تفاوت روکوب ترک و تخت در درب ضد سرقت چیست؟

  • تاریخ انتشار : 2022/07/15
  • نظرات : بدون نظر

تفاوت روکوب ترک و روکوب تخت بر روی درب‌های ضد سرقت

درب‌های ضد سرقت علاوه بر داشتن ساختار محکم دارای طراحی زیبایی در ناحیه چهارچوب هستند که از آن‌ها با عنوان روکوب یاد می‌شود.

روکوب‌های درج شده بر روی این درب‌ها به دو صورت رو کوب ترک و روکوب تخت تولید می شود. در این مقاله قصد داریم به تعریف این دو نوع روکوب بپردازیم و تفاوت روکوب ترک و روکوب تخت را بررسی کنیم.

روکوب درب چیست؟

درب‌های ضد سرقت از ساختار بسیار محکم و مقاومی ساخته شده اند و ساز و کار آن‌ها به شکلی است که از ورود سارقین و افراد سودجو به داخل خانه یا محیط کار جلوگیری می‌کنند. یک درب ضد سرقت دارای اجزاء مختلفی از جمله لایه‌ها، قفل، کلید، چهارچوب، روکش و سایر اجزاء می‌باشد. همانطور که می‌دانید تمامی درب‌ها از جمله درب‌های ضد سرقت دارای یک چهارچوب فلزی هستند. بسیاری از سازندگان برای زیباتر ساختن نمای ورودی بر روی این چهارچوب پوششی را نصب می‌کنند که به روکوب معروف است.

 

روکوب بر روی چه درهایی نصب می‌شود؟

هر دربی که دارای چهارچوب باشد، می‌تواند روکوب داشته باشد. رایج‌ترین درب‌هایی که دارای روکوب هستند؛ درب‌های ضد سرقت می‌باشند. درب‌های ضد سرقت از ساختار محکم و ابعادی بزرگ برخوردار هستند و همگی این نوع درب‌ها دارای چهارچوبی مقاوم هستند. بنابراین جهت زیباسازی چهارچوب این نوع درب‌ها از روکوب استفاده می‌شود. اما شما می‌توانید برای سایر درب‌های دیگر نیز از روکوب ترک استفاده کنید. روکوب‌ها نقشی در مقاوم سازی درب یا چهارچوب‌ها ندارند و صرفا جهت زیباسازی استفاده می‌شود. بیشتر ساختمان‌های لوکس برای زیبا جلوه دادن نمای ورودی خانه از تاج و روکوب‌ مدرن و یا کلاسیک استفاده می‌کنند.

درب ضد سرقت

درب‌های ضد سرقت همانطور که از نامشان پیداست، جهت حفظ ایمنی خانه و محیط کار استفاده می‌شوند. این نوع درب‌ها دارای قفل چند زبانه هستند و ورود سارقین به داخل خانه را غیر ممکن می‌کنند.

افرادی که قصد سفارش درب ضد سرقت را دارند، معمولا به زیبایی نمای آن اهمیت زیادی می‌دهند. داشتن یک روکوب بر روی چهارچوب جلوه ورودی را دو چندان می‌کند. شما می‌توانید هنگام سفارش درب ضد سرقت برای چهارچوب در روکوب سفارش دهید. روکوب‌ها تاثیر در حفظ ایمنی ندارند؛ اما از آنجایی که درب های ضد سرقت دارای ظاهری زیبا و لوکس هستند، داشتن روکوب بر روی چهارچوب می‌تواند این زیبایی را افزایش دهد.

روکوب درب ضد سرقت چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • روکوب درب ضد سرقت ساختاری L مانند دارد و با نصب بر روی چهارچوب، درب را از نماهای کنار پنهان می‌کنند. به نوعی استفاده از روکوب‌ها می‌تواند یک حریم برای درب اصلی ایجاد کند. البته توجه داشته باشید که روکوب‌ها تاثیری در افزایش ایمنی خانه ندارند و صرفا جهت زیبایی استفاده می‌شوند.
  • روکوب درب چوبی ضد سرقت از جنس MDF بوده و برای لایه رویه‌ای از چوب طبیعی مانند چوب گردو، راش و یا PVC استفاده می‌شود. شما می‌توانید هنگام سفارش روکوب، نوع چوب مورد نظر خود را نیز سفارش دهید. لازم به ذکر است که چوب طبیعی مانند راش و گردو مقاومت بیشتری نسبت به PVC دارند.
  • بهترین زمان برای نصب روکوب، زمانی است که قصد سفارش درب ضد سرقت را دارید؛ می‌توانید همزمان با سفارش درب، روکوبی را انتخاب کنید که با درب مورد نظر شما از لحاظ ظاهری و رنگ هارمونی داشته باشد.
  • همچنین می‌توانید در بالای روکوب درب، یک تاج نیز نصب کنید؛ تاج‌ها همراه روکوب‌ها جهت زیبایی درب استفاده می‌شوند.

بیشتر بدانیمدرب ضد سرقت ترک

تفاوت روکوب ترک و روکوب تخت چیست؟

روکوب‌ها چند مدل بوده و دارای طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی هستند اما به طور کلی به دو دسته روکوب ترک و روکوب تخت تقسیم می‌شوند. روکوب‌های انحنا دار  به روکوب‌ ترک معروف هستند و به صورت چهارچوبی منحنی بر روی چهارچوب درب نصب می‌شوند. روکوب‌های تخت نیز همانطور که از نامشان پیداست ظاهری صاف دارند و به صورت L شکل بر روی چهارچوب نصب می‌شوند.

روکوب ترک بهتر است یا روکوب تخت؟

همانطور که گفتیم روکوب ترک ظاهری منحنی دارند و برگرفته از طرح‌های تولید کشور ترکیه هستند. انتخاب بین روکوب ترک و روکوب تخت کاملا به سلیقه شما بستگی دارد؛ زیرا از لحاظ کیفیت و کارایی با یکدیگر تفاوتی ندارند. اگر درب ضد سرقتی که سفارش دادید مدل کلاسیک و لوکس دارد، روکوب‌های ترک سازگاری بیشتری با این نوع طرح‌ها دارد. رکوب‌های تخت نیز به دلیل شکل ساده و یکدست برای چهارچوب درب‌های ضد سرقت مدرن استفاده می‌شوند. بنابراین اگر به طرح‌های منحنی یا شلوغ علاقه‌ای ندارید می‌توانید از از این نوع روکوب ‌استفاده کنید.

روکوب از چه جنسی ساخته می‌شود؟

جنس تمامی روکوب‌ها MDF‌ بوده و برای زیبایی نمای آن از روکش‌ استفاده می‌شود. این روکش‌ها می‌توانند در دو حالت تولید شوند.  در ساخت این روکوبها  از چوب‌های طبیعی مانند چوب گردو، راش و یا بلوط استفاده شده و یا اینکه دارای روکش PVC‌ هستند. یکی از مزایای روکش PVC مقاومت آن‌ها در برابر رطوبت است.

اما ظاهر آن‌ها نسبت به چوب طبیعی، مصنوعی‌تر به نظر می‌رسد. اصولا چهارچوب درب‌ها توسط رنگ‌های کوره‌ای رنگ‌آمیزی می‌شوند و به همین دلیل ممکن است با رنگ اصلی درب متفاوت باشند.

بنابراین شما می‌توانید با سفارش یک روکوب که جنس و رنگ آن مشابه با درب اصلی است، در ظاهر کلی درب یکپارچگی ایجاد کنید.

استفاده از روکوب چه مزایایی دارد؟

  • روکوب‌ها قیمت مناسبی دارند و می‌توانید در کنار خرید یک درب ضد سرقت، به راحتی هزینه آن را پرداخت کنید.
  • فرقی نمی‌کند روکوب ترک یا نوع دیگری را سفارش دهید. به طور کلی روکوب‌ها نصب آسان و سریعی دارند؛ البته برای نصب روکوب باید از افراد متخصص استفاده کنید.
  • اگر نمای چهارچوب در شما از جنس فلز باشد، می‌توانید با انتخاب یک روکوب زیبا، نمای فلزی را به طور کامل بپوشانید.
  • روکوب‌ها دارای تنوع بالایی هستند و شما می‌توانید آن‌ها را انواع طرح و رنگ و مدل سفارش دهید.
  • روکوب‌ها می‌توانند نواحی آسیب دیده چهارچوب و دیوار متصل به چهارچوب را بپوشانند و ظاهری زیبا و یکدست به آن‌ها ببخشند.
  • قابلیت استفاده از روکوب یک رنگ و شکل برای درب لابی ساختمان و درب ورودی آپارتمان .

چه زمانی روکوب در را سفارش دهم؟

هنگامی که قصد سفارش روکوب ترک یا تخت را دارید با دو حالت مواجه می‌شوید.

حالت اول: اگر قصد دارید از ابتدا درب جدیدی برای خانه نصب کنید، بهتر است همزمان با سفارش درب، روکوب مورد نظر خود را نیز سفارش دهید. زیرا چهارچوب در، روکوبی که بر روی چهارچوب قرار می‌گیرد و خود درب باید با یکدیگر از لحاظ رنگ، جنس و طرح تناسب داشته باشند. بنابراین بهترین زمان برای سفارش روکوب زمانی است که قصد سفارش درب را دارید.

حالت دوم: چهارچوب درب از قبل موجود است و شما می‌خواهید برای زیبا سازی آن یک روکوب متناسب سفارش دهید. گاهی اوقات چهارچوب‌ها بر اثر گذر زمان دچار فرسایش شده یا ممکن است دچار آسیب شوند، برای رفع این آسیب و پوشاندن آن می‌توان از روکوب‌ها استفاده کرد. روکوب‌های چوبی بهترین پوشش برای پوشاندن چهارچوب‌های فلزی هستند. بسیاری از درب‌ها چوبی هستند و با چهارچوب فلزی سازگاری ندارند، برای همین می‌توانید با استفاده روکوب‌های متناسب با جنس چوب درب، ظاهری زیبا به نمای ورودی خانه ببخشید.

طریقه نصب روکوب ترک درب ضد سرقت

برای نصب تاج و روکوب چهارچوب، باید ابتدا درب مورد نظر خود را سفارش دهید. پس از نصب درب توسط افراد حرفه‌ای زمان نصب روکوب می‌رسد. بهتر است روکوبی را انتخاب کنید که از لحاظ رنگ و طرح با درب شما تناسب داشته باشد. نصب روکوب باید توسط افراد متخصص انجام شود. بنابراین در صورت نداشتن تخصص اقدام به نصب روکوب نکنید، زیرا ممکن است به چهارچوب و خود روکوب آسیب وارد شود.

چفت شدن روکوب های عمودی و افقی در محل اتصال به صورت فارسی بر و یا صاف قابل اجرا هستند که بهتر است با مشورت نصاب انجام شود.

آموزش نصب روکوب فرایند پیچیده ای نیست و اگر قصد دارید خودتان آن را نصب کنید حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

آیا روکوب‌ترک و روکوب تخت قابل نظافت هستند؟

از آنجایی که جنس بیشتر روکوب‌ها از ام دی اف ساخته شده و دارای روکش طبیعی چوب گردو، راش یا بلوط هستند، درست مانند درب‌های ضد سرقت قابل نظافت بوده و تفاوتی با آن‌ها ندارند. برای نظافت روکوب‌های چوبی حتما از ابر یا پارچه مرطوب استفاده کنید و به هیچ عنوان با آب شستشو ندهید تا به چوب‌ها آسیبی وارد نشود.

بیشتر بخوانیمروکوب درب ضد سرقت

قیمت روکوب ترک درب ضد سرقت

روکوب‌ها قیمت پایینی دارند و به همین دلیل معمولا با سفارش درب‌های ضد سرقت، روکوب‌ نیز سفارش داده می‌شود. البته قبمت رکوب به ضخامت، ابعاد و جنس روکوب بستگی دارد و با تفاوت هر کدام از این عوامل، قیمت نیز متغیر خواهد بود. مثلا اگر روکوب از چوب طبیعی مانند چوب گردو و راش ساخته شود نسبت به روکوب های پی وی سی قیمت بالاتری دارد. اگر نیز به دنبال روکوب‌های باکیفیت و در عین حال ارزان قیمت‌تر هستید بهتر است از روکوب‌های پی وی سی استفاده کنید. اگر از روکوب برای سایر درب‌های منزل استفاده می‌کنید، قیمت نیز متفاوت است. به عنوان مثال قیمت روکوب درب اتاق از روکوب درب اصلی ارزان تر است، زیرا میزان متریال استفاده شده در آن کمتر می‌باشد.

جمع بندی نهایی

در این مقاله به معرفی روکوب و تفاوت روکوب ترک و تخت پرداختیم. روکوب‌ها پوششی هستند که جهت زیبا سازی درب بر روی چهارچوب فلزی نصب می‌شود. روکوب‌ها دارای دو مدل تخت و ترک هستند.

روکوب‌ ترک حالتی منحنی دارند و روکوب‌های تخت نیز ظاهری صاف دارند و برای درب های مدرن مناسب هستند.

جنس این روکوب‌ها می‌تواند از چوب طبیعی مانند گردو، بلوط و راش یا از جنس PVC باشد.