مقاومت درب چوبی در برابر نور چقدر است؟

  • تاریخ انتشار : 2023/11/13
  • نظرات : بدون نظر

یکی از مسائلی که همواره ذهن خریداران را مشغول کرده، مقاومت درب چوبی در برابر نور و یا به صورت کلی گرماست. اگر قصد خر ید درب چوبی را دارید، باید بدانید که درب‌های چوبی یکی از محبوب‌ترین درب‌ها هستند.  تعداد کثیری از درب‌های لوکس  عرضه شده به بازار ، از جنس چوب تهیه می شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی مقاومت درب‌ های چوبی در برابر نور آفتاب بپردازیم و بدانیم چگونه می ‌توانیم از درب چوبی در برابر نور خورشید محافظت کنیم. پس اگر قصد دارید درب چوبی خریداری کنید، این مقاله از سری مقالات سبلان درب می تواند اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهد.

بیشتر بخوانیم :نکات اجرایی خرید و نصب آسانسور

نور خورشید چه اثری بر روی درب چوبی می‌گذارد؟

درب‌های چوبی تنوع زیادی دارند و نمی‌توان گفت تمامی درب‌های چوبی در برابر نور خورشید مقاوم هستند یا تمامی درب ‌های چوبی در برابر نور خورشید آسیب زا هستند. مقاومت درب چوبی در برابر نور به جنس چوب و روکش آن بستگی دارد.  اگر درب چوبی مورد مصرف شما،  روکش محافظ  خوبی نداشته باشد، در برابر نور خورشید نمی تواند مقاوم باشد. ناین نور باعث از بین رفتن رنگ چوب شده و  به بافت چوب آسیب می ‌رساند. اکثر درب‌های با کیفیت دارای روکش ضد حرارت هستند که از درب در برابر نور خورشید محافظت می‌کند.

نور خوشید چه آسیب‌های به درب چوبی وارد می‌کند؟

خشکی و ترک خوردن رنگ چوب

درب چوبی رنگ شده، جلای زیبایی داشته و می ‌درخشد. اما اگر درب چوبی در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد، رنگ آن  به مرور در اثر حرارت، خشک شده و براق بودن و جلای خود را از دست می‌دهد. این خشکی منجر به پوسته پوسته شدن درب و کاهش کیفیت آن می‌ شود. در ادامه خواهیم گفت که چگونه می‌ توانید از درب چوبی خود در برابر نور آفتاب محافظت کنید.

افزایش حجم درب چوبی

بسیاری از درب‌هایی که به صورت استاندارد  ساخته می‌شوند، قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند. این دربها در صورت افزایش حجم و سایز دچار شکستگی و ترک خوردگی نمی ‌شوند. اما درب‌هایی که در معرض نور شدید خورشید قرار دارند، مانند درب‌های ورودی منزل ، نمی‌توانند گرمای بالا را تحمل کنند . همین مسئله هم باعث انبساط و افزایش حجم چوب می‌ شود. این انبساط منجر به افزایش  سایز درب شده و آنها را از حالت  استاندارد  خارج می‌ کند. بنابراین ممکن است به هنگام باز و بسته شدن درب  با مشکل مواجه شوید. همچنین این انبساط می‌ تواند بر روی رنگ درب نیز تاثیرمنفی گذاشته و رنگ دچار پوسته پوسته شدن و ریختگی شود.

آسیب رسیدن به بافت چوب

پرتوهای خورشید حاوی اشعه‌ای به نام اشعه ماوراء بنفش هستند که باعث تغییر رنگ و آسیب رساندن به بافت درب چوبی می ‌شوند. برای مقاومت درب چوبی در برابر نور مضر آفتاب باید از درب‌های ضد حریق استفاده کنید تا دوام و استحکام درب افزایش پیدا کند.

چرا استفاده از درب‌های مقاوم در برابر نور خورشید ضرورت دارد

در حال حاضر، بسیاری از تولیدکنندگان  سعی می کنند با جدیدترین تکنولوژی محصولی  تولید می ‌کنند که در برابر اشعه مضر نور خورشید مقاوم باشد. اگر درب چوبی روکش ضد آفتاب نداشته باشد؛ ممکن است به مرور زمان دچار تغییرات ظاهری به دلیل گرمای زیاد شود. گرما جلار  رنگ درب را از بین میبرد و آن را کدر می کند. بعد از اینکه درخشندگی درب، کمتر شد،  شروع به  پوسته پوسته شدن کرده  و می ریزد. به این ترتیب درب نامناسب و کهنه و رنگ پریده در نگاه اول یک دید منفی در ذهن بیننده ایجاد می کند. اگر دربی که در برابر نور خورشید مقاوم نیست را خریده اید، سعی کنید روی آن را با یک لایه رنگ پلی اورتان بپوشانید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

برای مقاومت درب چوبی در برابر نور چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

رعایت یک سری نکات مقاومت درب چوبی را در برابر نورافزایش می دهد . ما به اجمال به آنها اشاره ای کوتاه خواهیم داشت.

شرایط آب و هوایی

شرایط آب و هوایی هنگام خرید درب چوبی، بخصوص در کشور چهار فصل ایران بسیار اهمیت دارد. اگر در محیط‌های گرم و خشک زندگی می‌کنید، طبیعتا بیشتر از هر محیط دیگری در معرض نور خورشید هستید. استفاده از درب‌های چوب ضد حرارت و همچنین درب‌هایی که دارای روکش مقاوم در برابر نور آفتاب هستند، برای آب و هوای گرم و خشک توصیه می‌شود.

نوع فضا

باید قبل از خرید به اینکه درب چوبی قرار است در چه محلی نصب شود توجه کنید. درب‌هایی که در محیط‌ های روباز هستند، مانند درب‌های لابی یا درب ورودی ساختمان‌ ها بیشتر از درب‌ های دیگر در معرض نور آفتاب قرار دارند و برای محافظت و نگهداری درب چوبی در این محیط‌ها، باید از درب ‌های مقاوم در برابر حرارت استفاده شود.

چگونه از درب چوبی در برابر حرارت محافظت کنیم؟

برای محافظت از درب چوبی در برابر حرارت موارد زیر را در نظر بگیرید.

استفاده از رنگ مخصوص چوب

یکی از رنگ‌های مقاوم در برابر حرارت رنگ پلی اورتان است که در ساخت بسیاری از درب ‌های چوبی استفاده می‌شود. درب‌ هایی که با رنگ پلی اورتان رنگ شده اند، در معرض نور خورشید مقاوم ‌تر و بادوام تر هستند.

استفاده از لاک الکل

لاک الکل بر روی چوب یکی دیگر از راه‌ هایی است که می‌تواند مقاومت درب چوبی در برابر نور و سایر شرایط آب و هوایی مثل باران و برف را افزایش دهد.

استفاده از برچسب عایق حرارتی پنجره

در این مقاله بیشتر درباره محافظت از درب‌های چوبی ورودی صحبت کردیم، اما درب‌های داخلی مانند درب راهرو و درب اتاق‌ها نیز می‌ توانند در معرض نور آفتاب قرار بگیرند. یکی از راه حل ‌های کاربردی برای محافظت از درب‌های چوبی داخلی، استفاده از برچسب عایق حرارتی پنجره است. به جای نصب پرده‌های سنگین و تیره که فضای داخلی را کم نور و کدر می‌کند، می‌ توانید با استفاده از برچسب عایق حرارتی تا ۹۹ درصد اشعه مضر آفتاب را فیلتر کنید. با جلوگیری از عبور گرما توسط این برچسب، درب چوبی و سایر وسایل چوبی مانند مبلمان از نور مضر خورشید در امان می‌ماند.

استفاده از پرده در محیط‌های داخلی

یکی دیگر از راه‌هیا محافظت از درب‌های چوبی داخلی، استفاده از پرده است. اگر می‌خواهید نور خورشید را از محیط خانه دور نگه دارید، می ‌توانید از پرده‌های نیمه ضخیم استفاده کنید. پرده‌ های ضخیم فضای خانه را تیره و تاریک می‌کند و توصیه نمی‌ شود. اما پرده نیمه ضخیم می‌تواند نور خورشید را متعادل کند و از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری می‌کند.

استفاده از روغن گیاهی

شاید برایتان جالب باشد که استفاده از روغن برای محافظت از بافت چوب در برابر حرارت و به طور کلی در برابر تمامی عوامل بیرونی بسیار کاربرد دارد. بهترین روغن برای چوب روغن‌های گیاهی هستند که انواع مختلف آن در بازار موجود است. از روغن‌های گیاهی مخصوص چوب می ‌توان علاوه بر محافظت از درب‌های چوبی، برای محافظت از سایر وسایل چوبی نیز استفاده شود.

بیشتر بخوانیمدرب های اتاقی و سرویس

رفع پوسیدگی درب چوبی چگونه انجام می‌شود؟

برای رفع پوسیدگی درب چوبی نیاز به تعمیر درب دارید که این کار باید توسط یک متخصص انجام شود. این فرایند ابتدا با سمباده زنی و یکدست کردن سطح چوب انجام می‌شود و  مجدد درب رنگ می‌ شود. اگر درب دارای پوسیدگی و دچار شکستگی باشد، باید ابتدا فضای خالی و پوسیدگی چوب را پر کرد و سپس سمباده زنی و رنگ کاری را انجام داد. شما می‌توانید با رنگ کاری و جلای مجدد، مقاومت درب چوبی در برابر نور را افزایش دهید. در نظر داشته باشید که حتما از رنگ‌ های مخصوص چوب و با کیفیت استفاده کنید. استفاده از رنگ‌های فوری و بی‌ کیفیت نه تنها از چوب محافظت نمی‌ کنند، بلکه به بافت چوب نیز آسیب می ‌زنند. بهترین رنگ برای چوب در فضای باز رنگ‌های مخصوص چوب است که در برابر حرارت مقاومت بالایی دارند.

محافظت از چوب در برابر آب

همانطور که محافظت از چوب در برابر نور خورشید اهمیت دارد، حفاظت از آن در برابر آب و رطوبت نیز بسیار اهمیت دارد. به طور کلی حرارت و رطوبت دو عامل اصلی آسیب زننده به بافت چوب می ‌باشند. بسیاری از چوب‌های استاندارد و باکیفیت در برابر رطوبت مقاومت هستند. برای محافظت از چوب در برابر رطوبت معمولا از روکش‌های ضد آب استفاده می ‌شود.

کلام پایانی

در این مقاله به راهکارهای مقاومت درب چوبی در برابر نور پرداختیم و نکاتی که باید به هنگام خرید درب چوبی به آن توجه کرد را بررسی کردیم. همانطور که گفتیم چوب در برابر نور آفتاب آسیب پذیر است و باید درب‌ هایی که در فضای باز قرار می‌ گیرند دارای روکش ضد حرارت باشند. استفاده از رنگ با کیفیت نیز تاثیر زیادی در محافظت از درب چوبی در برابر نور دارد. برای درب‌های چوبی داخلی نیز می‌توانید از برچسب ‌های عایق حرارت پنجره و پرده استفاده کنید تا بتوانید از نفوذ مستقیم نور خورشید به بافت درب چوبی جلوگیری کنید.