با انواع روکش درب چوبی اتاق آشنا شوید

  • تاریخ انتشار : 2023/11/23
  • نظرات : بدون نظر

روکش درب چوبی در چه انواعی تولید شده است. همان‌طور که می‌دانید درب یکی از تجهیزات ساختمان است که آن را به واحدهای کوچک‌تر تقسیم می‌کند. معمولا درب هر قسمت از خانه مشخصات و استانداردهای خاص خود را دارد و جنس، طراحی یا حتی روکش آن تاثیر زیادی در زیبایی و دکوراسیون خانه دارد. در این مقاله درباره انواع روکش برای درب‌های داخلی نظیر درب اتاق صحبت می ‌کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

روکش درب چیست؟

روکش لایه‌ای نازک است که بر روی مشتقات چوب نظیر درب‌های چوبی کشیده می ‌شود.این لایه بیشتر به منظور جلوگیری از تخریب درب استفاده می ‌شود. اما با توجه به جنسی که دارد؛ قابلیت‌ های جدیدی  به درب چوبی می ‌بخشد. از طرفی در زیبایی ظاهری آن نیز تاثیر زیادی دارد.

نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که روکش درب چوبی نقش محافظتی برای آن دارد و از تورم یا ترک خوردگی آن جلوگیری می‌کند.

انواع روکش درب اتاق 

معمولا درب‌های داخلی مانند درب اتاق از نظر جنس بدنه تفاوت چندانی با هم ندارند اما پوششی که بر روی آن‌ها استفاده می‌شود؛ این محصولات را متمایز می‌سازد. به طور کلی روکش‌ها به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند که در ادامه به هریک اشار می‌شود.

روکش طبیعی چوب 

جنس روکش‌های طبیعی از چوب گردو یا راش است که به صورت پرس بر روی درب‌های ام دی اف قرار می‌گیرد. روکش‌های طبیعی کیفیت و استحکام بالایی دارند و در برابر آفتاب و باران بسیار مقاوم هستند. به طور کلی روکش‌های طبیعی ظاهری زیبا و کیفیتی عالی دارند.

انواع روکش‌های مصنوعی  

روکش ملامینه 

برای تولید روکش ملامینه ورق‌های پیش ساخته بر روی کلاف چوبی پرس می‌شوند و فضای خالی بین چهارچوب و ورق‌ پیش ساخته با یک شبکه لانه زنبوری پر می‌شود که نتیجه آن  مقاوم سازی درب چوبی است. روکش ملامینه رنگی مات دارد و در صورت استفاده از آن نیاز به رنگ آمیزی مجدد نیست. این روکش بر روی ام دی اف و نئوپان قابل اجرا است.

لازم به ذکر است که ام دی اف در مقایسه با نئوپان از مقاومت بیشتری برخوردار است.

روکش PVC 

روکش‌های پی وی سی با توجه به ضخامت، رنگ و نقش انواع مختلفی نظیر هایگلاس یا ممبران دارند. این روکش ضخامتی بین ۰٫۱۵ تا ۰٫۳۵ میلی‌متر دارد و از مقاومت بالایی در برابر رطوبت و خط و خش برخوردار است. به همین دلیل درب‌ دارای روکش PVC برای اتاق خواب، حمام، سرویس بهداشتی و برخی از کابینت‌ها مناسب است. البته ناگفته نماند که از درب  پی وی سی ۸ میلی‌متر برای درب ورودی ساختمان نیز استفاده می‌شود.

روکش ABS 

روکش ABS نوعی دیگر از انواع روکش درب چوبی است. از مزایای این روکش می‌توان به مقاومت در برابر رطوبت و قابلیت رنگ پذیری اشاره کرد. روکش مورد نظر بر روی کلاف چوبی پرس می‌شود اما این روکش دور تا دور کلاف قابل نصب نیست. به همین دلیل این قسمت‌ها با مایعی به نام رزین آغشته می‌شود تا از مقاومت بهتری در برابر آب و رطوبت برخوردار باشد. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که ضخامت روکش ABS حدود ۳ میلی‌متر است و در طرح‌های مختلفی نظیر چرم یا چوب در بازار وجود دارد. درب‌های دارای روکش ABS به درب‌های ضد آب معروف هستند.

روکش پلی وود 

پلی وود نوعی چوب مهندسی شده است. در واقع ورقه‌ای نازک از فیبر با چگالی متوسط یا نئوپان است. این نوع روکش در مقایسه با چوب در برابر ضربه، ترک یا تاب برداشتن از مقاومت بالاتری برخوردار است. به همین دلیل در تولید درب‌های داخلی نظیر درب اتاق یا درب ضد آب از آن استفاده می‌شود. اما برای افزایش خاصیت ضد آب درب بر روی پلی وود یک لایه پی وی سی نیز کشیده می‌شود.

روکش HDF 

روکش HDF نوعی روکش درب چوبی است که قابلیت رنگ پذیری دارد و ظاهری خاص به درب می‌بخشد. ورق HDF در مقایسه با ورق MDF از نظر ساختاری تفاوت چندانی ندارند اما به دلیل فشار بالای دستگاه پرس و چگالی بیشتر از مقاومت بالاتری برخوردار است.  مراحل تولید این درب‌ها نیز مانند سایر روکش‌ها است. یعنی ورق‌های HDF بر روی کلاف چوبی از پشت و رو پرس می‌شوند.

روکش ورنی 

استفاده از ورنی به عنوان روکش درب چوبی بسیار رایج است و در ساختار آن از انواع رزین، رقیق‌کننده، خشک‌کن و انواع روغن استفاده شده  است. این نوع روکش گزینه مناسبی برای درب‌های داخلی نظیر درب اتاق است.

روکش پلی اورتان 

این نوع روکش مقاومت بالایی در برابر رطوبت، حرارت، ضربه و خراش دارد. از این رو برای درب‌های داخلی و ورودی این نوع روکش مناسب است. از دیگر مزایای درب‌های دارای روکش پلی اورتان می‌توان به قابلیت شستشو و مقاومت در برابر رشد قارچ و باکتری اشاره کرد.

روکش رنگ 

رنگ نیز یکی دیگر از مواردی است که به عنوان روکش درب چوبی استفاده می‌شود. معمولا رنگ‌ها در دو نوع روغنی و آکریلیک در بازار وجود دارند. این رنگ‌ها زیبایی درب چوبی را دو جندان می‌کنند. اما رنگ روغن برای خشک شدن به زمان بیشتری نیاز دارد. از مزایای رنگ می‌توان به محافظت از درب در برابر گرما، رطوبت، آفتاب یا پوسیدگی اشاره کرد. جالب است بدانید در ساختار رنگ‌ها از انواع رنگدانه، مواد افزودنی، چسب و رقیق‌کننده استفاده می‌شود.

تمام موارد ذکر شده روکش‌هایی هستند که بر روی سطح درب به کار می‌روند و نقش محافظتی برای آن دارند. اما نوعی روکش به نام روکش نفوذ کننده نیز وجود که توسط چوب جذب می‌شود.انواع روکش‌های نفوذ کننده عبارتند از :

روغن بزرک یا روغن کتان 

این روغن نوعی روکش درب چوبی محسوب می‌شود. استفاده از این روغن آسان است اما خشک شدن آن به زمان بیشتری نیاز دارد. روغن ذکر شده در برابر آب مقاوم است و بیشتر برای درب‌های بیرونی کاربرد دارد.

روغن دانمارک 

یکی دیگر از روغن‌های نفوذ کننده روغن دانمارک است که به عنوان روکش برای درب‌های چوبی داخلی نظیر درب اتاق مناسب است. البته این روغن برای انواع چوب کاربرد دارد و به دوام بهتر آن کمک می‌کند. این روغن حاصل ترکیب رنگدانه، لاک الکل و روغن تانگ است.

روغن تانگ 

از این روغن نیز به عنوان روکش و درزگیر درب‌های چوبی استفاده می‌شود. این روغن در مقایسه با سایر روغن‌های نفوذ کننده ماندگاری بالاتری دارد و برای درب‌های داخلی و خارجی قابل استفاده است.

بیشتر بخوانیمراهنمای اجرای تاسیسات ساختمان

روکش‌های نفوذ کننده با روکش‌های سطحی درب چوبی چه تفاوت‌هایی دارند؟

روکش‌های نفوذ کننده جذب چوب می‌شوند و جلوه طبیعی‌تری به آن می‌دهند. البته استفاده از آن‌ها نیز راحت‌تر است و مقاومت چوب را افزایش می‌دهند. اما روکش‌های سطحی دوام و طول عمر چوب را افزایش می‌دهند و به عنوان لایه محافظ از چوب در برابر رطوبت، خراش یا ساییدگی محافظت می‌کند. البته مانند روکش‌های نفوذ کننده جلوه طبیعی ندارد.

کدام روکش برای درب چوبی بهتر است؟ 

در پاسخ به این سوال باید گفت که روکش‌های طبیعی نظیر گردو، راش، زیتون یا بلوط به دلیل کیفیت عالی بهترین گزینه هستند. در ضمن سطح این روکش‌ها با رنگ و حفظ رگه‌های چوب جلا یافته و زیبایی درب را دو چندان می‌کند.

قیمت روکش درب چوبی اتاق 

معمولا روکش‌ها قیمت بالایی ندارند. اما به دلیل قابلیت‌هایی که برای درب ایجاد می‌کنند؛ باارزش هستند. به طور کلی قیمت درب‌های چوبی با توجه به برند و جنس رویه با هم تفاوت دارند.  برخی روکش‌ها نظیر پی وی سی یا ملامینه از قیمت بیشتری برخوردار هستند و برخی نیز به دلیل استفاده کمتر قیمت ارزان‌تری دارند.

تعویض روکش درب اتاق 

درب‌های چوبی نظیر درب اتاق با گذشت زمان دچار فرسودگی یا درجاتی از پوسیدگی می‌شوند و نیاز به تعمیر یا تعویض دارند. معمولا هزینه تعمیر درب‌های چوبی نسبت به هزینه تعویض کمتر است. اما اگر فرسودگی درب به حدی برسد که تعمیر آن از نظر اقتصادی به صرفه نباشد باید رویه درب را تعویض نمود.

کدام نوع روکش برای درب‌های چوبی بیشتر استفاده می‌شود؟

به طور کلی نمی ‌توان روکشی خاص را به عنوان روکش پرکاربرد معرفی کرد. برای مثال برای درب‌های داخلی نظیر درب اتاق از روکش‌هایی که در برابر ضربه یا رطوبت مقاوم هستند؛ استفاده می‌شود. اما برای درب‌هایی نظیر درب ضد سرقت از روکش‌های مقاوم در برابر نور آفتاب استفاده می‌شود. بنابراین روکش‌ها با توجه به کاربرد درب انتخاب می‌شوند.

درباره شرکت سبلان درب مهر

امروزه دانش روز دنیا در هر زمینه ای پیوسته در حال پیشرفت است. در مجموعه سبلان درب مهر همواره روش ها، نکته ها و آخرین اطلاعات صنعت درب های ساختمانی را بهینه سازی می کنند. خبر خوب اینکه تولیدات شرکت سبلان درب مهر  بروز است. این شرکت با آخرین تغییرات و دستاوردهای درب ساختمانی و با استانداردهای جهانی حرکت می کند.پس می توانید با خیال راحت خریدی مطمعن داشته باشید.

بیشتر بخوانیمتفاوت درب MDF و HDF

جمع بندی

در این مقاله تعریفی کلی از روکش‌ درب ارائه دادیم و درباره انواع روکش درب چوبی نظیر درب اتاق صحبت کردیم. همچنین در مورد تفاوت‌‌های موجود بین روکش‌ها، روکش مناسب برای درب چوبی، تعویض و قیمت روکش درب چوبی اتاق مطالبی را به اختصار بیان کردیم. با توجه به مطالب ذکر شده می‌توان به نقش روکش به عنوان یک لایه محافظ و تاثیر آن در زیبایی ظاهری درب پی برد. در واقع این روکش‌‌ها هستند که موجب عمر بیشتر و دوام درب‌های چوبی می‌شوند.