اقداماتی که باید برای اندازه گیری درب انجام دهیم

  • تاریخ انتشار : 2023/07/03
  • نظرات : بدون نظر

، در مورد اندازه ‌گیری درب تا چه  میزان تبحر دارید؟  اگر لازم باشد خودتان مجبور به اندازه گیری شوید برای اندازه درب ورودی سرویس بهداشتی چه اقدامی انجام می‌دهید؟ یا اینکه نحوه اندازه‌ گیری درب کمد دیواری ریلی را به چه صورت اجرا می کنید. اگر می خواهید درباره نحوه اندازه‌ گیری درب کابینت اطلاعات کسب کنید یا اندازه‌ گیری درب ضد سرقت را خودتان انجام دهید،  با سبلان در همراه شوید تا گذری براین موضوعات داشته باشیم.

  اندازه گیری درب

همان‌طور که می‌دانید درب‌‌ها وسیله‌ای برای تفکیک قسمت‌های یک محیط هستند. و نقش بسزایی نیز در زیبایی آن محیط ایفا می‌کنند. به عبارت بهتر درب‌ها خانه یا هر محیطی را به واحدهای کوچکتر و امن تقسیم می‌کنند. این محصولات از ساختمان در برابر سرما و گرما محافظت می‌کنند و در ایجاد امنیت نیز موثر هستند. با این وجود بسیاری از افراد برای نصب درب با مشکل اندازه گیری مواجه هستند. اندازه‌گیری درست و اصولی باید قبل از شروع مراحل ساخت انجام گیرد تا دربی با ابعاد مناسب تولید شود که هم زیبایی و هم امنیت محل سکونت را ارتقا می‌دهد. در ادامه مقاله درباره نحوه اندازه‌ گیری درب‌ صحبت می‌کنیم.

بیشتر بدانیمراهنمای اجرای تاسیسات ساختمان

واحد اندازه گیری درب

معمولا اندازه فضای داخلی چهارچوب بر حسب میلیمتر یا سانتی‌متر  بیان می‌شود. نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که اندازه ‌گیری درب  از حساسیت زیادی برخوردار است زیرا هر میلیمتر در اندازه نهایی درب تاثیر دارد. بهتر است برای اندازه‌گیری درب‌ها از یک متر فلزی، استاندارد و نو استفاده شود تا اندازه‌گیری با دقت بیشتری انجام شود.

آیا اندازه‌گیری درب‌های مختلف با هم فرق دارند؟

اندازه‌گیری درب‌ها دارای اصول و استانداردهای خاصی است اما ارتباطی به نوع درب یا محل مورد استفاده ندارد. روش اندازه‌گیری درب در همه قسمت‌های ساختمان یکسان است. پس اندازه‌گیری دقیق ابعاد درب به خصوص چهارچوب‌های قدیمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اندازه‌ گیری درب داخلی

همان‌طور که گفته شد اندازه‌گیری چهارچوب‌های قدیمی از حساسیت بیشتری برخوردار است. پس اگر از چهارچوب قدیمی استفاده می‌شود باید ضخامت آن را در نظر گرفت. به طور کلی برای اندازه‌گیری درب به عرض و ارتفاع چهارچوب نیاز است. در فضای داخلی چهارچوب یک قسمت تورفته وجود دارد که درب بر روی آن قرار می‌گیرد. عرض را از این قسمت اندازه می گیرند. معمولا عرض درب را از قسمت بالا، پایین و وسط اندازه می‌گیرند و در نهایت کمترین اندازه به عنوان عرض درب انتخاب می‌شود.

برای به دست آوردن ارتفاع نیز طول چهارچوب از سمت چپ، راست و وسط اندازه‌گیری می‌شود و بیشترین مقدار به عنوان ارتفاع درب در نظر گرفته می‌شود. پس منظور از طول و عرض درب اندازه قسمت داخلی چهارچوب است که باید به دقت اندازه‌گیری شود. لازم به ذکر است که در صورت استفاده از چهارچوب قدیمی باید بادخور نیز در نظر گرفته شود. بادخور   فضایی است که برای باز و بسته شدن درب در نظر گرفته می‌شود.

اما در صورت تعویض چهارچوب یا دریک ساختمان نوساز روش اندازه‌گیری متفاوت است. برای این کار باید فاصله بین دو دیوار را در نظر گرفت یا به عبارتی فاصله نقطه اتصال چهارچوب با دیوار را در دو طرف محاسبه کرد.

چرا دقت در اندازه‌گیری درب‌های داخلی مهم است؟

همان‌طور که قبلا ذکر شد نحوه اندازه‌ گیری درب اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر این اندازه‌گیری دقیق نباشد درب بر روی چهارچوب فیکس نمی‌شود یا قابل نصب نیست. برای مثال به چهارچوب برخی از درب‌های ضد آب رزین می‌زنند تا خاصیت ضد آب پیدا کند. اگر همین درب نیاز به برش داشته باشد؛ خاصیت ضد آب بودن خود را از دست می‌دهد.

اندازه درب ورودی سرویس بهداشتی

درب‌ سرویس بهداشتی ابعاد و طرح‌های متفاوتی دارد که باید با توجه به نیاز انتخاب شود. البته در اکثر موارد این درب شبیه درب‌های دیگر ساختمان طراحی می‌شود. در حال حاضر درب‌هایی با عرض ۷۱، ۷۶ و ۸۱ سانتی‌متر  در بازار وجود دارد. در صورتی که فضای مورد نظر عرض زیادی نداشته باشد؛ درب‌هایی با پهنای ۶۱ سانتی‌متر  قابل استفاده است اما عرض کمتر از این وجود ندارد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که در صورت نیاز به حمل صندلی چرخ‌دار، درب سرویس بهداشتی باید ۹۱ سانتی‌متر  پهنا داشته باشد. در ضمن درب‌های دو لته، کشویی و خزینه‌دار با توجه به فضایی که اشغال می‌کنند؛ برای سرویس بهداشتی مناسب هستند.

اندازه‌ گیری درب ضد سرقت

برای اندازه ‌گیری درب ضد سرقت در ساختمان‌های نوساز ، فریمی با ابعاد ۴ تا ۸ سانتی‌متر  در نظر گرفته می‌شود. فریم انتظار یا همان چهارچوب یکی از بخش‌های درب ضد سرقت است که تاثیر زیادی در طول عمر و میزان کارایی درب دارد. به طور کلی ابعاد استاندارد برای درب ضد سرقت ۱۰۶*۲۱۱ سانتی‌متر  است. در واقع ابعاد استاندارد درب ضد سرقت ۱۰۵*۲۱۰ سانتی‌متر  است . البته یک سانتی‌متر  دیگر برای بادخور در نظر گرفته می‌شود.

اما در ساختمان‌هایی که از چهارچوب قدیمی استفاده می‌شود؛ روش اندازه‌گیری به همان شیوه‌ای است که قبلا اشاره شد. اما مانند ساختمان‌های نوساز هنگام اندازه‌گیری ابعاد درب باید یک سانتی‌متر  به عنوان بادخور در نظر گرفته شود.

اگر اندازه‌گیری درب درست و اصولی نباشد چه مشکلاتی پیش می‌آید؟

مسلما اندازه‌گیری درست و اصولی در بهبود میزان کارایی و نوع عملکرد درب  موثر است اما اندازه‌گیری نادرست نیز عملکرد درب را با مشکلاتی روبرو می‌سازد که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

  • اندازه‌گیری نادرست بر میزان کارایی لولاها اثر می‌گذارد. این به آن معنا است که درزی بین درب و چهارچوب به وجود می‌آید که مانع بسته شدن درب می‌شود.
  • در صورتی که بین اندازه درب و اندازه چهارچوب تفاوت زیادی وجود داشته باشد؛ درب به راحتی در چارچوب قرار نمی‌گیرد و حرکت آن نیز با مشکل روبرو است. برای رفع این مشکل درزهایی در اطراف درب تعبیه می‌شود که در عوض از میزان عایق بودن درب می‌کاهد.

در اندازه‌ گیری درب اتاق رعایت چه نکاتی الزامی است؟

همان‌طور که می‌دانید برای خرید درب جدید نیاز به اندازه‌گیری درست و دقیق است. برای اندازه‌گیری دقیق درب اتاق نیز باید   ارتفاع ، عرض و ضخامت درب بررسی شود.

  • بررسی ضخامت درب

معمولا اکثر درب‌هایی که تولید می‌شوند حدود ۳۵ میلیمتر ضخامت دارند. اما درب‌هایی با ضخامت بیشتر نیز تولید می‌شوند.

  • اندازه عرض درب

برای تعیین عرض نیز همان‌طور که گفته شد فضای داخل چهارچوب یا همان قاب در سه نقطه اندازه‌گیری می‌شود

  • تعیین ارتفاع درب

برای اندازه‌گیری ارتفاع درب، لازم است کف پوش را در نظر گرفته و بعد ارتفاع فضای داخلی چهارچوب از سمت چپ و راست محاسبه گردد.

نحوه اندازه ‌گیری درب کمد دیواری ریلی  

معمولا کمد دیواری ریلی اندازه مشخص و استانداردی ندارد اما به صورت دو درب، سه درب و چهار درب تولید می‌شود. نحوه اندازه‌گیری کمد دیواری ریلی به این صورت است که ابتدا فاصله بین دو دیوار سمت چپ و راست را اندازه می‌گیرند. در مرحله بعد قسمت کف کمد تا بالا اندازه‌گیری می‌شود و برای تعیین ارتفاع نیز اندازه‌گیری از سمت چپ، راست و وسط انجام می‌شود. معمولا ترکیب عرض درب‌ها برابر با عرض کمد به اضافه ۲٫۵ سانتی‌متر  است. با این روش هیچ فاصله‌ای بین درب‌ها ایجاد نمی‌شود و درب‌ها به اندازه ۳ سانتی‌متر  همدیگر را می‌پوشانند.

نحوه اندازه ‌گیری درب کابینت

همان‌طور که می‌دانید درب کابینت‌ها به دلیل استفاده زیاد و حرارت زودتر از بدنه خود خراب یا فرسوده می‌شوند. به همین دلیل این درب‌ها را می‌توان به راحتی تعویض نمود. اما قبل از تهیه درب جدید باید با یک متر فلزی اقدام به اندازه‌گیری درب نمود. مراحل اندازه‌گیری به شرح زیر است.

  • ابتدا درب کابینت را باز نموده به طوری که با بدنه خود زاویه ۱۸۰ درجه بسازد.
  • در اندازه‌گیری عرض قلاب سر متر را بر روی لبه خارجی درب قرار داده و تا جایی که درب به بدنه متصل می‌شود را بر روی متر علامت می‌زنند.
  • برای تعیین طول درب نیز در دو قسمت از بالا تا پایین اندازه‌گیری می‌شود.

بهتر است هنگام نصب درب‌های جدید از لولاهای نو استفاده شود. زیرا این کار به عملکرد بهتر درب‌ها کمک می‌کند.

در اندازه‌گیری درب‌ها باید این نکات را در نظر داشت

  • در صورت استفاده از چهارچوب قدیمی بهتر است درب سفارشی تهیه شود. زیرا درب‌های موجود در بازار ابعادی استاندارد دارند و تهیه درب با ابعاد مورد نظر کار مشکلی است.
  • در صورت تعویض چهارچوب یا در یک ساختمان نوساز می‌توان از درب‌های موجود در بازار استفاده کرد. در این صورت،  ابتدا چهارچوب کار گذاشته می شودو سپس درب جدید نصب می‌شود.

به طور کلی اگرچهارچوب درست و دقیق اندازه‌گیری شود؛ میزان کارایی درب افزایش می‌یابد. در غیر اینصورت درب عملکرد مناسبی ندارد و اصطلاحا چفت نمی‌شود.

اندازه استاندارد برای درب‌های داخلی

معمولا برای درب هر قسمت از ساختمان اندازه استانداردی وجود دارد. مثلا اندازه استاندارد ارتفاع درب ورودی ۲۰۳٫۲ سانتی‌متر  است. همچنین عرض استاندارد برای درب‌های داخلی ۹۱٫۴۴ سانتی‌متر  و ضخامت مناسب برای آن ۲٫۵۴ سانتی‌متر  است.

بیشتر بخوانیمقیمت درب ضد سرقت

جمع بندی

همان‌طور که اشاره شد درب‌ها نقش مهمی در ایجاد زیبایی و امنیت محیط دارند. از طرفی از سازه در برابر شرایط آب و هوایی محافظت می‌کنند. در این مقاله درباره نحوه اندازه ‌گیری درب صحبت شد. همچنین در مورد نحوه اندازه‌ گرفتن درب ضد سرقت، اندازه‌گیری دربهای داخلی، سرویس بهداشتی، کابینت آشپزخانه و نکات لازم در اندازه‌گیری مطالبی ارائه گردید. آنچه مسلم است این است که،  اندازه‌گیری درب باید درست و اصولی انجام شود تا درب‌های ساخته شده از کارایی بهتری برخوردار باشند.