عوامل موثر در انتخاب درب ورودی آپارتمان

  • تاریخ انتشار : 2023/05/01
  • نظرات : بدون نظر

برای انتخاب درب ورودی آپارتمان نیاز به چه اطلاعاتی دارید. آیا هر دری برای هر مکانی مناسب است. یک درب ایده‌آل باید چه مشخصاتی داشته باشد؟ یا هنگام خرید درب چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت؟ در این مقاله درباره فاکتورهای مهم در انتخاب درب ورودی آپارتمان صحبت می‌کنیم. پس اگر احساس می‌کنید دانستن این مطالب برای شما نیز مفید است با سبلان درب همراه باشید.

درب ورودی اولین قسمت از آپارتمان است که در معرض دید قرار دارد. به همین دلیل زیبایی و طرح و رنگ آن بسیار حائز اهمیت است. اما زیبایی تنها عامل برای انتخاب درب ورودی نیست. فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که در زمان خرید باید به آن‌ها توجه نمود.

ببیشتر بدانیددرب ورودی ساختمان ۲۵۱۱

عوامل موثر در انتخاب درب ورودی  

همان‌طور که اشاره شد درب ورودی اولین قسمت قابل مشاهده برای اشخاص است و می‌ تواند تصویری کلی از وضعیت ساختمان در ذهن آن‌ها ایجاد کند. معمولا به نظر خیلی از ما درب ورودی باید زیبا، بادوام و مستحکم باشد. البته این ذهنیت درست است. اما گزینه‌های دیگری وجود دارد که در انتخاب درب ورودی آپارتمان موثر است. این عوامل به شرح زیر است.

طراحی مناسب 

یکی از فاکتورهای موثر در انتخاب درب ورودی آپارتمان شکل و طراحی آن است که در بسیاری از مواقع با سبک معماری ساختمان همخوانی ندارد. پس مدل درب حتی جهت چرخش درب و  نحوه باز و بسته شدن آن مهم است.

توجه به اقلیم منطقه 

هنگام خرید درب ورودی باید شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که در ان زندگی می‌کنیم را در نظر بگیریم. زیرا در مناطق مختلف درب‌ها از نظر مشخصات فنی متفاوت هستند. مثلا دربی که در مناطق گرمسیر یا مرطوب استفاده می‌شود با درب‌های مناطق سردسیر متفاوت است. اما در بسیاری از موارد به این مساله توجه کافی نمی ‌شود و نتیجه آن کاهش عمر مفید درب، ضررهای اقتصادی و کاهش تولید درب مورد نیاز در هر منطقه است.

مقاومت و استحکام 

فاکتور دیگری که در انتخاب درب ورودی آپارتمان باید در نظر داشت دوام، استحکام و مقاومت آن است. معمولا درب‌های ورودی بیشتر از سایر نقاط در معرض آسیب قرار دارند. پس باید هنگام خرید از مقاومت درب در برابر ضربه یا خش مطمئن شویم.

استفاده بهینه انرژی 

جلوگیری از اتلاف انرژی یکی از گزینه‌ هایی است که هنگام خرید درب باید به آن توجه کرد. معمولا درب‌ های ورودی در برابر سرما و گرما عایق هستند. همین امر به مصرف بهینه انرژی کمک نموده و هزینه‌‌ های ساختمان را کاهش می ‌دهد.

امنیت درب 

گزینه دیگری که در انتخاب درب ورودی آپارتمان باید در نظر بگیریم؛ امنیت است. درب‌های ضد سرقت می‌ توانند تا حد زیادی به ایجاد ایمنی کمک کنند. از طرفی این نوع درب‌ها فاکتورهای دیگر نظیر عایق بودن را در ساختار خود دارند.

ضد حریق 

ضد حریق بودن درب ورودی یکی از فاکتورهای مهم هنگام خرید است. استفاده از درب‌های ضد حریق در مجتمع‌ های مسکونی از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا از ورود آتش به داخل جلوگیری می‌کند.

بررسی کیفیت یراق آلات 

معمولا هنگام انتخاب درب ورودی آپارتمان علاوه بر بررسی کیفیت ساختار داخلی باید به کیفیت یراق آلات نظیر دستگیره، قفل یا لولا نیز توجه کنیم زیرا کیفیت یراق آلات تاثیر زیادی در کیفیت درب دارد.

روکش درب 

نوع روکش نیز یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب درب ورودی آپارتمان است. روکش‌ها به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند. نوع طبیعی از نظر زیبایی اهمیت دارد اما نوع مصنوعی از دوام و مقاومت بالاتری برخوردار است. با وجود این درب و نوع روکش آن باید با توجه به شرایط محیطی انتخاب شود.

عایق بودن 

جلوگیری از خروج و نفوذ صدا و اتلاف انرژی نیز یکی از فاکتورهایی است که باید در درب‌های ورودی وجود داشته باشد.

تناسب ابعاد درب 

معمولا تناسب بین ابعاد درب در زیبایی آن تاثیر بسزایی دارد. به طور کلی دربی که ابعاد متناسب و ارتفاع بیشتری دارد؛ زیباتر به نظر می ‌رسد.

رنگ درب 

از آن جایی که درب‌های ورودی بیشتر در معرض آسیب هستند؛ نوع و مقاومت رنگ از اهمیت زیادی برخوردار است. از طرفی رنگ درب ورودی باید متناسب با دکوراسیون منزل انتخاب شود.

وزن مناسب 

فاکتور دیگری که در انتخاب درب ورودی آپارتمان اهمیت دارد؛ وزن آن است. در مورد درب ‌های ضد سرقت وزن درب نشانه کیفیت آن است. اما دربی که وزن زیاد و یراق آلات بی‌کیفیت دارد؛ برای انتخاب مناسب نیست.

آیا درب‌ ورودی چوبی از مقاومت لازم برخوردار است؟

در پاسخ باید گفت اکثر درب ‌های ورودی جنس چوبی و مقاومی دارند. اما بهتر است برای ایجاد مقاومت بیشتر با رنگ‌هایی نظیر پلی اورتان نیز پوشیده شوند.

درب ورودی ساختمان کلاسیک 

معمولا طرح درب باید متناسب با سبک معماری ساختمان انتخاب شود. بهترین مدل برای ساختمان‌ های کلاسیک درب‌های چوبی، شیشه‌ای، کتیبه دار و درب‌های دو لنگه و قوس دار هستند.

چه نوع درب‌هایی برای آپارتمان مناسب هستند؟

درب‌ های فلزی یا چوبی که طراحی آن‌ها به صورت تک لنگه، دو لنگه یا کتیبه دار است؛ به عنوان درب ورودی ساختمان قابل استفاده هستند. همچنین درب‌ های چوبی یا ام دی اف که روکش چوبی دارند نیز مناسب هستند.

انواع درب ورودی ساختمان 

معمولا درب ‌ها با توجه به جنس و متریال مورد استفاده تقسیم می‌شوند. انواع درب ورودی عبارتند از

درب‌های چوبی 

رایج ‌ترین و زیبا ترین نوع درب هستند اما در هر نوع آب و هوایی نمی‌توان از آن‌ها استفاده نمود.

درب فلزی

معمولا در ساخت این نوع درب از فلزات سبک استفاده می‌شود. درب‌ های فلزی در برابر رطوبت و حرارت مقاوم بوده و نوع استیل یا فولادی آن از ایمنی بیشتری برخوردار است.

درب فایبر گلاس 

این نوع درب به عنوان درب ورودی یا داخلی قابل استفاده است. تنوع زیاد؛ استحکام ، عایق بودن، نصب راحت و مقاومت بالا از ویژگی‌ های این نوع درب است.

درب شیشه‌ای 

معمولا از این نوع درب برای قسمت‌هایی نظیر بالکن یا پاسیو استفاده می‌شوند. این محصولات بیشتر برای سبک ‌های مدرن پیشنهاد شده و یا در  محافل موزه یا نمایشگاهی کار برد دارند.  از نظر قیمت درب های شیشه ای نسبت به دیگر درب ها گرانتر هستند.

درب‌های PVC 

درب ‌های پی وی سی از تنوع زیادی برخوردار هستند و در برابر آب، ضربه و خش مقاومت بالایی دارند. البته ناگفته نماند استفاده از این درب‌ ها از نظر اقتصادی به صرفه است.

درب آلومینیومی 

درب‌ های آلومینیومی از نظر وزن بسیار سبک هستند و به صورت کشویی یا لولایی تولید می ‌شوند. لازم به ذکر است که درب‌های آلومینیومی بیشتر برای بالکن مناسب هستند اما در ساخت پنجره و پارتیشن نیز این فلز کاربرد دارد.

درب HDF 

معمولا این درب‌ها در ساختار خود دارای ورق‌های HDF هستند که بر روی چوب پرس می ‌شوند. این درب ‌ها به عنوان درب ورودی قابل استفاده هستند اما بیشتر برای اتاق خواب یا سرویس بهداشتی کاربرد دارند.

درب پلیمری 

این نوع درب بیشتر در ساختمان‌های مدرن به دلیل استحکام بالا و ضد حریق بودن استفاده می ‌شود. در ساخت این محصول  فیبرهای تقویت شده پلیمری به کار رفته است و از نظر رنگ نیز تنوع زیادی دارد.

درب‌های کامپوزیتی بامبو 

درب ‌های کامپوزیتی در برابر آب، زنگ زدگی و موریانه از مقاومت بالایی برخوردار هستند و متریالی تجدید پذیر دارند. از این رو می ‌توانند جایگزین درب ‌های چوبی شوند.

درب ضد سرقت 

این نوع درب ساختار محکمی دارد و در قسمت داخلی آن از ورق فولاد استفاده شده است. همچنین دارای خاصیت ضد عایق بوده و در چند نقطه به چهارچوب متصل می‌شود.

درب پلی وود 

درب پلی وود در برابر حریق، ضربه و رطوبت مقاومت بالایی دارد و به دلیل داشتن سطح یکدست محصولی آنتی باکتریال محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که درب‌های پلی وود در برابر صدا عایق بوده و در ساختار آن‌ها پودر چوب و پی وی سی به کار رفته است.

قیمت درب ورودی ساختمان 

قیمت درب ورودی با توجه به متریالی که در ساختار آن به کار رفته برآورد می‌شود. البته فاکتورهای دیگری نظیر نوع طراحی، استحکام و مقاومت نیز در قیمت درب موثر است. به طور کلی هر چقدر درب باکیفیت‌تر باشد؛ قیمت آن نیز بیشتر است.

درب سفارشی بهتر است یا درب آماده؟

مسلما خرید درب از طریق سفارش بهتر است. زیرا درب سفارشی به دقت طراحی و ساخته می‌ شود و کاربر می‌ تواند در تمامی مراحل تولید درب نظر خود را اعمال کند. همچنین در طی ساخت درب سفارشی تمامی عناصر زیبایی شناسی رعایت شده و محصول نهایی متناسب با سبک زندگی کاربر است.

با هم بخوانیمنکات مهم درباره درب ضد حریق

جمع بندی 

همان‌ طور که اشاره شد درب ورودی در زیبایی نمای ساختمان تاثیر زیادی دارد. اما علاوه بر زیبایی ظاهری، عوامل دیگری نیز در انتخاب درب وجود دارد که توجه به آن‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این مقاله درباره فاکتورهای انتخاب درب ورودی آپارتمان صحبت کردیم. همچنین در مورد انواع درب ساختمان از نظر جنس، درب مناسب برای ساختمان‌ های کلاسیک، درب مناسب برای آپارتمان، قیمت درب ورودی ساختمان و مزایای درب سفارشی مطالبی ارائه گردید.