پيش بينى شده می‌تواند، طورى انجام گیرد که حداقل ممکن به قالب بندی نیاز نباشد و بتوان از پلاستیک و روشهای مشابه در اسکلت بتنی  استفاده کرد.

نکات اجرایی ساختمان بتنی

۱ از خاکهای نباتی برای خاکریزی نباید استفاده نمود. برای انجام تراکم بایستی مقداری آب به خاک اضافه نمود و با غلتک آن را متراکم کرد. لازم به ذکر است که خاکریزی و تراک فقط برای محوطه سازی و کف سازی میباشد.
۲ چاه‌های مورد استفاده نشده و متروکه باید از شفته های مناسب پر شود و برای قنات متروکه نیز از پی مرکب استفاده شود. همچنین میتوان برای قنات از دال بتن برای محافظت استفاده کرد.
۳ از آنجایی که بتن تازه در مجاورت خاک و آجر قرار دارد، بهتر است از پوشش نایلونی و پلاستیکی برای خاک و آجر استفاده کرد؛ چرا که خاک و آجر آب بتن را جذب می‌کنند
۴ در زیر شبکه‌های تحتانی پی از اسپیسترهای استاندارد استفاده کنید تا پوشش بتن ، طبق نقشه‌های سازه ها اعمال شود
۵ با قرار دادن خرک در بین دو شبکه میلگرد فونداسیون ،فاصله کل فونداسیون رعایت میشود. فاصله‌ی خاموتها و نحوه اجرای درست آن را  رعایت کنید.
۶ طول وصله میلگردهای ستونی بایستی طبق نقشه اعمال گردد.
۷ از اضافه کردن آب به بتن مربوطه بدون اجازه ناظر خودداری فرمائید.
۸ به میلگردهای تیرچه توجه کنید و با استفاده مناسب ، از هرگونه خطرات احتمالی ناشی از داربست جلوگیری نمایید.
۹ ارائه برنامه ریزی و زمان بندی از سوی سرپرست، الزامی است و بایستی نسبت به تهیه آن اقدام کند.
۱۰ از بکار بستن داربست غیر اصولی به شدت دوری کنید. به عنوان مثال، پیمانکار نماچین روی یک دهانه داربست با قراردادن دو تخته زیر پایی بدون مهار، چند نفر همراه مصالح مستقر میکند که این مساله بسیار خطرناک است؛لذا پیشنهاد می‌شود که در حین انجام مواردی که نیاز به داربست یا کفراژ دارند ، اجرای داربست جزء مفاد قرارداد پیمانکار مربوطه باشد .
۱۱ درز اجرایی بتن و انبساط بایستی ، دقیقا در محل های مشخص شده در نقشه اجرا گردد.
۱۲ خارهای مربوط به تثبیت لوله ها مخصوصا سر لوله ها اجرا شود.
۱۳ دانستن و آموزش نکات اجرایی ساختمان به همه‌ی تیم ساختمان سازی از دیگر نکات اجرایی اسکلت بتنی است که روند کار را متعادل می سازد

 

عدم تراکم و نقص باعث موارد زیر میشود:

_ کاهش مقاومت بتن به دلیل وجود هوا

 

_ افزایش ترکها به دلیل وجود هوا

_ افزایش نفوذ پذیری هوا

همه موارد گفته شده بخشی از نکات اجرایی اسکلت سازه بتنی  و معماری بوده و رعایت آنها الزامی می‌باشد. بی توجهی و بی دقتی به این موارد خسارتهایی از جمله ،سقوط ساختمان و تخریب آن منجر می‌شود. حال نگاهی به نکات کارگاهی عمرانی بپردازیم.

نکات کارگاهی عمران

۱ قبل از شروع کار ابتدا بیمه نامه پروژه را تهیه کرده و در دست داشته باشید. کارفرما بایستی نسبت به مجوزهای قانونی اقدام کند.
۲ نسبت به مشخص کردن وضعیت ازجمله کابل برق و گاز و … اطمینان حاصل فرمایید و صورت جلسه را تهیه کنید.
۳ پس از تهیه صورت حساب، در تعیین مدت زمان مشخص ، نسبت به تجهیز کارگاه اقدام فرمایید.
۴ پس از تجهیز کارگاه موارد به صورت کتبی نوشته و  به کارفرما اعلام شود تا امکان دریافت پیش قسط های اول و دوم انجام گیرد.
۵ تنظیم قراردادهای فرعی و اصلی از دیگر نکات اجرایی معماری است.
۶ تهیه کابلهای برق موقت و انشعاب های آب
۷ شناخت و آشنایی کامل زمین مورد نظر برای برآورد طرح های اولیه
۸ پیش بینی و کنترل و هدایت عوامل اجرائی شاخصه مهم هدایت در این مورد می‌باشد.
۹ درخواست مصالح مصرفی از قبیل آجر ، سیمان، لوله های تاسیسات و کابل های برق و … باید به صورت  کتبی از طرف مسئولین مربوطه با همکاری پیمانکار صورت گیرد و تحویل آنها به هر واحد نیز با اخذ رسید کتبی باشد.
۱۰ تهیه  و جمع آوری عکس و گزارش ماهیانه از روند اجرای پروژه بصورت مستند و منظم همراه توضیحات لازم ، از موارد مهم و تاکیدی بوده است ؛ لذا تاکید میشود حتما در پایان هر ماه گزارش های ماهیانه مناسبی در دو نسخه تهیه نمایید و یک نسخه به کارفرما داده و نسخه بعدی  بایگانی شود.

 

 

نکات مهم و ضروری نظارتی قبل از بتن سازی سقف

  • کنترل تعداد آماتورها
  • کنترل رعایت فاصله خاموتهای تیر
  • کنترل خیز سقف تیرچه بلوک ها
  • کنترل عدم وجود شن و ماسه و… در داخل قالب ها
  • کنترل میلگردهای طولی و عرضی
  • کنترل فاصله آماتورهای طولی نسبت به هم
  • کنترل رعایت آماتورهایحرارتی و تقویتی
  • خیس کردن بلوکهای سقف تیرچه هنگام بتن ریزی
  • وارسی پایداری شمعها
  • بررسی عایق بندی ساختمانها
  • اجرای ژون
  • رعایت حداقل طول میلگردها

گفتن یه سری نکات لازمه!!!

آجرهای سفید و بهمنی در نماهای ساختمانی بیشتر کاربرد دارد.

آجر خوب آجری است که در موقع ضربه زدن صدای زنگ بدهد و شکننده نباشد

کرم بندی همیشه بایستی قبل از اندودکاری گچ و خاک انجام گیرد.

برای دیرگیری گچ ساختمانی از پودر آهک شکفته استفاده می‌شود.

بتون ها معمولا بعد از گذشت ۲۸ روز مقاومت خود را از دست میدهند.

بیشتر بخوانیم: انواع درب ورودی ساختمان

سخن پایانی

در این مقاله در مورد نکات اجرایی اسکلت بتنی و هم چنین موارد  کارگاهی عمرانی به طور کامل صحبت شد. قطعا همه ما میدانیم که موقع ساختن ساختمانی باید تمام نکات لازم را رعایت کنیم و کوچکترین سهل انگاری و اشتباهی خطرآفرین بوده و امکان صدمه و خسارت جانی را در پی دارد. حال کارفرما ها در این زمینه نقش پررنگی را ایفا میکنند. همه ساله شاهد اتفاقات ناگواری از جمله، ریزش ساختمان بخاطر گودبرداری غیر اصولی و مواردی از این قبیل بوده‌ایم. آموزش نکات اجرایی ساختمان از جمله مواردی است که میتوان از خطرات احتمالی در این زمینه جلوگیری کند.