درب قاب تونیک چیست؟

  • تاریخ انتشار : 2022/05/28
  • نظرات : بدون نظر

درب قاب تونیک چیست؟ آیا درب قاب تونیک استفاده خاصی دارد یا در هر جایی قابل استفاده است؟

ممکن است قصد خرید یک درب با قابی زیبا را داشته باشید اما ندانید چه نوع قاب و دربی برای شما مناسب است. یکی از درب‌های بسیار محبوب و پر طرفدار درب قاب تونیک است که در این مقاله از مجموعه مقالات سبلان در قصد داریم به معرفی آن بپردازیم و با ویژگی‌های آن آشنا شویم. پس برای تصمیم گیری بهتر این مطلب را تا انتها بخوانید.

نقش قاب درب در خانه

درب‌ها از اصلی‌ترین اجزای یک خانه محسوب می‌شوند و اصلی ترین محل ورودی خانه هستند.

بسیاری از ما عاشق زیبایی هستیم و به زیبایی اهمیت می‌دهیم؛  بنابراین دوست داریم زیبایی در تمامی جنبه‌های زندگی‌مان پدیدار شود.

خانه محل سکونت و آرامش است و یکی از محیط‌هایی است که برای زیبایی آن بخصوص نمای ظاهری آن اهمیت زیادی قائل هستیم. درب ورودی خانه اولین چیزی است که مهمان با آن رو به رو می‌شود؛ لذا زیبایی آن بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

یکی از چیزهایی که باعث زیبایی درب ورودی می‌شود، قاب‌ها و چهارچوب‌های در هستند. 

در ادامه می‌خواهیم با یکی از درب‌های محبوب و پرطرفدار با عنوان درب قاب تونیک آشنا شویم.

 

درب قاب تونیک :

مراجعه کننده به دفتر کار و یا اداره یا افرادی که اولین بار است برای دیدن شما اقدام می کنند، اولین برخورد آنها قبل از دیدار شما مواجه با درب ورودی محل کار شماست. به ویژه اهمیت چنین درب هایی برای نمایشگاه ها و رستوران ها و سفره خانه های سنتی بیش از هر چیز دیگری جلب توجه کرده و در جذب مشتری نقش مهمی دارد. امروزه دربهای ورودی و خروجی در اماکن مختلف با تکنولوژی  و روکش های مدرن و جدیدی ساخته می شوند.

در  بخشهای  نمایشگاهی این دربها را با طرح های سنتی منبت کاری ایرانی تلفیق می کنند که نمای زیبایی به فضا می بخشد.

بخوبی می دانید که هنر منبت کاری و معرق کاری در ایران ، همانند صنایع نفیس فرش بافی قدمتی تاریخی دارد. درب قاب تونیک تلفیقی از سنت قدیم و طرحهای مدرنیته امروزی است. اگر این هنر به جهان صادر شود بدون شک، باعث رونق فعالیت های مربوط به چوب و صنعت درب سازی خواهد شد.

بیشتر بخوانیم: جدیدترین مدل درب اتاق خواب سفید

درب‌های قاب دار چند نوع هستند؟

درب‌های قاب دار یا به صورت تمام چوب تولید می‌شوند و یا به صورت ترکیبی برای ساخت آن از چوب و شیشه و یا فلز بکار می رود. استفاده از شیشه در درب‌های قاب دار جهت زیباسازی استفاده می‌شود. اما درب‌های تمام چوب، از مقاومت بالاتری برخوردار هستند و معمولا قیمت آن‌ها نیز بیشتر است. درب قاب تونیک بیشتر در معماری سنتی دیده می‌شود و امروزه نیز برای منازلی که سبک و سیاقی قدیمی دارند استفاده می‌شود و طرفداران خاص خود را دارد. اما در ساختمان‌های مدرن کمتر از این نوع درب استفاده می‌شود.

درب قاب تونیک از نظر کاربرد به چند دسته تقسیم می‌شود؟

این نوع درب‌ها می‌توانند از لحاظ کاربرد نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک مدل از این درب‌ها برای ورودی منزل استفاده می‌شود که دارای ابعاد بزرگ‌تری است. نوع دیگر درب‌های اتاقی هستند که سایز کوچک‌تری دارند و برای درب اتاق‌های داخل واحدهای مسکونی در نظر گرفته می شوند.

درب قاب تونیک چیست؟

درب قاب تونیک چیست؟ افرادی که به زیبایی علاقه مند هستند از محیط‌های یکنواخت و یک شکل بیزار هستند و به‌دنبال طرح و هنری زیبا می‌گردند. بسیاری از ما به محیط‌های مختلفی سر زده‌ایم و تحت تاثیر زیبایی نمای بیرونی و داخلی آن قرار گرفته ایم. یکی از اولین چیزهایی که در نمای ظاهری یک بنا توجه را به خود جلب می‌کند، درب خانه است. درب قاب تونیک در دسته درب‌های منحصر به فرد و با طراحی‌های زیبا قرار می‌گیرد. تنوع این درب‌ها در زیبایی و طرح آن‌ها را به یکی از درب‌های رایج و محبوب در بین مردم تبدیل کرده است.

درب تونیک چه مزایایی دارد؟

  • این نوع درب از مقاومت بالایی برخوردار است و کیفیت بالایی دارد.
  • از درب‌های تونیک می‌توان برای درب ورودی منازل مسکونی و درب داخلی واحدهای آپارتمانی استفاده کرد.
  • این نوع درب‌ها علاوه بر محیط‌های مسکونی می‌توانند در رستوران‌ها، سفره خانه‌ها، سالن‌های همایش، نمایشگاه‌ها و… مورد استفاده قرار بگیرند.
  • این درب‌ها می‌توانند در انواع ابعاد مختلف تولید شوند و متناسب با هر نوع چهارچوبی نصب شوند.

بیشتر بخوانیم: درب مناسب اقلیم هر منطقه

چرا درب از نوع قاب تونیک؟

درب‌های تونیک از زیبایی خاصی برخوردار هستند و به نوعی از زمان قدیم در ساختمان‌های قدیمی کشور ما وجود داشته اند و تداعی گر فرهنگ و هنر قدیم ایرانی هستند. در بسیاری از مکان‌های تاریخی کشور در شهرهای یزد  و اصفهان، استفاده از چنین درب‌هایی رایج بوده است. بر روی برخی از این درب‌ها از هنر معرق کاری و منبت کاری استفاده شده که زیبایی آن را دو چندان کرده است. اگر طراحی کمدهای قهوه‌ای رنگ قدیمی در خانه مادربزرگ‌هایتان را دیده باشید، متوجه می‌شوید که نوع درب‌های آن نیز به همین شکل قاب تونیک ساخته شده است. این نوع درب‌ها از قدیم محبوب بوده اند و تا امروز نیز از آن‌ها استفاده می‌شود. خطوط تشکیل شده و تورفتگی‌های روی این قاب‌ها می‌تواند به صورت خطوط صاف و یا به صورت خطوط منحنی باشد.

دربهای قاب تونیک چند مدل هستند؟

به دلیل تنوع بالایی که این نوع درب‌ها دارند، نمی‌توان دسته بندی مشخصی برای آن‌ها عنوان کرد. اما به طور کلی می‌توان درب‌های قاب تونیک را از لحاظ طراحی به دو نوع مدرن و سنتی تقسیم کرد. زیرا بسیاری از طرح‌هایی که بر روی این نوع درب درج می‌شود، طراحی‌های سنتی هستند و برگرفته از طرح‌های قدیمی. بسیاری از افرادی که علاقه مند به این نوع طرح‌ها هستند از درب‌های قاب تونیک با طراحی‌های سنتی استفاده می‌کنند. از طرفی دیگر مدل‌های دیگری از درب قاب تونیک وجود دارد که دارای طرح‌های مدرن تر و ساده‌تر هستند. در این نوع طرح‌ها معمولا از خطوط صاف استفاده می‌شود و پیچیدگی زیادی ندارند. نوع دیگری از درب‌های قاب تونیک ترکیبی هستند و هم دارای شیشه و هم چوب هستند. این مدل می‌تواند هم در دسته درب‌های سنتی و هم در دسته درب های مدرن قرار بگیرد.

جنس درب قاب تونیک چیست؟

درب‌های قاب تونیک از چوب ساخته می‌شوند. این چوب‌ها معمولا چوب طبیعی است و برای ساخت آن از چوب گردو، چوب بلوط، چوب کاج و چوب روسی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که گاهی اوقات ساختار چوب اصلی تشکیل دهنده درب با روکش چوبی آن متغیر است. امکان دارد این نوع درب‌ها، با استفاده از چوب ام دی اف ساخته شوند و بر روی آن‌ها از روکش چوب گردو استفاده شود. این ویژگی‌های متغیر در قیمت درب نیز تاثیر گذار خواهد بود. علاوه بر چوب، در ساخت درب قاب تونیک از شیشه نیز استفاده می‌شود. همانطور که گفتیم این نوع درب‌ها تنوع بالایی دارند و بعضی از طرح‌های آن به صورت ترکیبی طراحی می‌شوند؛ یعنی شیشه به صورت اشکال زیبایی در این درب‌ها به کار می‌رود و جلوه زیبایی به درب می‌بخشد. معمولا از درهای ترکیبی برای ورودی خانه‌ها استفاده می‌شود.

بهترین نوع در قاب تونیک کدام است؟

جنس تشکیل دهنده درب قاب تونیک در کیفیت آن بسیار تاثیرگزار خواهد بود. اما به طور کلی اکثر درب‌های قاب تونیک از چوب‌های طبیعی تولید می‌شوند که نوع چوبی آن برای ساخت درب‌های بادوام و مستحکم استفاده می گردد و از نوع چوب گردو می‌باشد. چوب گردو جزو بهترین نوع چوب بوده و قیمت آن نیز نسبت به سایر چوب‌ها بالاتر می‌باشد. هرچند رایج ترین نوع چوب در ساخت در قاب تونیک چوب راش است. برای انتخاب بهترین نوع درب قاب تونیک قبل از سفارش حتما با یک متخصص مشورت کنید.

قیمت دربهای قاب تونیک دار چقدر است؟

درب‌های قاب دار به طور کلی گران‌تر از درب‌های ساده هستند که علت آن به دلیل متریال به کار رفته و طرح‌هایی است که بر روی آن کار می شود. با این حال درب قاب تونیک دار با توجه به جنسی که دارد قیمتش متغیر خواهد بود. ابعاد، نوع چوب به کار رفته در آن و سایر متریالها می‌توانند در قیمت قاب تونیک دار تاثیر گذار باشند. درب‌هایی که بر روی آن‌ها از هنر زیبای معرق کاری نیز استفاده می گردد ممکن است گران تر از درب‌هایی با طرح ساده‌تر باشند. قیمت درب‌ها عموما به صورت متری حساب می‌شود و هر چه ابعاد درب بیشتر باشد میزان قیمت نیز بیشتر خواهد بود. همچنین اگر درب شما از نوع مشبک باشد و در ساخت آن از شیشه استفاده گردد، قیمت و نوع شیشه می‌تواند بر اساس انتخاب مشتری تعیین شود.

جمع بندی نهایی

درب قاب تونیک چیست؟در این مقاله به معرفی درب قاب تونیک و ویژگی‌های آن پرداختیم و مزایای آن را با یکدیگر بررسی کردیم. همانطور که گفتیم درب‌های قاب تونیک نوعی از درب‌های سنتی هستند که از قدیم تاکنون مورد استفاده قرار می‌گرفتند. بر روی این درب‌ها طرح‌های مختلفی به کار می رود که بعضی از آن‌ها از هنر زیبای معرق کاری و منبت کاری استفاده می شود. جهت دیدن نمونه های بیشتر از این نوع دربها به سایت سبلان درب مراجعه نمایید و از نمونه های موجود بازدید شود. در ضمن در صورت هر گونه سفارش خواسته شما بر روی  سفارشتان اعمال خواهد شد. پس با خیال راحت سفارش دهید و دربی با کیفیت تحویل بگیرید.