مواردی درباره درب اتاقی برای شرکت که کسی به شما نگفته است.

  • تاریخ انتشار : 2023/11/11
  • نظرات : بدون نظر

درب اتاقی شرکت چه ویژگی هایی دارد. درب اتاق یکی از درب‌های داخلی ساختمان است که به منظور جداسازی قسمت‌های مختلف استفاده می‌شود. این درب‌ها  از نظر جنس، نوع روکش و طرح متفاوت هستند . معمولا جنس درب ‌های داخلی از چوب است و اگر درست انتخاب شوند؛ تاثیر زیادی در زیبایی دکوراسیون خانه یا حتی شرکت دارند. در این مقاله درباره درب اتاقی شرکت صحبت می‌کنیم. در این جا این سوال پیش می‌آید که آیا درب اتاق شرکت با درب اتاق منزل تفاوت دارد؟ برای فهمیدن این موضوع با سبلان در همراه باشید.

بیشتربخوانیمگواهینامه فنی درب ضد حریق

انواع درب اتاقی 

همان‌طور که می‌دانید درب‌های داخلی جنسی چوبی دارند. ساختار این درب‌ها ممکن است تماما چوب باشد یا بر روی آن‌ها از روکش استفاده شده باشد.  بنابراین از این نظر تفاوتی بین درب اتاق منزل با درب اتاقی شرکت وجود ندارد. انواع درب اتاقی مناسب برای منزل یا شرکت عبارتند از

درب اتاق تمام چوب 

درب تمام چوب  از جنس چوب گردو، راش یا روس هستند و به کمک رنگ چوب پوشانده می‌شوند تا زیبایی چوب طبیعی بهتر منعکس شود. نکته‌ای که باید اشاره کرد این است که درب چوبی در صورتی که در معرض رطوبت باشد؛ از مقاومت چندانی برخوردار نیست و دچار پوسیدگی می‌شود. البته در کنار این معایب از ظاهر زیبا و جذاب این درب‌ها نمی ‌توان به سادگی گذشت.

درب اتاق دارای روکش PVC 

همان‌طور که اشاره شد از روکش ‌های مصنوعی برای درب‌های چوبی استفاده می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و قابلیت‌های متفاوتی برای درب ایجاد می‌کنند. یک مدل از این درب‌ ها درب چوبی با روکش PVC است. این روکش از تنوع رنگی بالایی برخوردار است. به همین دلیل دست کاربر در انتخاب درب کاملا باز است. یکی از ویژگی‌ درب‌های چوبی  با روکش PVC مقاومت در برابر رطوبت است. از این رو از این نوع درب علاوه بر اتاق برای سرویس بهداشتی و حمام نیز استفاده می‌شود.

درب اتاق با روکش HDF 

یکی از درب‌هایی که به عنوان درب اتاقی شرکت قابل استفاده است؛ درب چوبی با روکش HDF است. این درب‌ها کلافی چوبی دارند که ورق‌های HDF بر روی آن پرس می‌شوند و برای ایجاد مقاومت بیشتر بین دو لایه از شبکه چوبی استفاده می‌کنند.

درب اتاق دارای روکش MDF 

به دلیل تنوع طرح، این درب‌ها بسیار رایج و پرکاربرد هستند. معمولا درب‌های MDF با روکش چوب بهترین گزینه برای درب اتاق هستند. به همین خاطر برای ایجاد مقاومت بیشتر سطح این درب‌ها با رنگ پلی اورتان نیز پوشانده می‌شود.

اتاق سرور چیست؟ 

معمولا در هر شرکتی اتاقی وجود دارد که اطلاعات محرمانه شرکت در آن ذخیره می‌شود. به عبارت بهتر می ‌توان گفت اتاق سرور اتاقی است که اطلاعات و عملکرد تجهیزات برق و سرورهای کامپیوتری در آن ذخیره می‌شود.

درب اتاق سرور

درب اتاق سرور نوعی درب اتاقی شرکت است. با این تفاوت که در ساخت آن استانداردهای ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود. معمولا این نوع درب باید مقاومت لازم برای ایجاد امنیت را داشته باشد و افراد غیر مجاز نتوانند به داخل اتاق نفوذ کنند. به طور کلی در ساخت درب اتاق سرور این نکات در نظر گرفته می‌شود.

قفل درب اتاق سرور 

معمولا قفل درب اتاق سرور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل قفل‌های مکانیکی این درب تحت هر شرایطی باید به سیستم Master Key مجهز باشند.

طراحی درب اتاق سرور 

درب اتاق سرور باید در برابر رطوبت و گرد و غبار مقاوم باشد. همچنین برای جلوگیری از ورود آتش به داخل اتاق قابلیت ضد حریق داشته باشد. نکات زیر مواردی هستند که حین طراحی درب باید در نظر گرفته شوند.

جنس درب اتاق سرور 

معمولا درب اتاق سرور باید از استحکام خوبی برخوردار باشد و در عین حال وزنی سبک داشته باشد. به همین دلیل در ساخت این درب از استیل دو جداره استفاده می ‌شود.

عایق در برابر صدا 

از آن جایی که اتاق سرور در هر شرکت مرکز اطلاعات آن است. باید درب آن در برابر صوت عایق باشد. برای عایق سازی لازم است  ساختار داخلی آن با پشم شیشه یا سنگ پر شده باشد.

تجهیزات درب اتاق سرور 

همان‌طور که اشاره شد درب اتاق سرور نوعی درب اتاقی شرکت است اما عملکردی شبیه درب‌های ضد سرقت دارد. پس لازم است این درب علاوه بر قفل‌های مکانیکی به قفل‌های الکتریکی نیز مجهز باشد.

کنترل فضای بیرون و داخل اتاق سرور 

معمولا برای کنترل محیط داخل و بیرون اتاق درب‌ اتاق سرور باید به سیستم کنترل از راه دور و دوربین‌های ضبط تصاویر مجهز باشد.

امنیت اتاق سرور 

اتاق سرور در هر شرکت یا ساختمان تجاری مرکزی حساس محسوب می‌شود. لذا امنیت این مرکز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما برخی عوامل وجود دارند که این امنیت را بر هم می ‌زنند. این عوامل تنش زا عبارتند از

عوامل محیطی 

رطوبت و گرد غبار مشکلاتی هستند که همواره اتاق سرور با آن روبرو است. عوامل محیطی مذکور بر عملکرد کامپیوتر و  سیستم‌های اتاق سرور تاثیر گذاشته و امنیت آن را تهدید می‌کند.

آتش سوزی در اتاق سرور 

خرابی تجهیزات الکتریکی، گرمای حاصل از این تجهیزات و اختلال در سیم کشی مواردی هستند که سبب ایجاد آتش سوزی در اتاق سرور می‌شوند.

سرقت از اتاق سرور 

اتاق سرور مرکز ذخیره اطلاعات شرکت یا دیگر مراکز است. به همین دلیل احتمال سرقت در آن بسیار بالا است. پس طراحی این اتاق و تجهیزات آن باید به گونه ‌ای باشد که خطر سرقت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

محدود کردن دسترسی به اتاق سرور 

یکی دیگر از عواملی که امنیت اتاق سرور را تهدید می ‌کند؛ رفت و آمد افراد غیر مسئول است.دست کاری سیستم های سرور باعث خسارات جبران ناپذیری به کل مجموعه می‌شود. بنابراین این مرکز باید به گونه‌ای طراحی شود که فقط افراد مسئول در آن رفت و آمد داشته باشند.

عدم استفاده از دخانیات 

معمولا در اتاق سرور تجهیزات الکترونیکی زیادی وجود دارد که در معرض آتش سوزی قرار دارند. پس به هیچ وجه نباید در این اتاق از دخانیات استفاده کرد.

بیشتر بخوانیمتفاوت درب MDF و HDF

چرا درب اتاق سرور به بیرون باز می‌شود؟

یکی از مشخصات درب اتاق سرور باز شدن آن به سمت بیرون است. زیرا اگر در این اتاق آتش سوزی اتفاق بیفتد گازهای حاصل نمی‌گذارند درب به طرف داخل باز شود. برای همین امکان کمک به افراد داخل اتاق نیز وجود ندارد. از طرفی وقتی درب به درون باز شود در صورت کوچک بودن فضا امکان دارد به تجهیزات شبکه ای آسیب وارد کند.

درب ضد حریق با اکسس کنترل 

یکی از مواردی که معمولا در شرکت‌ها یا مراکز اداری زیاد مورد توجه قرار می‌گیرد کنترل تردد است. به همین دلیل این شرکت‌ها بر روی درب اتاقی شرکت نظیر درب اتاق سرور تجهیزاتی به نام اکسس کنترل نصب می‌کنند. کی پد، مدار فرمان و کارت خوان RFID از اجزای تشکیل دهنده این دستگاه هستند.

این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده که با وارد کردن رمز یا نزدیک شدن کارت فعال می‌ شود. البته این دستگاه انواع دیگری نیز دارد. یک نوع از این دستگاه با رمز عبور باز می‌شود و برخی دیگر علاوه بر رمز عبور و کارت با اثر انگشت نیز باز می ‌شوند. معمولا اکثر درب‌های اتاق سرور درب‌هایی ضد حریق و مجهز به اکسس کنترل هستند.

درب اتاق سرور چند سیستم امنیتی دارد؟

معمولا در شرکت‌ها یا مراکز اداری اتاق سرور مرکزی حساس محسوب می‌شود. به همین دلیل درب آن باید در برابر انفجار، ضربه و حریق مقاوم باشد و  سیستم‌های امنیتی آن به عنوان یکی از تجهیزات جانبی به ایجاد امنیت کمک کنند. در حال حاضر  قفل بیومتریک، قفل صفحه کلید دار و قفل‌های کارتی سه نوع سیستم امنیتی برای درب اتاق سرور به شمار می‌آیند.

ابعاد درب اتاق سرور چقدر است؟ 

ابعاد درب اتاق سرور بر اساس استانداردهای مختلف متغیر است. طبق استانداردهای Bicsi عرض درب اتاق سرور باید ۱٫۲ متر و ارتفاع آن نیز ۲٫۷ متر باشد و برای ورود تجهیزات هیچ گونه مانعی بر سر راه ایجاد نکند. اما با استانداردهای TIA عرض درب باید ۱ متر و ارتفاع آن بین ۲٫۱۳ تا ۲٫۴۴ متر باشد. البته این اندازه برای دیگر درب‌های اتاقی شرکت نیز در نظر گرفته می‌ شود.

چگونه درب‌های ضد حریق را تشخیص دهیم؟

درب‌های ضد حریق برچسب‌هایی دارند که مشخصات لازم بر روی آن درج شده است. این برچسب‌ها جنسی فلزی دارند و مشخصات درب ضد حریق و میزان دمای قابل تحمل در آن بیان شده است.

بهترین نوع اکسس کنترل درب اتاق سرور کدام است؟ 

به طور کلی سیستم کنترل تردد یا اکسس کنترل روش‌های مختلفی برای احراز هویت افراد دارد. معمولا سیستم کنترل تردد بیومتریک به عنوان بهترین نوع اکسس کنترل معرفی شده است. به کمک این سیستم تنظیمات تردد افراد کنترل شده و در بانک اطلاعاتی مربوط ذخیره می‌شود.

جمع بندی 

در این مقاله درباره درب اتاقی شرکت صحبت کردیم و در این بین به اتاق سرور به عنوان مرکز اطلاعات شرکت‌ ها یا مراکز اداری اشاره کردیم. همچنین به ویژگی‌های درب  اتاق سرور، امنیت آن، درب ضد حریق با اکسس کنترل، انواع سیستم‌های امنیتی برای درب اتاق سرور و ابعاد درب اتاق سرور اشاره کردیم. لازم به ذکر است که درب‌های اتاق منزل با درب اتاقی شرکت از نظر جنس و متریال مورد استفاده تفاوتی ندارند و فقط درب اتاق سرور به عنوان مرکزی حساس ویژگی‌های متفاوتی دارد.