وجود درب بر روی دکوراسیون داخلی چه تاثیری می گذارد؟

  • تاریخ انتشار : 2023/08/02
  • نظرات : بدون نظر

درب  در دکوراسیون داخلی نقش بسیار مهمی در طراحی کلی ساختمان ایفا می‌کند. انتخاب چهار چوب مناسب برای درب علاوه بر حفظ ایمنی ، هارمونی خاصی به جو حاکم می بخشد. دکوراسیون داخلی از چینش تک تک عنصرها با تناسب خاص در کنار هم حاصل می شود. زمانی که درب را مناسب فضا و چار چوب و سبک خاص انتخاب می کنیم ، گویی  تکه ای اساسی به پازل ساخت و ساز افزو ده ایم. تکه ای  که تنها با قرار گرفتن آن در همان جای مشخص خود. دکوراسیون  به خود معنی می گیرد.  در این مبحث سبلان درب حول  درب دکوراسیون خواهیم چرخید پس تا انتها همراه ما باشید.

بیشتر بخوانیمجدیدترین مدل درب اتاق خواب سفید

درب  در دکوراسیون داخلی چه تاثیری دارد؟

درب  در دکوراسیون داخلی بر روی دمای محیط داخلی و اتمسفر محیط تاثیر زیادی می‌گذارند. در نظر داشته باشید که اجزای یک خانه مانند یک انسان به‌یکدیگر متصل هستند و در هماهنگی و هارمونی این اجزاست که یک خانه حسی از صمیمیت و آرامش را به ساکنانش هدیه می‌دهد. در ادامه این مطلب توضیح خواهیم داد که برای داشتن یک دکوراسیون داخلی هماهنگ و زیبا، درب چه تاثیری داشته و چه نکاتی را برای حفظ این هارمونی باید در نظر بگیرید.

رنگ را فراموش نکنید!

رنگ‌ درب پیام خوشامدگویی را در خود پنهان کرده و می‌تواند بر روی حال و هوای فرد و آرامش او تاثیر زیادی داشته باشد. ترکیب رنگی که برای درب در دکوراسیون داخلی انتخاب می‌کنید، اولین چیزی است که توجه مهمان را به خود جلب می‌کند. برای انتخاب رنگ مناسب درب، باید سه استاندارد را در نظر بگیرید:

  • رنگ‌های تنال: این نوع رنگ که به آن رنگ تک رنگ نیز گفته می‌شود تنها بر روی یک رنگ تمرکز می‌کند. مثلا رنگ آبی آسمانی که می‌تواند با رنگ‌های آبی تیره یا روشن ترکیب شود. عمق رنگ‌ها در این درب با ایجاد نقش و طرح بوجود می‌آید.
  • رنگ‌های دارای هارمونی: در پالت رنگ‌های دارای هارمونی، به اصطلاح از رنگ‌هایی که با یکدیگر دوست هستند استفاده می‌شود. مثلا رنگ‌های هم طیف مانند سفالی و قرمز.
  • رنگ‌های مکمل: این رنگ‌ها همانطور که از نامشان مشخص است، همدیگر را تکمیل می‌کنند. اگر درب منزل شما از چوب طبیعی ساخته شده است، باید در قسمت‌های دیگر اتاق از رنگ‌های چوبی تیره تر یا روشن‌تر از رنگ چوب درب استفاده کنید. مواد طبیعی که در ساخت درب استفاده می ‌شوند، حس طبیعیت و زمین را بیشتر القا می‌کنند، در حالی که درب‌های رنگ شده فرصت استفاده از رنگ‌های متفاوت را در دکوراسیون داخلی فراهم می‌سازند. بنابراین برای گزینش دکوراسیون داخلی گزینه‌ای را انتخاب کنید که با روحیات شما سازگاری بیشتری داشته باشد.

مقاومت کافی

درب  در دکوراسیون داخلی چه درب اتاقی  وچه درب‌هایی که در سایر فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد،  باید دارای مقاومت بالایی داشته باشند. علاوه بر مقاومت، زیبایی و هماهنگی آن با محیط نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. درب‌هایی که از چوب طبیعی ساخته می‌شوند مقاومت بالاتری نسبت به سایر درب‌ها دارند.

عایق بودن درب در برابر صدا

یکی از ویژگی‌هایی که برای انتخاب درب  در دکوراسیون داخلی  که باید به آن توجه کنیم، عایق بودن آن در برابر صداست. اتاق‌ خواب‌ها محلی برای استراحت و آرامش هستند. به همین دلیل باید بتوانند به خوبی در برابر صدا مقاوم باشند.

توجه به طراحی و نقش درب

طراحی و نقوش درج شده در روی درب در دکوراسیون داخلی خانه بسیار تاثیر گذار است. در خانه‌هایی که دارای دکوراسیون‌های مدرن و مینیمال هستند، از درب‌هایی با طرح و نقش شلوغ استفاده نمی‌شود. درب‌هایی که دارای نقش و طرح هستند برای درب ورودی و درب‌های داخلی فضاهای بسیار بزرگ مناسب هستند. اگر به دکوراسیون‌های سنتی و قدیمی علاقه‌مند هستید می‌توانید از درب‌هایی با طرح و نقش سنتی یا شلوغ استفاده کنید.

نحوه باز شدن درب

نحوه باز شدن درب در چیدمان دکوراسیون داخلی نقش مهمی دارد. هنگام نصب درب داخلی، باید به صورای قرار بگیرد که درب پس از باز شدن کنار دیوار قرار بگیرد و فضای زیادی را اشغال نکند. همچنین درب باید به سمت فضای داخل اتاق باز شود نه به سمت راهرو و محیط بیرونی.

انتخاب چهار جوب مناسب برای درب

چهارچوب درب در زیبایی درب داخلی نقش مهمی را ایفا می‌کند و باید متناسب با دکوراسیون داخلی و فضای اطراف باشد. به عنوان مثال در محیط‌های کوچک باید از چهارچوب‌های ظریف‌تر استفاده کرد و درب محیط‌ های بزرگ باید از چهارچوب‌های ضخیم‌تر کمک گرفت. تناسب درب و چهار چوب درب با محیط می‌تواند هارمونی خوبی را بین اجزاء خانه ایجاد کند.

درب می‌تواند بخشی از دکوراسیون خانه باشد

اگر به طور هوشمندانه‌ای درب خود را انتخاب کنید، درب‌های داخلی می‌توانند مانند یک اکسسوری بسیار بزرگ به نظر برسند. تناسب رنگ، اندازه و جنس درب  در دکوراسیون داخلی با سایر اجزاء خانه، باعث ایجاد هارمونی و هماهنگی تمامی اجزاء می‌شود و دیگر درب تنها یک وسیله‌ای برای ورود و خروج محسوب نمی ‌شود بلکه بخشی از تزئینات خانه است که به محیط زیبایی می ‌بخشد. بنابراین انتخاب یک درب متناسب با دکوراسیون داخلی و سایر اجزاء خانه از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

نوع درب را مطابق با دکوراسیون خود انتخاب کنید

درب‌های داخلی که نقش بسیار مهمی در دکوراسیون خانه دارند به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند. نوع این درب‌ها بر روی کاربری فضاهای مختلف خانه نیز تاثیر گذاشته که در هنگام طراحی دکوراسیون داخلی باید به آن توجه کنید. انواع درب  در دکوراسیون داخلی عبارت ‌اند از:

درب پنلی: درب‌های پنلی در دسته درب‌های کلاسیک قرار می‌گیرند و ساختار بسیار ساده‌ای دارند. برای دکوراسیون‌ های مدرن از این نوع درب استفاده می‌شود. همچنین قیمت این نوع درب‌ها به دلیل ساختار ساده، ارزان‌تر از سایر درب‌های دیگر است.

درب کشویی: درب‌های کشویی مانند کشو باز و بسته می‌شود و طراحی آن‌ها در استفاده کاربردی از فضا بسیار مناسب است؛ زیرا فضا اضافی اشغال نمی‌کند. جنس این درب‌ها از چوب یا شیشه ساخته می‌شود. در طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌های کوچک این نوع درب‌ها بسیار کاربرد دارد.

درب فرانسوی: اگر به فضاهای پر نور علاقه‌ دارید، بهترین گزینه برای شما استفاده از درب ‌های فرانسوی است. درب‌ های فرانسوی معمولا از پنل‌ های شفاف یا نیمه شفاف ساخته می‌شوند و به خوبی نور را به فضای داخلی خانه انتقال می‌دهند.

درب هلندی: درب‌های هلندی درب‌های دو تکه‌ای هستند که می‌توانند به دو قسمت تقسیم شوند. یعنی شما می‌توانید قسمت انتهایی درب را بسته نگه دارید و قسمت بالایی را باز کنید و یا بالاعکس. درب‌های هلندی قدمتی چند صد ساله دارند و افرادی که به دنبال درب‌های خاص هستند می‌توانند از این نوع درب استفاده کنند.

درب تاشو: درب‌های تاشو نیز مانند درب‌های کشویی فضای کمی را اشغال می‌کنند و برای کمدها و سایر فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

درب مناسب با محیط

درب‌ها باید با توجه به محیط اطراف خود انتخاب شوند. به عنوان مثال همانطور که پیش‌تر گفتیم درب اتاق خواب باید عایق صدا باشد زیرا اتاق خواب محلی برای استراحت و آرامش است. به‌همین دلیل برای سایر فضاهای دیگر نیز باید درب متناسب با محیط انتخاب شود. درب سرویس بهداشتی و حمام باید در برابر رطوبت مقاوم باشد. به همین دلیل درب‌های سرویس بهداشتی و حمام را از چوب نمی‌سازند زیرا چوب در برابر رطوبت مقاوم نیست مگر اینکه مجهز به یک روکش ضد آب باشد. معمولا برای درب‌های سرویس بهداشتی و حمام از درب‌ PVC استفاده می‌کنند.

برای درب‌های ورودی ساختمان و منازل از درب ضد سرقت و درب‌های مقاوم و بزرگ استفاده می‌شود. جنس اکثر این درب‌ها چوبی است و مقاومت بالایی دارند. درب  در دکوراسیون داخلی مانند درب اتاق‌ها می‌تواند ساختار سبک‌تری داشته باشد.

با هم بخوانیمدرب ضد سرقت ۲۴۵۵

توجه به امنیت درب

درب‌ها علاوه بر تفکیک فضاها از یکدیگر، نقش امنیتی را بر عهده دارند. درب‌های ورودی ساختمان باید نسبت به درب‌های داخلی از امنیت بالاتری برخوردار باشند. به همین علت برای درب‌های اصلی خانه از درب ضد سرقت استفاده می‌شود. یک درب ایمن علاوه بر جلوگیری از ورود سارقین و افراد غریبه، باید در برابر صدا، گرما و سرما و رطوبت مقاوم باشد. تمام این ویژگی‌ها تعریف یک درب با ایمنی بالاست.

درب ضد سرقت چوبی دوام بیشتری نسبت به درب‌های دیگر دارد و علاوه بر این، زیبایی آن نسبت به درب‌های دیگر بیشتر است. همانطور که گفتیم درب ورودی اولین چیزی است که مهمان با آن مواجه می‌شود، پس انتخاب یک درب زیبا در کنار امنیت باید در نظر گرفته شود.

درب به عنوان پیام خوشامدگویی

انتخاب نوع درب  در دکوراسیون داخلی می‌تواند به مخاطب و مهمان شما پیامی نهفته بدهد و به او بگوید که پس از باز شدن درب چه چیزی در انتظار اوست. به عنوان مثال اگر از دربی که از چوب طبیعی ساخته شده استفاده کنید، مهمان شما متوجه خواهد شد که با فضایی دلنشین و آرام رو به روست. استفاده از درب با رنگ روشن می‌تواند محیطی پر انرژی و شاداب را نشان دهد. بنابراین اگر می‌خواهید همه چیز در خانه پیامی مشابه داشته باشند، بهتر است آن را با درب ورودی خود نشان دهید و آن را با سایر اجزاء دیگر خانه هماهنگ کنید.

کلام پایانی

در این مطلب به نقش درب در دکوراسیون داخلی اشاره کردیم و مواردی را که باید هنگام طراحی داخل و انتخاب درب به آن توجه کنید، شرح دادیم. توجه به عواملی همچون رنگ درب، نوع درب، جنس و میزان امنیت درب تاثیر بسیار زیادی در فضای داخلی دارد. همانطور که گفتیم زیبایی و هارمونی درب با سایر اجزاء خانه بسیار حائز اهمیت بوده و می‌تواند ساختار کلی خانه را یکدست و زیبا کند.